Ponny i hästklass?

Camomill_

Trådstartare
Måste bara ställa den här frågan då jag inte lyckas hitta ngt i TR:

Har sett att flera klubbar skriver i sina proppar att även D- och C-ponnyer får starta i debutanten (90) för häst, men då undrar jag, får jagt starta med min d ponny i hemmaklubbens debutant för häst utan tävlan även om de inte skriver ngt i proppen om att d ponnyer får vara med?

Våran tävlings sektion visste nämligen inte riktigt hur reglerna var :confused:

Sv: Ponny i hästklass?

Nu har jag bara gammalt TR men tror inte det ändrats.

Mom 410 - kvalificeringsregler.

Häst.
P - för att få starta i fälltävlan skall ponny vara minst 5 år gammal.
H - Häst får starta i deb. fälttävlan tidigast i augusti det år den fyller 4 år, i lätt och msv det år den fyller 5 år och msv A tidigast det år den fyller 6 år.
För start i fälttävlan måste hästens mankhöjd vara mer än 148 cm

Dock är det möjligt för arrangör att tillåta ponny Kat D starta i hästklasserna Debutant och Lätt och Kat C i deb. klass (Deb klass häst = lätt klass kat D och MsvB kat C. Lätt klass häst = Msv B kat D)
Om ponny tillåts starta enligt ovan skall de i första hand bilda egen avdelning. Om inte tillräckligt antal för placering deltar må de ingå i huvudklassen. Detta införs på försök 2001.

Det tolkar jag som att du måste ha arrangörens tillåtelse, men att det står arrangören fritt att tillåta det?

Däremot får du ju aldrig starta ponnyn som häst - oavsett, men det kanske inte var/är aktuellt?

Nu har jag bara gammalt TR men tror inte det ändrats.
Inte vad gäller just den frågan men du har annat i citatet som däremot inte stämmer. :(

Mom 410 - kvalificeringsregler.

Häst.
P - för att få starta i fälltävlan skall ponny vara minst 5 år gammal.
H - Häst får starta i deb. fälttävlan tidigast i augusti det år den fyller 4 år, i lätt och msv det år den fyller 5 år och msv A tidigast det år den fyller 6 år.
För start i fälttävlan måste hästens mankhöjd vara mer än 148 cm
Tidigast i augusti är struket. deb är utbytt mot 90. lätt mot 100, msv B mot * och msv A mot **.

Dock är det möjligt för arrangör att tillåta ponny Kat D starta i hästklasserna Debutant och Lätt och Kat C i deb. klass (Deb klass häst = lätt klass kat D och MsvB kat C. Lätt klass häst = Msv B kat D)
Om ponny tillåts starta enligt ovan skall de i första hand bilda egen avdelning. Om inte tillräckligt antal för placering deltar må de ingå i huvudklassen. Detta införs på försök 2001.

Det tolkar jag som att du måste ha arrangörens tillåtelse, men att det står arrangören fritt att tillåta det?

Däremot får du ju aldrig starta ponnyn som häst - oavsett, men det kanske inte var/är aktuellt?
Tillägg/förtydligande: Ponnyekipage får ej tävla i klass för stora hästar.
Dock ges möjligt för arrangör att tillåta ponny Kat D starta i hästklasserna 90 och 100 och Kat C i 90 klass, ponny utgör då egen avdelning. (90 klass häst = lätt klass kat D och MsvB kat C. 100 klass häst = Msv B kat D)
För att resultat i dessa fall skall ge champ.poäng måste avdelningen innehålla minst 5 startande eipage.

Det jag menade att jag inte trodde det ändrats var alltså det med att för att starta hästklass måste hästen vara över 148 cm, och att ponny med arrs tillstånd får starta samtidigt som hästarna, men då går 'en klass högre'. Men det stämmer alltså fortfarande?

Det jag menade att jag inte trodde det ändrats var alltså det med att för att starta hästklass måste hästen vara över 148 cm, och att ponny med arrs tillstånd får starta samtidigt som hästarna, men då går 'en klass högre'. Men det stämmer alltså fortfarande?

Japp det stämmer.
Dock får de inte tävla mot/bland hästarna.
De måste vara minst 5 startande för att räknas för champ.poäng.

För arrangören är det bara att prata med överdomaren som har koll på allt. (ellre ska ha dvs får ta reda på..)

Då var jag inte helt ute och cyklade då iaf.

nej att de aldrig får starta med hästarna vet jag, det svor jag en del över när jag insåg det. Nu blev ju herrn T-märkt så det spelade aldrig ngn roll, men lite surt annars. (Iofs så 12 år gammal är den maxad D-ponnyn 151 cm i mkh, så hade kanske löst sig ändå bara jag slutmätt sent nog *s*)

Men en D ponny får alltså starta utantävlan lr. liknande i en häst klass? jag vill inte ha uppklassnings poäng etc. det är bara för en kul grej =)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 880
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023