Ponnydräparen är en varghanne från Klyftanmonreviret

DNA-analysen från de två minishetlandsponnyer vid Lerdala som angreps av varg visar att det var en varghanne från Klyftanmonreviret. Det framgår i skrivelsen till förvaltningsrätten i Luleå, där länsstyrelsen i Västra Götaland argumenterar för att domstolen bör tillåta skyddsjakten på en varg.
 
Men så sjukt fånigt det är att de fortsätter kalla den ”ponnydräparen” 🙄 Självklart(!) otroligt traumatiskt för ägaren, men vargen är ett djur. Det handlar knappast om dråp.
Eller hur. Det är så sjukt tråkig, fånig och vinklad journalistik från jakttidsskrifterna i stort så snart det handlar om rovdjur - och särskilt varg.
Jag har inte mött attityden hos särskilt många jägare själv, men om det är såhär deras media förmedlar nyheter är det inte konstigt om den ökar. De göder ju varandra.
Jag tänker inte ens klicka på länken utan väntar tills någon annan skriver om nyheten istället.
 
Eller hur. Det är så sjukt tråkig, fånig och vinklad journalistik från jakttidsskrifterna i stort så snart det handlar om rovdjur - och särskilt varg.
Jag har inte mött attityden hos särskilt många jägare själv, men om det är såhär deras media förmedlar nyheter är det inte konstigt om den ökar. De göder ju varandra.
Jag tänker inte ens klicka på länken utan väntar tills någon annan skriver om nyheten istället.

Nä strunta i det, inte mycket till journalistisk verkshöjd där.
 
Så oerhört fånigt att kalla en varg som skaffar mat för "ponnydräparen"...

Mycket tragiskt för ponnyn och dess ägare såklart! Men vargen är en varg och kommer göra sånt som vargar gör. Jaga byten för att äta. Har man minishettisar i vargrevir får man kanske tänka efter lite och skydda dem. De är nog ett lätt byte för en hungrig varg om de inte går i flock med ett antal stora hästar.
 
Jag är kanske för ung för att reagera som tidigare kommenterare, men vad är det för fel på ordet "dräpare"? Betyder det inte just... Att den dödat en ponny, vilket den ju har? Ordet mördande hade jag tyckt låtit fel i sammanhanget, men "ponnydräpande" låter för mig rimligt. "Ponnydödaren/ponnyslukaren" hade kanske också funkat, men personligen känns iaf det sistnämnda konstigt. Man vill ju inte ha en titel som är för lång som läsare. Detta var ju ett sätt att få läsaren att snabbt identifiera vilken varg det gällde.
I skyddsjaktsfrågan känner jag att jag vet för lite för att ta ställning, men jag förstår att man inte kan stå ute med bössan 24/7 för att skydda sina ponnyer, utifall att en hungrig varg skulle dyka upp. Jag hoppas ändå det gick någorlunda fort för ponnyernas skull.
 
Jag är kanske för ung för att reagera som tidigare kommenterare, men vad är det för fel på ordet "dräpare"? Betyder det inte just... Att den dödat en ponny, vilket den ju har? Ordet mördande hade jag tyckt låtit fel i sammanhanget, men "ponnydräpande" låter för mig rimligt. "Ponnydödaren/ponnyslukaren" hade kanske också funkat, men personligen känns iaf det sistnämnda konstigt. Man vill ju inte ha en titel som är för lång som läsare. Detta var ju ett sätt att få läsaren att snabbt identifiera vilken varg det gällde.
I skyddsjaktsfrågan känner jag att jag vet för lite för att ta ställning, men jag förstår att man inte kan stå ute med bössan 24/7 för att skydda sina ponnyer, utifall att en hungrig varg skulle dyka upp. Jag hoppas ändå det gick någorlunda fort för ponnyernas skull.

Dräpare är ålderdomligt och låter väldigt dramatiskt, det finns en helt annan laddning i det jämfört med "dödande". Mördad går inte att använda, det används inte om djur. I det här fallet hade jag formulerat det helt annorlunda och använt ordet "dödade" istället. Som i "Vargen som dödade en ponny" alternativt "Vargen som slog en ponny" vilket är en vedertagen formulering i sammanhanget och neutralare än "dräpare".

/språknörden
 
Jag är kanske för ung för att reagera som tidigare kommenterare, men vad är det för fel på ordet "dräpare"? Betyder det inte just... Att den dödat en ponny, vilket den ju har? Ordet mördande hade jag tyckt låtit fel i sammanhanget, men "ponnydräpande" låter för mig rimligt. "Ponnydödaren/ponnyslukaren" hade kanske också funkat, men personligen känns iaf det sistnämnda konstigt. Man vill ju inte ha en titel som är för lång som läsare. Detta var ju ett sätt att få läsaren att snabbt identifiera vilken varg det gällde.
I skyddsjaktsfrågan känner jag att jag vet för lite för att ta ställning, men jag förstår att man inte kan stå ute med bössan 24/7 för att skydda sina ponnyer, utifall att en hungrig varg skulle dyka upp. Jag hoppas ändå det gick någorlunda fort för ponnyernas skull.
Att använda ordet dräpare handlar helt om att skapa skräck och motvilja. Andra populära ord att bruka är best och mördare. Det är en varg vi pratar om och inte en människa som planerar sina dåd. Anser du att vi även ska kalla katter och hundar för dräpare eftersom de är rovdjur? Tycker du att det är rimligt att vi benämner alla människor för dräpare eftersom vi alla dödar djur i vår vardag (ja även veganer).
 
Att använda ordet dräpare handlar helt om att skapa skräck och motvilja. Andra populära ord att bruka är best och mördare. Det är en varg vi pratar om och inte en människa som planerar sina dåd. Anser du att vi även ska kalla katter och hundar för dräpare eftersom de är rovdjur? Tycker du att det är rimligt att vi benämner alla människor för dräpare eftersom vi alla dödar djur i vår vardag (ja även veganer).

Jaa... nu kallar ju jag Isis för mattes lilla möördare emellanåt (sagt med extremt fånig röst) men ja :D
 
Jag är kanske för ung för att reagera som tidigare kommenterare, men vad är det för fel på ordet "dräpare"? Betyder det inte just... Att den dödat en ponny, vilket den ju har? Ordet mördande hade jag tyckt låtit fel i sammanhanget, men "ponnydräpande" låter för mig rimligt. "Ponnydödaren/ponnyslukaren" hade kanske också funkat, men personligen känns iaf det sistnämnda konstigt. Man vill ju inte ha en titel som är för lång som läsare. Detta var ju ett sätt att få läsaren att snabbt identifiera vilken varg det gällde.
I skyddsjaktsfrågan känner jag att jag vet för lite för att ta ställning, men jag förstår att man inte kan stå ute med bössan 24/7 för att skydda sina ponnyer, utifall att en hungrig varg skulle dyka upp. Jag hoppas ändå det gick någorlunda fort för ponnyernas skull.

Vet inte riktigt hur din ålder har med saken att göra, om än ”dräpare” förvisso är ett tämligen ålderdomligt begrepp. Det är click bait-sensationslystet och vill 100% väcka uppmärksamhet och starka känslor. Håller med föregående skribenter i att ”Vargen som dödade en ponny är en hane från…” — om man nu alls måste ha en sådan rubrik.
 
"Ponnydräparen" tycker jag dessutom ger samma vibbar som när man ger en seriemördare ett namn i media, någonting som både sensationaliserar och indikerar ett upprepat beteende - vilket ju inte är fallet här.
@Brynja "-slukare" är också ett laddat ord som ger en nidbild av någon med omättlig aptit, som slukar byten hela i princip.
Journalister är språkutbildade, de vet precis varför de väljer särskilda ord när de skriver sina rubriker och väljer vilken ton de vill att artikeln ska ha, vilka läsare som lockas att klicka och vilka känslor rubriken väcker. "Adam, hästdräparen!" ger en helt annan känsla än: "Adam slaktade hästen Pontus."
 
Dräpare är ålderdomligt och låter väldigt dramatiskt, det finns en helt annan laddning i det jämfört med "dödande". Mördad går inte att använda, det används inte om djur. I det här fallet hade jag formulerat det helt annorlunda och använt ordet "dödade" istället. Som i "Vargen som dödade en ponny" alternativt "Vargen som slog en ponny" vilket är en vedertagen formulering i sammanhanget och neutralare än "dräpare".

/språknörden
Tack för svar! Jag tycker också dödade låter rimligt, men som sagt, jag verkar vara den enda som tycker att "ponnydräparen" låter hyfsat neutralt det med (iom att vi talar om en varg) så jag får helt enkelt ge mig i frågan och inse jag är i minoritet.

Att använda ordet dräpare handlar helt om att skapa skräck och motvilja. Andra populära ord att bruka är best och mördare. Det är en varg vi pratar om och inte en människa som planerar sina dåd. Anser du att vi även ska kalla katter och hundar för dräpare eftersom de är rovdjur? Tycker du att det är rimligt att vi benämner alla människor för dräpare eftersom vi alla dödar djur i vår vardag (ja även veganer).
Nja, se ovan. För mig låter en ponnydräpande varg som en potentiellt helt normal varg, det får inte mig att känna motvilja mot det vargen gjort. Är glad att jag inte äger små ponnyer i vargterritorium dock. Kallar aldrig min katt för musdräpare, men känner rent spontant att ja, de har ju ihjäl möss? Liksom hönsen (om de själva får välja) gärna agerar ödledräpare om en sådan befinner sig inom räckhåll. Men som sagt, jag verkar ha en lite annan definition av ordet dräpare, så jag får väl omvärdera helt enkelt :)

Vet inte riktigt hur din ålder har med saken att göra, om än ”dräpare” förvisso är ett tämligen ålderdomligt begrepp. Det är click bait-sensationslystet och vill 100% väcka uppmärksamhet och starka känslor. Håller med föregående skribenter i att ”Vargen som dödade en ponny är en hane från…” — om man nu alls måste ha en sådan rubrik.
Ja alltså att journalistik handlar allt mer om sensation och känslor är inte en nyhet, det gäller väl överallt och även inom marknadsföring. Och jag förstår att människor reagerar mot det fenomenet, det gör jag också ofta. I den här frågan reagerade jag på att flera andra i den här tråden blev mer irriterade på ordvalet än jag - att det är en åldersfråga var bara en tanke. Andra tankar är att skillnaden är dialektal, personlig eller att jag helt enkelt är lite allmänt bakom flötet, men jag reagerade helt uppenbart annorlunda på ordvalet och jag blev nyfiken över varför andra reagerade så mycket starkare. Men jag verkar ha fått mitt svar.
 
Precis som @athena_arabians är jag språknörd, och det kan vara intressant att veta att ordet "varg" i sig egentligen betyder förbrytare/våldsverkare. Det gamla ordet mordvarg användes om lönnmördare(människor).
Det fornsvenska ordet för djuret varg är ulv, "varg" började användas som ett så kallat noa-ord.
Aha, intressant! Man kanske skulle börja hoppas på återinförande av ordet ulv i vardagsspråk då :)
Jag känner att jag behöver läsa på lite om relationerna mellan medelstidsvenskar och vargen.
 
Aha, intressant! Man kanske skulle börja hoppas på återinförande av ordet ulv i vardagsspråk då :)
Jag känner att jag behöver läsa på lite om relationerna mellan medelstidsvenskar och vargen.

Det spelar nog inte så stor roll med tanke på hur få som vet att varg egentligen betydde något annat tidigare. Däremot kan det kännas lite lustigt att tidigare generationer, åtminstone etymologiskt, sett vargen som en förbrytare men inte en mördare. Till skillnad från vissa av dagens moderna människor då, för vilkas överlevnad vargen utgör ett ytterst litet hot.
 
Ja alltså att journalistik handlar allt mer om sensation och känslor är inte en nyhet, det gäller väl överallt och även inom marknadsföring. Och jag förstår att människor reagerar mot det fenomenet, det gör jag också ofta. I den här frågan reagerade jag på att flera andra i den här tråden blev mer irriterade på ordvalet än jag - att det är en åldersfråga var bara en tanke. Andra tankar är att skillnaden är dialektal, personlig eller att jag helt enkelt är lite allmänt bakom flötet, men jag reagerade helt uppenbart annorlunda på ordvalet och jag blev nyfiken över varför andra reagerade så mycket starkare. Men jag verkar ha fått mitt svar.

För att plocka ut något så tror jag inte alls att du är bakom flötet, och det är ju toppen att du också reagerar mot sensationslysten journalistik vars syfte är att skapa konflikt och väcka hat 👍

Det här är ju ändå ett hästforum, så vissa kunde kanske tro att den typen av rubriker skulle gå hem i ett fall som detta. Men då känner man inte Buke 💕
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Idag kom beskedet från förvaltningsrätten i Luleå att den tillfälligt stoppade skyddsjakten på en ponnydräpande varg utanför Lerdala i...
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förvaltningsrätten i Luleå avslår överklagandena av länsstyrelsen i Västra Götalands beslut om skyddsjakt på en varg som för tio dagar...
Svar
0
· Visningar
84
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är förvaltningsrätten som stoppat skyddsjakten på den varg som bitit ihjäl en minishetlandsponny i Lerdala utanför Skövde i måndags.
Svar
6
· Visningar
620
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 610
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp