Pernilla79
Trådstartare
Tack! Har du läst mina inlägg? Hon går regelbundet hos fysio & är inte stel osvJag skulle säga så här.
Tränare är också bara människor. Och även de bästa kan ha fel.
Jag hade, för ett antal år sedan, en häst hos en av elitryttarna i vårt land, för att han skulle utbildas, utvecklas och tävlas. Han var lite bråkig där - något han aldrig varit här hemma. Ryttaren ansåg att det berodde på att han fortfarande var hingst och bad mig hämta hästen direkt - vilket jag gjorde. Jag åkte mer eller mindre direkt till kliniken för undersökning och det visade sig att hästen hade ledinflammationer på tre ben och en muskelskada på det fjärde... Det var INTE de kvarvarande testiklarna som var orsak till att han bråkade med dem! (och för sakens skull, det var muskelskadan som gjorde att det blev ledinflammationer i de övriga benen - lederna behandlades och muskeln åtgärdades, hästen blev frisk, såldes till en tävlingsryttare och tävlade upp till 145-hoppning, om jag inte minns fel)
Hade er ponny varit min ponny så hade jag låtit bli att hoppa och ridit den lite lätt rakt fram i skogen ett tag. Om den nyligen är genomgången av veterinär så hade jag letat reda på en alternativbehandlare med gott rykte i min närhet och fortsatt gå igenom den. Veterinärer är bäst på skelett och leder, alternativare är ofta bättre på muskelbiten. Det kan vara något som sitter fast muskulärt, som veterinären inte hittar...
För, jag är enig med de övriga i tråden. En ponny som tidigare hoppat villigt, som börjar stanna på hinder, signalerar att det är något som inte stämmer. Hästar kan inte tänka ut att "idag ska jag jävlas med min ryttare", utan de gör det som känns rätt för dem.
Det måste inte betyda att hon har ont.
Finns andra anledningar med...