Pollinera?

tanten

Trådstartare
Hjälp mig,
för första gången i livet har jag en chiliplanta. Fick den present i somras.

Den har inte mått så bra under den här regniga sommaren och inte blivit speciellt frodig. När hösten närmade sig tog jag in den i kruka och ställde i köksfönstret.

Nu blommar den igen och plötligt slår det mig att jag inte har en susning om ifall blommorna behöver pollineringshjälp för att det ska bli frukt :confused:

Sv: Pollinera?

Hmm, jag är inte alls bra på chili, men min första fråga är hur blommorna ser ut..?
Det finns ju 3 varianter:
- blommorna har både ståndare och pistill.
- blommorna är enkönade och har antingen enbart ståndare eller enbart pistiller.
- hela plantan är enkönad och du måste således ha en annan planta av motsatt kön att pollinera med.

Alternativ nr 3 tror jag inte på. Men hur ser det ut?

EDIT: Googlade en bild (grattis till mig för att ha kommit på det:p ) och det borde inte vara några problem, möjligtvis kan du skaka blomman lite lätt. De har ju ståndare och pistill på samma blomma.

En kompis till familjen som är väldigt duktig på att odla chili brukade (det gör han säkert fortfarande) hjälpa till genom att pollinera med en mjuk fin pensel. Det såg helroligt ut. :rofl:

Om du bor i Sverige, är det kanske inte helt rätt årstid att odla chili..... Dom vill ha massor med sol och värme för att frukterna ska utvecklas och bli heta och goda. Man kan spara en planta över vintern, men det är lika lätt att sätta nya varje år. Jag odlar alltid mängder av olika chilisorter och jag sätter nya frön varje februari/mars. Det tar lite tid för fröna att gro och plantan att växa till sig och sätta frukt, därför sätter man fröna tidigt.

Eftersom jag alltid har så många, har jag faktiskt inte en aning om ifall de behöver pollineras.....:o I vilket fall som helst, så ha den i ditt ljusaste fönster och mata den med ekologisk växtnäring, om du tänker äta frukterna.

KL

Oki.
Då kör jag väl med både hängslen och livrenm. Tar fram min lilla pensel och pollinerar.

jag har tre blommor på den usla långa stjälken.

Tack!

Mina blommar året om och sätter frukter även om jag inte gör något, ibland tar jag en tofs av mitt eget hår när jag pollinerar blommor. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka