Sv: Polarpads

*KL*

Är ju väldigt individuellt dock om de tappar mer med t ex huf grips. Jag har haft hästar gå på 7 - 8 v intervaller med hufgrips utan problem. Medan andra hästar ofelbart får tappsko. Största problemet med hufgrips nuförtiden är ju att det är mer lera än snö vintertid, och lera + hufgrips blir lätt problem.

Jag har hela, mjuka sulor istället, ska dock prova den nya snösulan som ska vara bra för strålen med, och som är hel, så fort den kommer till butik.

Jag kanske missuppfattade min hovslagare. Min häst har haft ganska mycket problem med hovarna tills jag fick tag i den hovslagare jag har nu så jag brukar oftast göra som hovslagaren säger. Innan jag träffade nuvarande hovslagare hade jag tur om skorna satt i tre veckor. Var inte riktigt nöjd just då kan jag säga :mad:. Nu sitter skorna prydligt i 6 veckor och har inte haft en enda tappsko, peppar peppar

Men i alla fall så ligger snön sällan tillräckligt länge där jag bor för att det ska vara värt att sätta på snösulor. Och du har rätt snösula är fel ord det är ju bara en ring faktiskt, ingen sula;)

Jag använde sådana under fler år på en tidigare häst och jag tyckte de fungerade jättebra. Han använde dem även i hagen de perioder det var snö.

Nuvarande hästen skor jag med fasta snösulor, hon har bra fötter och har inga problem med tappskor trots snösulor. Inte heller har vi lera i hagarna så det är inget problem (ovanstående häst tappade skorna på ett par dagar om man försökte sig på fasta. och där vi bodde då, i gbg, var det oftare lera än snö iaf...)

Lånad knapp

Jag köpte såna men jag vet inte om jag gör fel för det blir snö under dem? När hästen kommer från hagen är det packat med hårt snö i hoven och buktar och sulan sitter lite som ett löst lock så de blir ännu mer halkigt än bara skor.

Jag har aldrig haft några problem med tappskor som berott på kombon lera+hugrips. Men travaren som är inackorderad i stallet han får i snitt en tappsko/skoperiod, och brukar ha minst en (snarare två-tre-fyra)/skoperiod med hufgrips.
Däremot brukar jag få problem med röta när det inte är någon snö utan bara lera :mad: så i år har mina hästar inga hufgrips på sig...än... Men jag funderar på att skaffa såna här Polarpads. Mina hästar har inga styltor m.m. trots att det har kommit några cm snö.

Jag har hela, mjuka sulor istället, ska dock prova den nya snösulan som ska vara bra för strålen med, och som är hel, så fort den kommer till butik.

Vad är det för ny sula? Lite intressant då araben rör sig bättre med hela s.k snösulor (de med bula i mitten) än med hufgrips.

Inte heller haft tappskoproblem, inte med någon sula iofs. Däremot på plattfotade att det vid lera skavt mellan hufgrips och hov, därför jag inte vill använda dem nu. (Dvs det är eg inte huf gripsens fel, utan häst och omständigheter)

Googla pro pad funktionssula så hittar du den. Och YAY, den är i lager nu, wihoo, då kanske hovis har sådana med sig i mellandagarna :bump:

Ja, jag tycker de verkar grymt bra, dock är de ju helt nya så ingen har ju testat dem i princip, så svårt veta. Men jag tror på iden, och har velat prova sen hovis nämnde dem första gången i nov. Då hade han klämt på ett demoex och tyckte de verkade himla bra, och sen dess har jag bara väntat på att de ska komma in. Priset är ju helt okej med, är ju inte ens dyrare än vanliga.

Så, får se om hovis hunnit få tag i sådana nu till nästa skoning i mellandagarna, annars blir det i januari. LOvar att rapportera sen när jag väl fått på dem.

Sådana med bulle provade jag på fblstoet, men just de blev skit iaf, de trycktes inåt, själva bullen, och gav dels styltor men vad värre var punkttryck på sulan (hon var ju superplatt)

Nej jag har ju inte det... men känns ju som att de borde funka i och med att man måttbeställer dem? Är lite nyfiken på dem, men inte bestämt mig för om jag ska lägga ut 400 kr på ett par eller ej...

(jag har bara skor fram...)

Jahapp, i dag hade hästen tappat en sula.. SUCK. Skulle bytt de där förbaskade plastplupparna till skruvar, för det var plupparna som trillat ut. Fästena satt kvar, hela, men sulan var förståss borta.
Lycka till att hitta en genomskinlig sula i en stor hage full med snö liksom.
Kanske dumt att ha dem i hagen men likväl där som när man rider tycker jag?

Så nu är jag heligt förbannad på snön, på sulorna, på broddar i allmänhet och på mig själv.
Barmark tack!

Vet inte om jag ska köpa nya eller om jag ska försöka göra glasslock igen.

För att polarpads ska sitta kvar måste du ta bort plast plupparna och sätta dit brodd i broddhålen annars sitter de aldrig kvar.

Bra tips med liten mutter och skruv! Ska genast inköpas.
Jag brukar få trycka in plastpluttarna efter varje användning, men det blir andra bullar nu :bump:

Jag älskar fö mina polarpads, meckiga att klippa till bara, men när det väl var gjort så... Fantastiska alternativ!

Hur då brodd i broddhålen, det gjorde jag ju såklart, annars hade inte sulan suttit alls.
Förstår inte riktigt hur du menar (kan vara jag som är trött).

Men jag menar andra änden av fästet/ringen man fäster med brodd, där den sitter i själva sulan, inte i skon. De sitter med plastpluttar man trycker i.

Kookaburra: Ja det tyckte jag också, fast jag gjorde det aldrig *morr morr*
Man tar hål i sulan med en håltång och så skruven i där.

OM jag hittar den rackans sulan i hagen så ska jag sätta i skruv. Om jag hittar nån passande skruv. Annars får han gå med PP på ena och glasslock på andra och så får jag köpa ett par nya PP, och använda skruv denna gång.. :p Rörigt värre. Gonatt!

Hehe, nä jag klippte inte heller - det fick sambo komma med och göra. Jag bara passade in och rita med tuch...

Jaja, fiffigt med håltång. Ska ta med en PP till skruvhandeln och hitta en lagom storlek.
Gnatt :)

kl

Jag undrar om det finns fler ställen än hemsidan på nätet att handla polarpads från. Om inte så kommer vi som vill prova bli besvikna då de har slut i lager och nya kommer nästa säsong.

Tillfälligt slut hos alla de ÅF jag vet om med, ganska logiskt om tillverkaren har slut. Kanske kan finnas ute i butik någonstans dock.

Nästa säsong?! Är inte det dåligt?
Skit också, tänkte köpt ett par till för jag hittade inte den bortkomna i hagen..

Men jaja, man får hoppas det finns på nån butik. Granngården KAN ha, de hade när jag köpte mina men det var ju som sagt var flera år sedan, typ 2003.

OK!
Fattade helt fel trodde du hade bara satt dit plastplupparna i broddhålen , och då sitter det inte länge.

Delvis knapplån:
När det var slut för förra året hade Glada Häste i Spilta, tror de har i år med. Fast jag tycker det är knöliga att få på plats, måste nästa borra broddhålen måttat efter padsen. Har testat glasslocksvarianten nu då Pållan får enorma styltor i hagen, får se när jag kommer ut idag ifall de sitter kvar.
God Jul!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 368
Utrustning Jag skulle vilja utbyta erfarenheter av olika sätt att sko pållen på vintern. Eftersom vi har ett avlångt land med vitt skilda väder...
2
Svar
21
· Visningar
2 245
Senast: Sagohöst
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18