Sv: Policy rörande svartjobb och annat...
använder dina frågeställningar men svaret är inte specifikt till dig.
Halvt KL
Jag kan se att frågan som tas upp berör 2 olika delar av Bukefalos.
1. Forumsdelen
Här skulle man då kunna ta bort alla trådar som handlar om svartjobb. Det blir dock problem med gränsdragningen. En skötare som även får rida hästen den sköter kan man se det som att den får betalt för att sköta om hästen genom ridningen. Denna förmån beskattas inte och därmed kan det i om man hårddrar det betraktas som svartjobb. Ska en sådan tråd tas bort. Ska en tråd där någon berättar om sin tid inom hästskötaryrket och att denna jobbade svart tas bort? Om den ska tas bort ska den tas bort även om personen ifråga numera propagerar för att man inte ska göra det denna gjorde?
Men det är klart att man måste få diskutera saker som är olagliga. Oavsett gränsdragning. Det är inte detsamma som att uppmana till lagbrott.
Annars kan vi ju inte diskutera tex kontraktsbrott, överfall, våld i hemmet -eller någonting. Ser inte att Gunnar kan eller ska ta ställning till detta såvida det inte handlar om en tråd eller inlägg där man aktivt uppmanar till svartjobb eller annat olagligt.
2. Annonssidorna
Ofta står det inte i platsannonser vilken lön det rör sig om. Det gör att Gunnar skulle behöva sitta och ringa runt till alla annonsörer som erbjuder arbete för att sedan avgöra om det är ett vitt eleler svart jobb och ta bort de annonserna. Den administrationen skulle inte jag vilja ägna mig åt med tanke på hur lätt det är att bara slänga in annonsen igen. Det blir nog ännu mindre lockande att ägna sig åt denna typ av aktivitet med tanke på att det ofta ligger med jobb på platsbanken som är långt in på den grå skalan eller tom tydliga svartjobb.
Nej det är ju helt omöjligt för Gunnar att ta reda på seriositeten hos varje annonsör. Det gäller ju alla, det finns hästskojare och oseriösa hingstägare (som bryter mot lagen) osv som annonserar. Man kan bara moderera det som står i själva annonsen, så om någon annons säger att det handlar om svart betalning så ska naturligtvis den tas bort, och det skulle säkert också göras om någon skulle vara så dum att dom lade ut en sådan annons.
Jag brinner tex för att man inte ska avla på hästar med dominanta genetiska defekter som kan ge lidande för avkomman. Detta måste diskuteras. Då kan man inte ta bort alla trådar där det diskuteras även om någon i tråden ägnar sig åt den verksamheten (vilket är olagligt enligt djurskyddslagen).
Däremot om någon uppmuntrar andra att göra så kan de inläggen tas bort.
Precis det hände tex härom dagen när en användare frågade hur hon skulle gå tillväga för att få tvillingföl, vilket skulle vara -om det gick att göra medvetet- att riskera att sto och föl utsattes för lidande och därmed olagligt för att inte tala om urkorkat.
Däremot går det ju bra att diskutera att man fått tvillingföl eller annat runt tvillingdräktigheter.