_Runaway_

Trådstartare
Är det några här som har erfarenhet av dessa? Det är ju snösulor som man skrivar fast under tåbrodden, och alltså kan ta av och på för varje ridtur. Tycker det låter som ett urmärkt alternativ för ponnyn som rids väldigt sällan och vi har ju inte överdrivet lång snösäsong i Stockholm så jag vill inte sko han med sulor hela vintern. Men det blir väldiga problem att rida honom när snön väl kommer (NU :grin: )

Men hur funkar det egentligen i praktiken? Kommer den inte in snö under sulan och packar på ändå?

Sv: Polarpads

De ÄR skitbra, men får inte sitta kvar om det blir lerigt igen.

funkar även i skritt. Kan vara skönt om det är glansis under blötsnön o man rider nerför:eek:

Nej det kommer inte in snö- om du klipper till dem någotsånär väl.

Det låter ju kanon! Nej jag har tänkt att bara ha under ridning. Han får sällan styltor i hagen så det är just när han rids som man gärna vill ha, för idag sladdade vi runt som bambi trots brodd, de når ju TYP inte ner när styltorna är fem centimeter höga.
Jag ska nog köpa hem dom genast! Men en ska om det här med att klippa till.Man ska ju klippa kant i kant med skons innerkant (mycket kant..) men dom ska inte ligga under skon eller? Vad jag förstår ligger de bara löst över sulan?

Det låter ju kanon! Nej jag har tänkt att bara ha under ridning. Han får sällan styltor i hagen så det är just när han rids som man gärna vill ha, för idag sladdade vi runt som bambi trots brodd, de når ju TYP inte ner när styltorna är fem centimeter höga.
Jag ska nog köpa hem dom genast! Men en ska om det här med att klippa till.Man ska ju klippa kant i kant med skons innerkant (mycket kant..) men dom ska inte ligga under skon eller? Vad jag förstår ligger de bara löst över sulan?

Ja utan sådant är det som att brodda sommardäcken:cool:

sulan ska kunna röra sig- ligga löst. Det är inte så noga bara den inte hamnar ovan skon.
Du kommer att bli fetnöjd:angel:

Fetnöjd sounds good :D Ska genast klicka hem, eller nej jag åker till Solvalla imorgon och ser om dom har först :p Men tack för svaren!

Jag hade ett par såna för "många" år sedan men de gick sönder rätt fort i "fästena", har dock beställt ett par nya nu då jag vill kunna plocka av sulorna. Får hem dem i morgon tror jag.

De gjorde förbättringar just med fästena p g a reklammationer.
TROR att de är bättre nu. mina är den gamla modellen o klarar sig än. används sparsamt

En liten undran, var får man tag på dessa mirakel? Kollat runt lite på nätet men inte hittat någonstans att beställa.

Okej, ja det vore ju bra.

Jag läste på någon sida att man kan göra hål i plasten och sätta i en liten slruv med mutter. Fast jag vet inte.

KL

Finns det någon fördel med att använda polarpads istället för vanliga snösulor som hovslagaren sätter i?

Lånar tråden lite, hoppas det går bra!

På samma sida som polarpaden finns en pad som heter snowflapp, någon som har provat? Är den bättre än vanliga snösulor?
Jag har fasta brodd så den andra fungerar ju inte då tyvärr annars vore det ju den perfekta lösningen.

kl

det finns ju även joursulan...

någon som provat den? Den ska man ju bara klämma in under skon, inga broddfästen eller dylikt. Passar kanske dig med fasta brodd. :)

För mig känns det onödigt att låta hovslagaren sko på snösulor. Nu har vi visserligen rejäl vinter här i Sthlm men större delen av vintern består av slask och lera, och ponnyns hovar brukar inte må alltför bra efter en hel vinter med sulor. Dock brukar det ju komma mycket snö på en gång när det väl kommer och då blir hästen helt oridbar. det är anledningen till att jag vill prova dessa.

KL

Finns det någon fördel med att använda polarpads istället för vanliga snösulor som hovslagaren sätter i?

Snösulan som hovslagaren sätter dit sitter ju tills nästa gång hästen ska skos och kan ge hovproblem. Om det är lerigt kan det kilas in grus och lera och hästen kan få bärrandsröta. Med fasta snösular (om vi kan kalla det så?) är det större risk för tappskor. Med löstagbara sulor är det enkelt att ta bort dom så fort snön försvinner, vilket den brukar göra ganska fort i södra Sverige.

Jag använde fasta snösulor förut men min hovslagare bad mig faktiskt låta bli då hovslagaren tyckte det gav mer bekymmer än nytta.

kl

det finns ju även joursulan...

någon som provat den? Den ska man ju bara klämma in under skon, inga broddfästen eller dylikt. Passar kanske dig med fasta brodd. :)

Oj, de var dyra:crazy: kan de verkligen sitta kvar? Det känns som om de kan åka ur eller?
Tänker på hur lätt det ser ut att ta ut dem och då borde det ju räcka med en sten i makadam storlek kilas in emellan för att de ska trilla ur?

Har du provat dem?

Ja det var dom verkligen :crazy: Jag tycker dom ser lieför simpla ut på något sätt, och som du säger, lite sten innanför det där så borde dom kunna lossna.

Ja tycker inte dom är bra.... När man skrittar på eller när man travar låter det jätte mycket om dom för dom rör sig så hästen blir rädd för det... Och så fruktansvärt mekkigt att ta loss broddarna och skruva på och så.. Och så får dom max sitta på 3 dagar står det och så..

Pratar du om Polarpad nu..? jag tror inte min häst kommer vara så känslig för ljudet, det brukar inte bekomma honom med konstiga ljud eller så. Men vad menar du med att dom bara får sitta på i tre dagar, det står ingenstans? Jag har bara för avsikt att ha dom när jag rider dessutom.
Och meckigt att ta av brodd vet jag inte, jag är van att brodda av och på, skruva loss och i två broddar per hov ser jag inte som något problem.

Snösulan som hovslagaren sätter dit sitter ju tills nästa gång hästen ska skos och kan ge hovproblem. Om det är lerigt kan det kilas in grus och lera och hästen kan få bärrandsröta. Med fasta snösular (om vi kan kalla det så?) är det större risk för tappskor. Med löstagbara sulor är det enkelt att ta bort dom så fort snön försvinner, vilket den brukar göra ganska fort i södra Sverige.

Jag använde fasta snösulor förut men min hovslagare bad mig faktiskt låta bli då hovslagaren tyckte det gav mer bekymmer än nytta.

Hästens bärrand är täckt av både sko o hofgrips.
tycker nog att man inte kan säga snöSULA iom att den bara är en ring. En snösula är just... en sula som täcker typ- polarsulan/ snowflap.

Den får inte röta av dem, men däremot kan de bli ömma i sulan om man inte pillar bort smågrus från inunder ringen.

Att skorna sitter sämre med hufgrips beror på att gummit nöter på sömmarna. Man måste sko om ca var 5-e vecka alt. byta ut ngn söm som gått av.

Ja det kanske inte din hovis vill- sko om oftare:angel:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 368
Utrustning Jag skulle vilja utbyta erfarenheter av olika sätt att sko pållen på vintern. Eftersom vi har ett avlångt land med vitt skilda väder...
2
Svar
21
· Visningar
2 245
Senast: Sagohöst
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18