Pollenallergi-läkemedel som fungerar för gravida?!

Swat

Trådstartare
Jippi! Då var säsongen igång!! :o)
Nu rinner näsan och ögonen kliar trots att det fortfarande ligger snö på marken... *suck*...:grin:

Pratade lite med BM vid min inskrivning i våras och enligt henne så fanns knappast några läkemedel som var okej att använda när man var gravid. Det var pest eller kolera!

Självklart vill jag inte ta någon medicin som sätter bebisens hälsa i fara, men jag är så allergisk att jag under många år gått på depomedrol-sprutor hela somrarna för att kunna fungera hyfsat normalt! Plus att jag i perioder kompletterat med ögondroppar och nässpray.

Så... Någon som har samma djäkla åkomma och som har hittat ett läkemedel som fungerar?!

/Swat

Sv: Pollenallergi-läkemedel som fungerar för gravida?!

Jag var i samma sits både sommaren -08 (gravid) och -09 (ammandes).

Enda min läkare sa man "fick" ta var Tavegyl, jag proavde det, men det var som att klubba mig, jag kände inte av någon allergi efter som jag sov konstant...:crazy:

Jag fick klara mig utan tabletter, men Rhinocort nässpray och Lecoryn ögondroppar, båda receptfria, gick bra att använda. Så jag klarade mig genom båsa pollensäsongerna trots allt!

Jublar dock nu när jag slutat amma och kan ta mina älskade allergitabletter!!!

Kolla med de på apoteket, de är väldigt kunniga i de receptfria nässprayerna och ögondropparna som man kan använda som gravid!

Denna säsongen har de släppt Lorotardin också som är ok att ta om man är gravid. Jag har mycket allergi och även astma och när jag var på lung- och allergimottagningen i höstas pratade jag med läkaren eftersom vi försökte bli gravida...:grin: Jag ville ju veta om någon av mina mediciner gjorde att det var svårare att bli gravid... I alla fall sa han att nu var även Lorotardin ok att ta precis som de astmamediciner jag tar. Han sa att det var viktigt att ta sin medicin eftersom det annars kunde vara farligt för bebisen..

I alla fall hade jag samma diskussion med BM för ett par veckor sedan när jag var på hälsosamtal (har nu blivit gravid :banana:) och hon sa samma sak, att Lorotardin nu var släppt som ett ok läkemedel och att man innan bara fick lov att ta tavegyl. Lorotardin finns receptfritt på apoteket och man blir inte trött av dem, annars kan man få på recept av någon läkare.

Tipsar bara om en artikel på aftonbladets hemsida om graviditet och allergi. Det ska tydligen ha kommit ut en ny handbok som är på väg ut till mvc.

Tack ALLA! :)

Skall genast prata med min läkare och be att få Lorotardin utskrivet!

Vänligen
Swat

Drar upp denna "gamla" tråd..

Fick du Loratardin utskrivet?

Jag är gravid nu igen och nu är det dax för gråbo som jag reagerar mest på, så skulle hemskt gärna kunna ta något förutom tavegylen... Men när jag läser FASS så står det fortfarande inte är godkänt för gravida...

Japp! :) Kan komma med den glädjande nyheten att det från i sommar kommit nya riktlinjer för vad som är ok för gravida och inte vad gäller pollenallergiläkemedel. (Se ovan nämnda artikel i Aftonbladet.)

Jag pratade med en jättetrevlig tjej på Astma & Allergiförbundet som kommit med en ny skrift för gravida med pollenallergi. De nya riktlinjerna påvisar att flera av den "nya generationens" läkemedel nu är så utvärderade att de klassas som säkra. Exempel på dessa läkemedel är Zyrlex - som jag ätit till och från under hela våren/sommaren.

Om din BM inte känner till detta kan du höra av dej till mej via PM så kan jag vidarebefordra den info jag fick från Astma och Allergiförbundet till dej!

/Swat

När jag var på inskrivning för några veckor sedan så var det helt ok med vanlig Clarityn och preparat med samma aktiva substans. Däremot är min gikt-medicin ett stort "no-no"....

//Alice

loratadin är receptfritt och den allmänna rek är fortfarande att den inte bör användas i samband med graviditet och amning pga för lite forskning, däremot är det upp till ensilda läkaren att bedöma varje enskilt patientfall och överväga risker mot risker.
jag har blivit rek att i största möjliga utsträckning undvika tabletterna men är inte förbjuden att låta bli om jag verkligen verkligen behöver.

Jippi! Då var säsongen igång!! :o)
Nu rinner näsan och ögonen kliar trots att det fortfarande ligger snö på marken... *suck*...:grin:

Pratade lite med BM vid min inskrivning i våras och enligt henne så fanns knappast några läkemedel som var okej att använda när man var gravid. Det var pest eller kolera!

Allvarligt talat - sluta lyssna på dessa idioter till barnmorskor! De har ingen aning om vad de talar om, allt för ofta. Massor av läkare har upplyst dessa "medicinfascister" - bland annat i media - att astmaanfall och ohälsa till följd av allergi är långt sämre för barnet än ev ev ev biverkningar av läkemedlen. Ta det du behöver, säger jag, eller vänd dig till någon som faktiskt har lång medicinsk utbildning (alltså läkare).

Fast det du skriver stämmer inte!

Det finns nu läkemedel som klassa som "säkra" även för oss gravida. De nya godkännandena har dock inte hunnit ut i fass eller på bipacksedeln!

Jag har fått dokumentationen från Astma o Allergi förbundet och där finns dessa uppgifter "svart på vitt"!

/Swat

Det finns nu läkemedel som klassa som "säkra" även för oss gravida. De nya godkännandena har dock inte hunnit ut i fass eller på bipacksedeln!

Dessutom är Fass inte grunden till all medicinsk kunskap. En del biverkningar som tas upp där är helt irrelevanta och varje medicinsk biverkning måste ställas mot nyttan av läkemedlet. Och där är ju Fass ingen hjälp alls. Man skulle ju önska att barnmorskor höll sig till att predika de delar som de behärskar.

och jag själv jobbar inom vården, varken apotekspersonal, bm, ssk, usk m.m får inte på eget bevåg rekommendera några läkemedel o.s.v om det inte är i samtycke med läkare, då är det lättare att följa läkemedelsverkets senaste uppdaterade riktlinjer. sen finns det vissa riktlinjer vid olika "problem" man ska följa för att använda vårdens resurser på bästa sätt.
och man ska heller inte lita blindt på a&a-förbundets rekommendationer.
deras rek innebär att de uppfyller deras krav därmed inte sagt att det fungerar eller är bra för alla.:)

såg nu även att jag råkat radera en bit ur stycket jag skrev när jag skulle formulera om meningen, rekommendationen jag fått gällde amning ;)

och jag själv jobbar inom vården, varken apotekspersonal, bm, ssk, usk m.m får inte på eget bevåg rekommendera några läkemedel o.s.v om det inte är i samtycke med läkare, då är det lättare att följa läkemedelsverkets senaste uppdaterade riktlinjer. sen finns det vissa riktlinjer vid olika "problem" man ska följa för att använda vårdens resurser på bästa sätt.

Då förstår jag inte att man inte bara hänvisar vidare till läkare. Det vore ju det enklaste.

Har efter rekommendation av chefsläkaren på astma och allergimottagningen ätit Lorotardin hela säsongen (sedan i april) och blev gravid i februari. Han berättade som tidigare skrivets att det kommit nya läkemedel som blivit godkända för användning av gravida och samma information fick jag av barnmorskan under inskrivningssamtalet. Hon berättade även att det kommit ut nya riktlinjer till barnmorskor att det är ok med ex. Lorotardin (kommer inte ihåg vad de andra heter eftersom jag har Lorotardin) men att de är helt nya från denna säsongen. Kan detta bero på vilket landsting man tillhör hur uppdaterade de är?!?

Läkaren var mycket nog med att påtala hur viktigt det var att fortsätta med allergimedicinen och astmamedicineringen för att inte utsätta barnet för några risker eller faror!

Läkaren var mycket nog med att påtala hur viktigt det var att fortsätta med allergimedicinen och astmamedicineringen för att inte utsätta barnet för några risker eller faror!

Ja, självklart, och läkare i allmänhet tror jag förstår det bättre. Syrebrist är verkligen inte att leka med för ett foster. Ja, inte för någon. Och kan man klara sig på receptfria det bra, men så finns det ju grupper som måste ta starkare mediciner och de har ju förstås inget val än att fortsätta med det, de heller. Kul då att få höra att de "kanske skadar sina barn" av någon klumpig BM...

Japp! :) Kan komma med den glädjande nyheten att det från i sommar kommit nya riktlinjer för vad som är ok för gravida och inte vad gäller pollenallergiläkemedel. (Se ovan nämnda artikel i Aftonbladet.)

Jag pratade med en jättetrevlig tjej på Astma & Allergiförbundet som kommit med en ny skrift för gravida med pollenallergi. De nya riktlinjerna påvisar att flera av den "nya generationens" läkemedel nu är så utvärderade att de klassas som säkra. Exempel på dessa läkemedel är Zyrlex - som jag ätit till och från under hela våren/sommaren.

Om din BM inte känner till detta kan du höra av dej till mej via PM så kan jag vidarebefordra den info jag fick från Astma och Allergiförbundet till dej!

/Swat

Kanon, tack för infon, ska prata med min BM om detta, har ju inte ens varit på inskrivning än, men bra att ha lite info själv också!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka