Pollenallergi hos häst och sliten man

E

Egonson

Hur vanligt är det, eller finns det över huvud taget?
Tacksam för info eller tips om annan tråd med samma innehåll!
Misstänker att pållan har någon form av vår-relaterad allergi, hon har "ytlig" hosta (altså utan slem och rossel).

Nu till manfrågan

Pållan har fått sliten och tråkig man pga några år med felaktig foderstat :(
Nu går hon på en korrekt foderstat sedan ett halvår, men manen ser fortfarande gräslig ut.
Den är normal tjock, men inte värst lång även om jag låter den växa fritt och bara reder ut med fingrarna.
Topparna är alltid slita och tunna.
Hur göra för att få manen fin igen?
Ser med stor avund på alla dessa vackra svallande manar :crazy:

Jag känner två hästar som är pollenallergiker, så det finns!

Ta ut veterinären så kan den säga ifall hästen är pollenallergisk eller ifall det är något annat.

Jag vet en shettis som är allergisk mot gräs, den får hosta och tungt att andas. Men dom tog kanske bort den efter att dom gått ner i luftvägarna och kollat hur allvarligt det var. Använd glansmedel dagligen för att topparna inte ska bli sämmre, annars så får du väl klippa bort dom.

Ska genast inhandla manglans :idea:

Det hjälper inte att klippa bort dem, de blir så snabbt igen.

Pollenallergi är inte allt för ovanligt, tyvärr finns det relativt få veterinärer som gör allergitest (pricktest) på häst, så det är inte särledes lätt att få 'det bevisat'.

I år verkar det bli en riktigt jobbig pollensäsong och detta märks redan nu på både hästen och sambon som båda hostar hostar för fullt.

Okej. Men då är det bäst att använda lite pälsglans så att manen inte slits så mycket och tovar sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka