Ponnyer och sommarbete

Ela

Trådstartare
Jag har precis skaffat en Shettis valack till min dotter, han är åtta år och har aldrig haft fång.
Han har hos tidigare ägare gått på bete med hennes nordsvenskar.
Nu funderar jag på om jag vågar släppa honom på bete med mina andra hästar, men är osäker på om jag vågar.
Vi har ganska kraftigt bete, kanske ska man vänta och släppa honom i slutet av sommaren. Tråkigt bara att han inte får gå med resten av hästarna. Eller ska man pröva så kallade betesreducerare?
Vad tror ni vågar man släppa eller inte?? Han har ju trots allt aldrig haft fång tidigare....
Någon som her erfarenhet av Welsh Mountain och fång?? Hur känsliga är de??

mvh mikaela

Sv: Ponnyer och sommarbete

hej. jag skulle absolut inte släppa shettisen på bete. De flesta ponnier är inte gjorda för att gå och äta gräs hela dagarna. Dom blir feta (vilket faktiskt är skadligt!) och dessutom får han förmodligen fång om han inte hade det innan. Vi har vår shettis i gräshage på sommaren men mycket magert bete och mest skog så det finns och pyssla med men inte så mycket att fylla magen med. Det är ju tråkigt om han inte kan gå med någon annan ponny men det är kanske bättre än att han blir sjuk för livet. Vi har betat vår shettis för hand många veckor innan vi släpper ut honom i gräshage så han hinner vänja sig :smirk: Hoppas det blir en bra sommar!;)

Min shettis får gå på bete från oktober till början av april - men bara dagtid. Då är det såpass lite näring i gräset att det går att hålla kontroll på vikten.

På sommaren är det 3-4 timmar gräs om dagen som gäller. Max.

Jag skulle aldrig släppa en shettis på kraftigt bete dygnet runt. Och jag skulle aldrig i livet lita på att en betesreducerare skulle sitta kvar över natten. Tänk om den åker av och ponnyn plötsligt får fri tillgång till gräs, kanske i nästan ett helt dygn!

Jag har två ponnier som inte tål obegränsat bete. De kan tyvärr inte gå tillsammans eftersom vallacken betäcker och den andra är ett sto.. På dagarna går de i sto- respektive vallackflockar och på nätterna är de inne i stallet.

Det är ju lite pyssel, men ändå den bästa lösningen som jag ser det. Detta är lite större ponnier, runt 140 cm, kanske tål din lille ännu mindre. Alternativet kan ju vara att du har en liten mer eller mindre gräsfri hage där du släpper den delar av dygnet.

Piggy

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 759
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka