Pollenallergisk häst

sture

Trådstartare
Har idag fått konstaterat att min häst med största sannolikhet är allergisk mot pollen :cry: (bukandning/ökad andningsfrekvens, vidgade näsborrar, genomskinlig vätska från näsborrarna, matt i ögonen, svullen/röd där bronkerna delar sig - kollat av veterinär vid endoskopi, blodprov OK).

Hon ska inhalera kortison i 6 veckor, nedtrappande. Hon har inhalerat två gånger och svarat bra på detta.

Nu till mina frågor; jag har förstått att det är fler här som har pollenallergiska hästar, hur hanterar ni det under en sommar som denna med mycket pollen i luften? Står de i stallet de dagar pollennivåerna är höga eller medicinerar ni under sommaren och låter de gå ute?
Kortisonet häver ju symptomen men inte allergin i sig, någon som har något förslag på något man kan testa för att bota eller lindra allergin?

Tacksam för alla råd och förslag :) .

Heléne

Sv: Pollenallergisk häst

Jag har ett sto som är pollen allergisk. Hon har faktiskt klarat sig riktigt bra i år. Hon har föl vid sida, och det är antagligen bara någon sorts pollen hon inte tål. Fick en släng av allergin i våras, men då behandlade jag henne med ventipullmin (tror jag det heter). Det funkar jätte bra på henne. Däremot får hon absolut inte äta hö, eller ens vara inärheten av hö.

Hur behandlade du då, engångsdos eller under längre tid? När visade sig allergin första gången och hur märks det på henne? Är hon ute alla dagar som vanligt?

Veterinären rekommenderade att min häst skulle vara uppstallad de dagar det var risk för hög pollennivå men tänk om det är det under 14 dagar? Vilket liv skulle det vara för en häst? :crazy:

Heléne

Det stämmer inte in på dina symptom men kan det vara pollen allergi om min pålles ögon är röda och lite svullna och "rinniga" ? en liten fråga bara?? :smirk:

Tja, jag vet inte men veterinären sa att det varit många fall av misstänkt pollenallergi denna sommar :crazy: .

Jag hade en häst som var allergisk mot förmodligen pollen, hon hade varit jättesjuk två somrar på raken och när hon kom hit så började jag ge henne örtblandningar redan tidigt på våren, hon hade inga sómhelst besvär den sommaren, däremot hade hon fått ärrbildningar på lungorna av de två föregående åren.....

sen hade jag en som var allergisk mot ganska mycket, bl a pollen, havre o damm :crazy: honom hade vi tagit prov på (Tornell fixade) han fick också örter för luftvägarna och blev helt bra faktiskt..han startar fortfarande och vad jag vet så funkar det bra....

den första var jag ju förekommande på, men den andra började jag behandla mitt i säsong och båda fallen funkade....

Nu fick jag genast nytt hopp :) !

Vad gav du för örtblandning?

När hon blev dålig fick hon medicin i ca 2 veckor. Men hon går ute alla dagar. Jag har gett mitt sto örtmüsli, vitlökspulver och när jag hört minsta tecken på pipljud så har hon fått Honey+C (FORAN), en örtsirap med honung, örter och c-vitaminer. Jag vet inte om det är något av detta som hjälpt, men hon har inte varit dålig sen jag började med detta. Detta är ju vanliga saker som man hittar i vilken hästaffär som helst, så det skadar ju inte att testa.

Min häst har tidigare reagerat på pollen med andningssvårighteter, klåda i näsborrarna m.m. Eftersom jag personligen tycker att det låter lite konstigt att en häst blir allergisk mot pollen så satsade jag på att stärka hela hästen och se till att han fick en balanserad tarmflora. Jag startade förra hösten med att ta av alla skorna, lät honom gå ute 24h om dygnet med fri tillgång till hö, gav honom mycket motion, fysiologiskt korrekt verkade hovar, slopade all "snabbmat" och gav honom utöver havre tillskott av nyponskalsmjöl, alger, echinacea, vitlök, torkade nässlor och älgört, immunstärkande örter och litelite honung (ska vara från en lokal biodlare).
Denna vår väntade jag med kortisonet i högsta hugg..........men inget hände........det enda han visa var lite skakningar med huvudet när vi var ute och red men verkade inte så värst besvärad.
Det är av stor vikt att se till att hästen har en fungerande tarmflora (vilket den inte kan ha så länge den utfodras 2-3 gånger om dagen) då detta påverkar hästens egna motståndskraft.

Tack för alla råd :) !

Jag tyckte det verkade nattsvart för min häst ett tag men ni har gett mig nytt hopp!

Jag ska ge henne kortison-behandlingen nu som ordinerat, tillsammans med alger, linfrökaka och vitlök som hon brukar få. Därefter ska jag börja att även ge henne örtblandning och honung och så hoppas jag på en frisk häst nästa sommar :) .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka