pollenallergi

H

hegg

ja kan hästar få det?
ögonen o näsborrarna rinner på min häst som för övrigt verkar helt okey.kan det va pollen?:confused:

Sv: pollenallergi

Hej.

Min dotter hade en foderponny som inte tålde pollen och gluten :crazy:
blev alltid sämre i sin "astma" på sommaren och åt majs som kraftfoder.
Mvh Nisse

Har en häst som är allergisk mot både möglesporer och pollen. Ger henne ett pulver som heter NostrilVet som funkar rätt bra.

Hur vet man om hästen är pollen allergisk? Måste vet ta nåt prov?
Och kan de vara bara lite känsliga mot pollen eller är det alltid så att de knappt kan gå ut?

Vad är det för symton förutom rinniga ögon och näsa?

Vad kul att någon tog upp detta :) Hade ute veterinären för 2 dagar sedan och det visade sig att min häst är allergisk mot pollen. Veterinären kom ut och lyssnade på lungor/andning och min häst hade en förhöjd, ansträngd andning. Blodprov togs och visade ingen infektion.

mi_grandin
Symtomen på min häst var att han blev förkyld, rann ur ögon och näsa, han hostade flera ggr om dagen och blev flåsig vid ridning. Efter någon vecka hostade han upp gula slemklumpar.

Nu har han fått en medicin som heter Ventipulmin, och han är redan mkt piggare :)

finns det receptfria medel eller måste man ha dem på recept?

Ska kanske tillägga at vår häst har kronisk bronkit, och den kan man inte göra så mycket åt. Men hon är också allergisk också, och reagerar direkt på damm. Då får hon pulvret i näsan. Hon har börjat få det ute nu också, innan fick hon bara för dammet i stallet (verkar finnas där ändå, trots spånströ, ordentligt rensopat och korsdrag varje dag. Suck.)

Senast ändrad av en moderator:

knapplån* kan det vara pollenallergi mitt föl har fått? hon är 11 månader och det rinner i ögon och i näsan har hon gult snor.Hostar lite då och då .Märkte detta för några dagar sedan. Pigg och busig förövrigt

Hej.
Ponnyn som min dotter hade , var redan utredd när vi tog över så ägaren informerade oss om vad som gällde ang mat och dyl. Kan därför inte svara på din fråga :(

Nisse

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 384
Senast: Zetly
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
395
Senast: Hellhound
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka