Ponny gör "skänkelvikningar" när den...

Qvistis

Trådstartare
Ponny jag rider tar till skänkelvikning vid grinden om man rider i ridhagen och när man hoppar för den tycker det är kul och i galopp (=sluta) på t ex fält. Obs Endast i trav och galopp mest trav.

Hur ska jag bli av med detta???

Det började när ponnyn fattade att riding är kul!!!
Jag brukar eörsöka putta in baken med skänklen, vilket som inte funkar perfekt.

Alla tips välkommnas...

Sv: Ponny gör "skänkelvikningar" när den...

Jag har lite svårt att förstå hur du menar, men det låter lite som att den saknar styrka. En vanlig sak som en del hästar gör är att de sätter in bakdelen innanför spåret. Det man kan göra då är att leda framdelen till bakdelens spår, istället för att med skänkeln försöka knuffa in bakdelen igen.

Sk. vikning gör den när den går undan för skänkeln. Om den självmant springer på sniskan är den antingen ovillig att gå lugnt- har bråttom eller så gör du ngt.

den gör det oftast när den är glad t ex när man ska ta en snabb galopp på ettt fält hoppa osv. I ridhagen vet jag inte riktigt varför den gör det men den gör det mot grinden och det har blivit bättre men inte riktigt bra.

Den vill springa fortare o får den inte det, så försöker den lösa det på bästa sätt;)

nix inte det heller. Vill den springa fortare syns inte en skänkelvikning till.

Jag tycker att det låter som att den inte riktigt orkar utföra det du ber om, alternativt har för bråttom för den samlingsgrad du efterfrågar.
Prova att rida på frammåt och släppa ut ponnyn i en friare form för att sedan samla igen. Träna massa tempoväxlingar som denna, övergångar och på att flytta för skänkel så ska du se att det löser sig tillslut. Keep up the good work, och lyssna på axel! Hon har nästan alltid bra tips! ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama