Polarhundar

Z

Zita

Jag har blivit förtjust i husky och malamute. Hur är dom som sällskapshundar. Någon som har en sån? Tacksam för svar.
 
Sv: Polarhundar

Husky
Malamute

Så ska man tro det som står där så ska man söka efter en annan ras om man vill ha en ren sällskapshund...
 
Sv: Polarhundar

Sibirian Huskey är underbara!
Bara man kan ge dem all den stimulans och aktivitet de behöver så är det inga problem.
Inte för mig iaf.. *ler*

Har tyvärr ingen längre, men så fort jag har möjlighet så ska jag köpa en.
 
Sv: Polarhundar

Huskyn avlas i två linjer, Drag och utsällningslinje.
Draghuskyn är avlad för drag och det huskyn egentligen är till för.
Draghuskyn ser oftast hårdare ut till utseendet.
Utställninghuskyn har oftast ett mjukare utseende än draghuskyn. Och har bättre psyke dvs lugnare och behöver inte fullt lika motion som en draghusky.
Det går att ha en husky som sällskaps hund men den behöver aktiveras mkt och mkt motion.
Huskyn är dock ingen hund som man har lös pga jaktinstikten. Får dom syn på en hare eller liknade så sticker dom efter och det går inte att avbryta jakten. Huskyn stannar först när det fått tag i den eller när den stannar - I många fall har hunden sprungit långt så att den inte hör era inkallningar.

Skall man köpa en husky så köp utav en uppfödare för att få en av dom bättre och finare huskyn.

Jag själv har en husky kille på två år av utställningslinjer och har honom som sällskaps hund vilket går utmärkt!

http://www.pixbox.se/pic_show_id5802166.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id5802168.html
 
Sv: Polarhundar

Har själv en husky kill epå 8månader.

Helt undebrar hund att ha o göra med. Men kräver som sagt MYCKET stimulans o aktivering.
Vi tränar både vardagslydnad samt drar med honom. + att vi börjat träna honom att spåra.

Underbara hundar bortsett från ett "problem" O det är att det krävs väääääldigt mycket träning för att kunna ha dem lösa.
Sticker iväg väldigt lätt så fort de får vittring på ngt. O sen är dom inte världens bästa lyssnare. Utan risken e stor du ropar "kom"", o hunden tittar på dig o går iväg.
Krävs som sagt mycket träning med sånt. Men det går. Gör framsteg med våran hela tiden. Men länge kvar innan vi törs släppa honom där det inte är inhägnat.

I övrigt så e det väldigt familjekära hundar, tycker om människor såväl som andra djur. Aldrig ens morrat eller skällt åt vare sig människa eller djur. Vill hälsa o busa med precis alla han träffar på. Så glad så det finns inte.

Undrar du ngt mer e det bara o fråga.

Kolla gärna in våran sida med dagböcker samt bildgallerier med våran bravader.
http://daemon.mypets.ws
/Tobbe
 
Sv: Polarhundar

den jag känner tycker själv att han är helhäftig,men det finns inte så mkt bakm när man väl synar honom.

Han är -ljudlig-!
Är det inte morrvrål när han inte vill ngt så är det -vrål-närhan är glad,exalterad,intresserad eller bara vill varatrevlig...;)

Det kan ju få intressanta följder på hundkurser,när man vill gå o titta på utställningar eller hästshower eller ngt annat.

Å andra sidan kan man ju snabbt hitta hundägaren.

förlj vrålen o de förvirrade blickarna från de som passerar förbi:)
 
Sv: Polarhundar

Rent spontant: malamute är ingen sällskapshund (berir iofs på hur man definierar sällskapshund)... en sibbe från utställningslinjer möjligen, men även en sådan misstänker jag kräver sitt både var gäller motion och engagemang för att få till lydnaden.

När det gäller polarhundar är det nog samojeden som lämpar sig bäst som sällskapshund.
 
Sv: Polarhundar

Har en Husky pojke på 1 år.
Världens goaste, trevligaste, snällaste hund, om han får utlopp för sin energi...

Han är hård på andra hanhundar, har en enorm jaktinstinkt så om du vill ha en hund som kan gå lös med dig jämt så är det nog ingenting för dig...

Rasen kräver mycket fysisk (och även psykisk) aktivering, promenader blir dom inte trötta av, dom måste kontinuerligt få jobba på något sätt.

Absolut ingen stjärna för dressyrtävlingarna, men det går om man jobbar hårt :p

Har även ett hårt psyke.

Men som sagt, om dom får jobba så är dom helt underbara !!!

Så om du är medveten om detta så är du på rätt spår.

Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 977
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Troll
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 896
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp