Ponnyhingst (helst B-ponny),med levande fölavgift

Du måste vänta tills årets betäckningslicenser börjar lösas. Bara för att en hingst hade vissa villkor ett år betyder det inte att han har det alla år.

...levande föl avgift enda kravet?
Många ponnyhingstar har (tidigare år) haft en "välkommen tillbaka nästa år gratis" om det inte blivit någon dräktighet/föl.

Det är ett viktigt krav men inte det ända såklart. Stoet var dräktig men resorberade så nu vill jag ha en hingst med levandefölavgift

Jag menar att årets bruksprov inte har varit. Det för ponnyer brukar vara omkring 1 april.

Inom många raser räcker det inte med att bli godkänd bara en gång. Hingsten blir godkänd för ett visst antal år, därefter utbärderas han som avelshingst för att se om han lever upp till förväntningarna.

@Görel Aha, tack :)
Men om hingsten finns med på avelsföreningens hemsida och har licens för 2015 så är den godkänd, eller? *försvinner längre och längre in i denna djungel och får bara fler frågor*

Gotlandsrussen blir godkända på våren som treåringar, sedan måste de visas igen som fyraåringar - då måste de dessutom göra bruksprov om de inte har tävlat eller meriterat sig på annat sätt. Vart femte år har russen generalmönstring, där måste alla godkända hingstar visas. Om man av någon anledning inte kan närvara måste hingsten visas på avelsvärdering nästa vår, annars får den inte lösa licens.

Jag vet inga russhingstar som har enbart levande fölavgift, några har kombinerat språng/levande föl, de flesta bara språng. Däremot brukar de flesta hingstägarna låta en betäcka om nästkommande år om stoet går tomt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 727
Senast: Häst_
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
651
Senast: ameo
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka