Ponnyhackamore, sitter löst?

J

julia_v

Jag rider min häst i perioder på ponnyhack, hon är väldigt känslig i munnen och i perioder vill hon inte ha bett i munnen.Hon går hos tandläkare var 5:e månad och det är inget större fel förutom att hon får hakar om hon inte raspas så ofta. Hon har även en vargtand på vänster sida,
tanläkaren säger att den sitter på ett ställe där den inte
bör störa bettet, men på en såpass känslig häst kan den
kännas av , så den ska tas bort nu i höst ( hon är alltid lite kärvare i vänstersidan)

Iallafall så rider jag henne nu på hack, hon fungerar
väldigt bra på det och man riktigt ser hur hon mår bra,
frustar och busar efter hindren vid hoppning.

Nu är det så att jag har provat mig fram och har märkt
att hon går bäst, samt trivs när det sitter löst, riktigt löst tränaren frågade igår: ska du verkligen ha det så löst,
ja sade att : jo det är löst, men hon trivs bäst så..
Efter passet var klart sade han att ja, hon verkar uppenbarligen trivas, och hoppar ju bäst ( hon gick superbra, både på backen och på hinder)när det sitter sådär löst, du skulle
nog lika väl kunna hoppa henne i grimman.. :D

Nu undrar jag om det kan på ngt sätt vara "farligt"
att ha hacket så löst?
spelar det ngn roll?

MVH julia

är du säker på att det inte funkar bättre pga att du är lite hård i handen? hack e ju rätt skarpt.

det enda negativa är väl att den kan halka ner och hamna för långt ner på nosryggen. :crazy: vilket iofs kan göra att hon går bättre då det blir MKT skarpare... Hmmm...

och som med engelska nosgrimmor som sitter löst så kan ju hästen få sår i kinderna genom att de kan öppna munnen så mkt(och då få in kinkött mellan tänderna) men ändå sitter "fast". *hoppas jag inte uttrycker mig alltför luddigt*.

mvh camilla
:)

Nej, jag VET att jag inte är hård i handen.
Min häst tillåter inte hårda, stumma händer :smirk:

Och nej, ponnyhack är inte skarpt.

Jag rider också på ponnyhack och ha också provat lösare.

När du har det löst kan du ju dra skänklarna längre bak innan det säger stopp. Det betyder ju också att du får mer tryck på nacken innan det säger stopp.

Ponnyhack är skarpare än man tror och jag skulle inte rekommendera dig att ha det löst oavsett om du är lätt på handen eller ej.

Jag har mitt ponnyhack också "för löst".
Men har jag det inte så går han inte att rida överhuvudtaget.
Då reser han sej och slänger med huvudet m.m.
Är det lösare går han som en klocka trots att jag nästan inte behöver ta i tyglarna alls.

Och nej, jag kan absolut inte vara hård i handen då jag pga sjukdom endast har 30% i vänster hand och <25% i höger hand av normal muskelstyrka.
Kan vid goda dagar sadla själv, oftast inte...

Har ridit två av mina med ponnyhack och de vill också ha de det löst hängande och lite längre ner än vanligt. Fungerar inte om jag haft det åtspänt eller i läge som man ska. Båda dessa herrar har även de varit väldigt mottagliga för små hjälper så varför skall något då sitta åt eller så de får konstant tryck?!

Det ända är väl att om man har en häst som inte är så styrbar att det då kan hamna på snedden, men det tror jag inte är någon fara för din del och inte min heller.

Så lyssna på hästen!!

MVH/

Tar jag för skarpt i mitt hack slänger min häst upp huvudet och lättar fram. En naturlig reaktion på för kraftigt tryck.

Har du det helt löst så är det klart att det är bekvämt, det används ju knappt.

Men tar du i det får du betydligt mer tryck på nacken än om det är korrekt spänt.

det var inte menat som kritik :p

det var därför jag avslutade med en " :) "

:D

det är väl en smaksak men det är ändå hävstång i ponnyhack. jag rider morsans häst med lädergrimma och den e rätt skarp när den åker ner på slutet av nosryggen.

Det som kan bli med hacket om det är för löst är att det "nyps".

Det ska fungera ungefär som en stång = det ska ta stopp efter 45 grader.

Men sen finns det de hästar som bara är som de är...de vill ha det på sitt speciella lilla sätt oavsett vad logiken säger.

Har du testat en ridkapson eller sidepull?
Då slipper du fundera på hävstängerna (för det är ju för deras skull hacket ska "sitta åt").
Det är också en "snällare" variant av bettlöst. Ponnyhacket kan kännas snällt, men oftast är det för att hästen går undan för trycket på ett sätt som inte märks. Man märker det först efter att någon påpekat det eller om man provar att rida på annat bettlöst och får känna på skillnaden.

Ok, nej jag har faktist tänkt på sidepull, du har tävlat din på det i hoppning har jag för mig?

Hon är ju oerhört känslig ( överallt, inte bara i munnen),
och när det är löst så trivs hon, man likson SER det på henne, frustar och busar, men som du säger så kanske det kan nypas,,
Jag ska prata med tränaren igen nästa vecka och se vad han säger, ska även kolla om någon har ett sidepull som man kan få prova innan man köper de är rätt dyra va?

Och hon är en sådan häst som går emot logiken ibland.. :D

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
J
Dressyr Jag har tidigare i tråd här inne där jag undrade om jag kunde starta min häst i dressyr med min flatbacksadel.. Det var ju enligt er...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 390
Senast: Friendly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka