Genom att ge honom Krafft Ponny så kan man säga att du ökar risken för fång absurt nog. Och varför då? Jo, krafft ponny har LITE protein, mindre än betfor, och när ponnyn sedan får i sig lite extra protein av t.ex. gräset(om det växer till vid en värmeknäpp t.ex.), så blir det ju en större förändring av protein än om han fått sitt proteinbehov mer täckt. Förstår du? Säg att han skulle behöva 60 g(helt "taget ur luften"-nummer), med krafft ponny kanske han får 40 g, och med krafft groov 60 g. Om då gräset kommer och ger honom 30 g extra, så blir det en större "chock" av näring om han inte fått proteinbehovet täckt från början. För kroppen blir ju inställd på att verkligen försöka få så mkt protein som möjligt om det finns en brist på det.
Jag kanske förklarar virrigt..? Men Krafft Ponny kommer även göra din häst fetare. Du ska få ännu en konstig förklaring på det. Energi är det som ger hästen hull. Energi omvandlar även protein. När du har avsaknad på protein, så lägger sig energin som inte har något protein att omvandla, som fett. Förstår du?
Nu är det ju svårt att veta vad ditt gräs innehåller som ni har, men risken är ganska stor att han kan bli svältfödd på det, och när du sedan börjar ge mat så blir det ett för stor skutt till näring igen, och det är just sådana foderväxlingar som orsakar fång, inte protein- även om jag nu nämnt protein här i mina exempel..
Dessutom har krafft ponny mkt stärkelse, vilket inte är bra för fånghästar. Om jag vore du skulle jag hellre ge lucern. Det är ett grovfoder med mkt näring och mineraler, ganska låg energi(lägre än krafft ponny). Lucern är även ett bra foder för fånghästar. Och om du skulle få överskott på protein från lucern så skulle inte det göra något då proteiner från grovfodre tas upp mkt "bättre" än krafftfodersproteiner.
Glöm sedan heller inte att göra alla foderbyten/växlingar överdrivet sakta.