Ponnyer och Ridning?

P

Panikie

Hej!

jag har en fråga som kanske någon vill svara på eller har något bra tips? Jag har nämligen en 12 årig welsh d-ponny som jag tävlar hoppning med, han är hur snäll som helst ogör allt man ber honom om. Ute i skogen är han lagom pigg och på träningar också. men så kommer vi till det här med tävlingar. Jag har ridit i 13 år och tävlat sen jag var 8, men min häst har varit lite dålig sen vi köpte honom.. och nu 2 3 år senare efter mycket vila och bara skogs ridning har jag åter tagit upp tävlandet. På framridnignen är han en ängel och på framhoppningen hoppar han som en stjärna, men väl inne på självste barnan blir han en odåga, super svår att hålla i munnen, han steppar på stället slår med huvudet och kastar sig hit och dit, inte en chans att man kan klara barnan felfrit på det sättet. har testat både på vanliga tränsbet, hackamore, pessoa riden med martingal osv, och har precis varit och kollat han i munnen, inget fel där! Så vad kan man göra..? han vill juh så görna springa men det får han juh inte....och som sagt så mycket dressyr jag tränar borde inte lydnaden vara något problem. Funderrar på att om han kanske funkar bättre på ett skarpt och stabilt bett, som gör han lugnt i munnen där jag ka rida med en väldigt mjuk hand? snälla ge lite svar! // Micaela

Sv: Ponnyer och Ridning?

Hur är det med dina egna nerver? Påverkar du hästen på något sätt själv? Då hjälper det inte med byte av bett och andra trix utan det är endast rutin, rutin och mer rutin. Ut på massor av småtävlingar och ta det som träning. Låt det gå åt skogen, avbryt om hästen blir för het, men ta nya tag till nästa tävling. Lycka till! :cool:

Jag tror också det löser sig om du bara fortsätter att tävla. I början kanske du får lägga en volt mellan två hinder tex och dra på dig 4 fel men kanske ha en chans att komma runt banan.
Rid också utbildningstävlingar och sånt där de har större förståelse för att du kan trava runt, bryta av, lägga en volt etc.

Dina nerver kan mycket väll påverka hästen å det är antagligen någotning som isåfall går att träna på.
Dom bett du har provat har det bara varit tvådelade bett än så länge på tävlingar? Annars så skulle det vara en bra ide att prova ett tredelat eftersom att det inte lägger sig uppe i gången, dock läger det sig på tungan. Seddan efter det kan det ju vara ett eventuelt att prova en stång oxå, en stång är ju helt rak å går varken upp i gommen på hästen å lägger sig inte heller på tungan å kan därför kanske lugna ner hästen lite gran om det är det han eventulet stör sig på.

Piraja skrev:
Hur är det med dina egna nerver? Påverkar du hästen på något sätt själv? Då hjälper det inte med byte av bett och andra trix utan det är endast rutin, rutin och mer rutin. Ut på massor av småtävlingar och ta det som träning. Låt det gå åt skogen, avbryt om hästen blir för het, men ta nya tag till nästa tävling. Lycka till! :cool:

Det kan jag hålla med om, att hästen går in på barnan med nerver och är super laddad och det blir juh inte lättare för honom om jag är ladddad o lite nervös. men vad gör man åt det då? klart jag ska fortsätta att täva ,och träna, men det känns som att att bli nevös på en tävling hör till lite? GANSKA SÅ SVÅRT att göra någe åt? jag förösker att andas o ta det lugnt, men han blir så laddad o jag med! någe mer hjälp?? :)

Han är 12 år och har tävlat jätte mkt i sitt liv, och som sagt han är en welsh o han är en welsh med mkt högt blod, han är otroligt nervig och ´kan bli nervör eller rädd för vad som helst, (då mest när man höller på med honom i stallet och ska bada, spreja, eller göra nya saker) känns nästan som att hans sätt att psinga iväg är som en olat? han tycker det är skit kul och ligger verkligen på mot hindrena, jag blir inte rädd eller någe..men det ser så illa ut att behöva ta tag i dom i munnen.....för att ens få dom att "haja" till. Och som sagt, inget av detta finns med på träningar eller ute i skogen, tror mest att alt beror på tävlings nerver från hans sida och från min sida. Jag har flera tävlings ponnyer...som inte har lika mkt högt blod i sig, som är connemaror, dom e lugna som kor inne på barnan gör allt vad dom ska göra m.m....så tycker inte att allt borde bero på mig? usch det här e verkligen jättte svårt! hjälp`????

Förutom det som de andra skrivit så råder jag dig till att böja med att rida Clear Rounder, så lågt att hästen nästan kan kliva över, så är ett problem ur världen inne på banan. :D

men han har tävlat upp till reg L:A. tycker inte det borde vara problemet, han går på träningarna 110 utan problem, om det inte är olika små hopp övningar då hindrena självfallet är mkt lägre. som sagt höjden splear juh ingen roll! Man kan nästan säga kolla på alla små galna b-ponnyer på alla tävlingar som bara springer o har munnen fulla med skarpa bett o små ungar som bara sittter o drar o slitter samtidigt som dom sporrar dom! Men min ponny är inte på det sättet, han blir upprörd om man skriker åt han, slår till han med spöet eller gör någe annat han inte gillar! han har lite makt på så sätt...jag rider han väldigt lugnt o allt..grejjen e att första o anndra hindret tar han som en dans sen kanske till 3 då bara laddar han o springer på som en tok, han e känslig men han stänger av det när han blir så till sig!! han tycker det e så kul...viserligen har jag inte någe imot skarpa bett, det gäller bara att kunna rida rätt med dom! jag vet att jag inte kommer kunna ta mig igenom en omhoppning på en häst som blir galen om jag laddar på lite o ber han vara kvick, för han kommer bli så til sig. o trioligen dra iväg åt vilket håll som helst,! det va därför jag menade på att man skulle kunna ha ett lite skarpare bett..o förska få han mellan hand o skänkel..o gå reglera tempot medans handen bara ligger mjukt o stilla, fast att hästen känner att det inte är lönt att göra någe..?? men ja antar väl att jag får testa mig fram..om ingen annan har någe förslag? :)

Jamen det är ju just det jag menar. Hoppa låga hinder till hästen känner sig säker och trivs med det. Då gör det inget om du bryter av och klappar, lägger ne volt osv. Har en häst med exakt det problemet själv nämligen.

Panikie skrev:
Det kan jag hålla med om, att hästen går in på barnan med nerver och är super laddad och det blir juh inte lättare för honom om jag är ladddad o lite nervös. men vad gör man åt det då? klart jag ska fortsätta att täva ,och träna, men det känns som att att bli nevös på en tävling hör till lite? GANSKA SÅ SVÅRT att göra någe åt? jag förösker att andas o ta det lugnt, men han blir så laddad o jag med! någe mer hjälp?? :)

Det du kan göra är att träna dig själv. Yoga är inte dumt, vet du;) då lär du dig att kontrollera dig själv. Jag själv tränar inte yoga men har varit simmare och tävlat rätt mycket och där koncentrerade vi oss på mycket mental träning liksom andningsträning. Det är mycket bra att ha framförallt när man ska tävla i ridsport.

Försök hoppa med på massor av träningstävlingar, anmäl dig till småtävlingar i träningssyfte. Passa på, om du får för tävlingsledningen på din ridklubb, att rida lite på området på klubbens egna tävlingar etc.

Håller tummarna för att det går bra för dig ;)

Om hästen börjar rusa med dig, även om den gör det för att det är "kul" så bör du avbryta och inte belöna det beteendet. Avbryt, och gör ett sista språng innan du går ut. Ta det inte som ett nederlag. :cool:

jaha! jag tror inte problemet ligger....hos höjden på hinder att jag ska träna o tävla på låga höjder och tävla cleraounder! Kan ha någe med att göra att jag borde typ börja med yoga som jag nu fått tips om för att lära mig att slappna av o tare, lugnt uppe på ryggen, men ja har 2 tävlings ponnyer till som är connemaror inget problem hos dom och dom är 10 år och 5 år. Det är kanske jag 0 han som inte riktigt passar ihop..men vi måste försaöka lösa det endå! tror astt vi ska träna mera, ge lite mer rutin och bara försöka rätta honom!! :) men tack för all hjälp! ge fler tips om ni vill. // Micaela :idea:

Han är kanske lycklig att få visa upp sig?? ;)

Det löser sig nog om du ger honom tid och fortsätter träna......

//Michelle

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama