polisen eller länsstyrelsen

Sv: polisen eller länsstyrelsen

Nu har jag dålig koll på jakten där du bor men här börjar ganska snart kalv jakten, om den inte har varit hos er än kan du ju höra med jägarna om dom inte kan ta hennes kalven under jakten.
Har dock ingen erfarenhet av vad ko tar vägen sedan tror det beror på hur hemma hon känner sig där om hon försvinner eller inte sedan är ju frågan hur inmatad hon är oxå, säkert matställe överger dom inte så lätt.

Kram

Älg-jakt i januari? :eek: Var i landet har man det så??
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Jag brukar binda fast iturivna plastpåsar på tråden så älgarna ser övertråden.

Har även funderat på att lägga ut en travbom så de kan bedömma avståndet mycket bättre;)
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Sen tycker jag du skall prata med jaktlaget och berätta att älgarna äter hästarnas mat och river sönder staketen, och fråga om de inte kan fixa en matplats i skogen. Inte för att de brukar vara några enorma djurvänner som vill fodra alla skogens djur för att de tycker synd om dem, men de vill gärna ha stora och välväxta älgar att jaga så det är inte ovanligt att de fodrar dem om tillgången på mat är dålig.
Nej, nej, man pratar inte med det lokala jaktlaget, utan med grannlaget. ;) Då flyttar grannarna över till dem istället.

Klagar det lokala jaktlaget säger man som det är. "Eftersom ni inte fodrade älgarna blev de till ett besvär för mig som jag ville bli av med."
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

vet inte hur det är i finland gällande älg jakten vet att det börjar jaga senare än vad vi gör i sverige kan det hänga i hop :confused:
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Licenstilldelade älgar får skjutas fram till 28/2 om jag inte minns fel......
Ett litet tips är att överst på stolparna sätta ett billigt och smalt elband som lätt fladdrar, alltså ingen el på det. Det har hjälpt mycket här hemma mot nedrivna stängsel, tror att älgarna ser det lättare och hoppar bättre!!
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Vi hade en stooor älgtjur:eek: för något år sen som skrämde hästarna och anföll när vi red. Detta var under den tiden det var mat på åkrarna runt om gården.
Vi pratade med jaktledaren och han sa så länge vi "stör" älgen i hans
middagsbord så gjorde dom inget ,men om han kommit upp på stallbacken och gruffat då hade dom skjutit honom. Tror han gick åt i älgjakten de året för vi har inte sett han sen dess. Annars har vi fullt med snälla älgar som kliver snyggt över staketen, även kalvarna, men det är inte så ofta de är i hagarna.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

uppdaterar mitt älga bekymmer ikväll hade jag två älgar i hagen och två mammor låg utanför hagen, och hästarna det stod inne i lösdriften och tittade på.

har starka funderingar på att starta en älgpark, eller så får jag ta saken i egna händer
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

uppdaterar mitt älga bekymmer ikväll hade jag två älgar i hagen och två mammor låg utanför hagen, och hästarna det stod inne i lösdriften och tittade på.

har starka funderingar på att starta en älgpark, eller så får jag ta saken i egna händer

Kör igång ett älgsafari med inträde. Då får du förhoppningsvis in de pengar som du får lägga på att lappa på staketet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp