Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen
ja jag förstår inte hur man kan ha en häst oförsäkrad över huvud taget - med tanke på hur stor skderisk det är på en häst. sen dessutom när den är värd så pass mycket pengar. emn dom lärde sig väl en läxa antar jag.
synd bara på flickan och ponnyn.
Häst nr 1, travare-knabbstrupper:
köptes som 1 årig hingst och jag red in honom och sålde honom som 5 åring.
Kostnad: 1500 kr kastrering
Kostnad: 105,50 i salva till ögonen.
oförsäkrad helt
Häst nr 2, travare:
16 år gammalt sto, ägde henne i 6 månader
Kostnad: 1475 då hon typ satte i halsen
försäkrad fullt
Häst nr 3, kosrning halvblod, ardenner och nordsvensk
Köpte som 7 månader gammalt hingstföl, ägdes i 4 år
Kostnad: 1200 kr för att få ett sår sytt.
enbart vet.vårdförsäkrad
Häst nr 4, shettis:
köptes som 2 år gammal hingst, ägd i ett år, nu utlånad
Kostnad 2300 kr kastrering
enbart vet.vård
Häst nr 5, travare:
13 år gammal, hade henne hemma i 6 månader, nu utlånad
Kostnad: 0kr.
oförsäkrad helt
Självrisen la jag först på 1500 kr men så beslutade jag mig att försöka få ner summan som jag betalade i månaden och satte självrisken på 4000 kr. För inget av det jag fått ha veterinär till har täckts av min försärking.
Jag har mina hundar oförsäkrade efter en tabbe från if..... jag måste ha intyg från veterinär för att försäkra dem och jag känenr det som om det är ruskigt onödigt. Enya har jag nämligen haft i 7 år och hon har varit sjuk en gång pga livmoderinflammation. Hon har problem med höfterna men jag anser att en röntgning är onödig. De andra två hundarna har jag haft i 2 ½ resp. 1 år och de är fullt friska....
Hade inte mina katter försäkrade. En katt av 7 fick ett sår som behövees sys, kostade mig 150 kr hos vet. En anann fick ett sår som jag tvättade under några dagar och det läkte själv fint.
Bara för jag många gånger haft djur oförsäkrade så innebär inte det att jag inte tar dem till veterinär. Jag har dessutom en bra veterinär som skickar faktura till mig i slutet av månaden för ett besök. Så jag kan åka akut till honom och få djuret undersökt.
Man gör en risk när man har djur oförsäkrade, men samtidigt, vet man bara om att man gör den risken så är det väl inte fel?