lady_vip

Trådstartare
Någon som har erfarenhet? Hållbarhet?

Jag har ägnat morgonen åt att slå ner stolpar och sträcka linor. Jag tänkte ändå byta staket till sommaren och nu vill jag ha nåt som funkar bra även vintertid. Hungriga islänningar stoppas inte av en pyttig stöt...
 
Jag har en kompis som har polarband. Hon har haft dom i två år och hon är nöjd. Än så länge så ser dom ut som nya.

Se bara till så att det blir rakt för då är det snyggt, och välspänt! Annars ser det sjaskigt ut.
 
Mitt äldsta polarband är från -02 så jag tycker att hållbarheten är bra, jag tog med det när jag flyttade. Bandet håller bättre än isolatorerna men det tycker jag inte är så konstigt. Köp! :D
 
Har haft polarbandet ett par år och tycker det är bra. Här nere (södra Skåne) blåser det rejält och ganska ofta så band brukar inte hålla så värst länge, men har inte varit med om att dom banden blåst av än.
 
Någon som har erfarenhet? Hållbarhet?

Jag har ägnat morgonen åt att slå ner stolpar och sträcka linor. Jag tänkte ändå byta staket till sommaren och nu vill jag ha nåt som funkar bra även vintertid. Hungriga islänningar stoppas inte av en pyttig stöt...
Åhh, varför står jag inte hos dig :love: En stallägare som bryr sig om staket :love:
 
Hmm... Efter utvärdering idag vet jag inte riktigt vilka åtgärder jag ska vidta.

Vi lagade staketet i morse, efter bästa förmåga när det är fruset. Ikväll köpte jag en sån där testare, gick sen runt hela hagen och allt var tipptopp, full strömstyrka överallt.

Något har skrämt hästarna. Jag vet inte varför, men jag får känslan av att en lösspringande hund kan ha orsakat detta kaos. Alternativt något pucko i bil, men jag hittar inga spår. Hästar i panik på begränsad yta stannar inte oavsett staket tänker jag.

Alternativet är såklart att ha hästarna inne nattetid, men varken jag eller hästarna gillar den lösningen.
 
@lady_vip Är det idioter i bil så är det inte så mycket att göra åt (än). Men om det är risk för lösa hundar så prova sätta en tråd närmre marken som skydd.
Hästar som blir skrämda spränger ju allt (viktigast är ju att tråden går av och hålls spänd).
 
@lady_vip Är det idioter i bil så är det inte så mycket att göra åt (än). Men om det är risk för lösa hundar så prova sätta en tråd närmre marken som skydd.
Hästar som blir skrämda spränger ju allt (viktigast är ju att tråden går av och hålls spänd).
Tråden har inte gått av, det är nog det enda som gjort att det var 4 hästar kvar i hagen... Jag har nämligen rep, både bra och dåligt.

Egentligen är det ingen större risk för lösa hundar eller idioter i bil, men allt kan ju hända. Jag får fortsätta fundera, det är fruktansvärt att inte vet vad som hänt och veta att det kan hända igen.
 
Jag har också rep, nästa gång ska jag nog ha något annat. Tycker inte det är kul när stolpen knäcks men repet överlever, känns som bäddad för att det ska lägga sig runt ett ben. :meh:
 
Edit: sedan beror det såklart på hur man har hästarna. Jag har de hemma och tittar till dem ett par gånger om dagen/ jag räknar dessutom med att i värsta fall att grannarna är händiga (och snälla).
 
Jag har också rep, nästa gång ska jag nog ha något annat. Tycker inte det är kul när stolpen knäcks men repet överlever, känns som bäddad för att det ska lägga sig runt ett ben. :meh:
Jag håller med. Å andra sidan vill jag inte att det ska blåsa i sönder heller, för när det tar i med vinden här så känns det.

Tillsyn får våra också flera gånger dagligen, det är nattetid det verkar vara bekymmer.
 
Jag håller med. Å andra sidan vill jag inte att det ska blåsa i sönder heller, för när det tar i med vinden här så känns det.

Tillsyn får våra också flera gånger dagligen, det är nattetid det verkar vara bekymmer.

Min förra hage var väldigt vindutsatt och polarbandet höll bra i de elva år det satt uppe där. Jag brukar sträcka och spänna det någon gång per vinter bara, särskilt om det samlats mycket blötsnö på det och så fryser det på kan det behöva en sträckning. Isolatorer har jag fått byta ibland men det blir rätt kallt här på vintern så det är inte så konstigt om plasten blir skör. En glad överraskning var dock när jag köpte nytt band och isolatorer att isolatorerna gick fint att öppna och stänga i -25 när en älg hoppat i och ur hagen så att bandet hängde lite väl mycket. Vid sådana tillfällen får man väl räkna med att någon tråd som leder ström går av och därmed leder ström lite sämre men jag tycker att det har hållit väldigt bra ändå alla de här åren.
 
Jag har haft Polarband sedan i början av 90talet tror jag.
Bor i Norrbotten.
Banden behöver sträckas på vintern och isolatorer kan gå sönder. Håller man inte banden sträckta kan vinden nöta av eltrådarna så då får man sy.
Nu har jag haft tur med snälla hästar också, som har respekterat ström.
Banden leder ström sämre med snön så räkna med att använda ett kraftigt aggregat.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 485
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 500
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 766
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 345
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp