Sv: Polyartrit (immunmedierad)
Jag förstår dig absolut, och alldeles oavsett så ett sånt beslut måste (om möjlighet finns såklart men det finns det ju i ert fall) få mogna hos en själv som djurägare.
Men en sak - många veterinärer tar INTE upp frågan av avlivning om de inte absolut måste. Men om djurägaren tar upp det så kan det visa sig att veterinären faktiskt tycker det är bäst att faktiskt låta hunden somna. Så de kommer INTE se dig som okänslig och avlivningsivrare.
Två exempel på det ovan.
Fall 1, en 14 år gammal hund som 10 år gammal diagnosticerades med njursvikt. Ställdes på medicinskt foder och beräknades få 6 mån på det. Hon fick fyra underbara bonusår på fodret, mådde som en prinsessa. Sen blev hon dålig, och det gick fort. In akut på djursjukhuset, njurvärdena var så dåliga att apparaten slog i taket och kunde inte mäta exakt värde. Njurarna hade lagt av helt. Jag blev tyst ett par minuter när jag fick provsvaret, och veterinären började då prata om att man kan lägga in på intensiven och försöka få igång dem med dropp och medicinering osv, det kanske inte hjälper men man kan prova det. Jag avbröt med "nej nej, hon ska inte behandlas, hon förtjänar att få somna nu, jag vill att ni avlivar henne nu". Då ser man hur veterinären blir synbart lättad, och säger då att "Jag tycker du gör helt rätt, hon är gammal, njurarna är utslagna och behandling brukar inte fungera". Men om jag INTE tagit upp avlivning hade hon ju lagts in. För vet trott jag ville det.
Fall 2 är min med polyartrit. Där när det stod inför "cellgift". Så veterinären konstaterade att han ju tyvärr var sämre trots kortison, hon beklagade verkligen det och förklarade att det som då fann var kraftigt immunsänkande medicin och informerade om den. Jag hade egentligen innan tagit beslut om att där var det stopp, men hade ju ändå hoppats han var bättre. Så tankarna snurrade och jag började vela. Frågade vet hur stor chans det var med den andra medicinen och hon svarade att XX% av hundarna blev bra, det brukade ta si och så lång tid innan man såg effekt etc.
Jag frågade då rakt ut om hon trodde Utter skulle svara på den, och hon svarade efter lite press att "Ärligt talat, nej det tror jag inte. Men man vet aldrig, ibland har jag fel". Fortfarande inget förslag om avlivning.
Jag sa dock där att jag inte ville fortsätta, men undrade om det var okej (för hunden osv) att få med mig kodein hem, ge honom en sista helg (detta var en fredag) där han kunde få ha ett värdigt hundliv, och att min hemmaveterinär tog bort honom på måndagen.
När jag nämnt avlivning så samma som ovan, man såg hur veterinären lite andades ut, och hon sa att hon var jätteledsen för det men att hon tyckte att det faktiskt var rätt beslut och att det nog var dags att ge upp nu.
Sen ang fastställa att den är immunmedierad. Har du otur får du inget klart svar av ANAproverna osv. Men enligt min ortopedvet så på hund finns det i princip nästan bara en anledning till polyartrit hos hund, och det är immunmedierat. Men bara så du är förvarnad att du kanske inte får ett klart svar. Jag vet hur nervös jag var över Utters provsvar, och sen kallduschen när något av proven (ANA kanske, minns inte?) var negativt, men undersökningen av ledvätskan indikerade att och ditt talade för. Dvs inget klart svar. Det slutade ganska fort spela roll dock, när vi inte lyckades häva det =(
Så, jag tycker du resonerar klokt, men jag tycker du ska ta upp ditt resonemang med veterinären, och var INTE rädd att ta funderingen om avlivning med vet, att vänta på att vet ska säga "nu är det dags" kan ta lång tid då många vet (inte alla såklart) drar sig för att initiera det annat än när det verkligen skulle vara djurskyddsbrott att inte avliva.
Och jag lider med dig, enormt, och håller tummarna stenhårt för er!!
Min Utter var också en otroligt aktiv och arbetsvillig hund, men även jag blev "tagen på sängen"- och i början var jag mest bara så glad att någon hittat anledningen till han skumma beteende och att det inte var en hjärntumör. Sen när man var mitt i det så jag minns att jag mer än en gång kände att "det här är ju inte ett värdigt liv" och led över hur han hade det. Funderade på avlivning men hade svårt att "avbryta mitt i, för tänk om nästa besök så skulle han svarat, och om han fick 5 friska år så vad var 1-2 månader av 'misär'??"
Men skulle jag hamna i samma sits igen skulle jag ärligt talat nog inte ens försöka om inte hunden ganska omedelbart gick i remission av kortison..
Tänker på er och håller tummarna som sagt!