Pojkar, ridning och "paketet"

S

Stopek

Ibland skuttar hästen till och sonens paket hamnar i kläm. Han gillar inte heller tighta ridbyxor, föredrar jeans. Jag föreställer mig att med tighta kalsonger och ridbyxor har man som kille större möjlighet att placera paketet och klara sig bättre.

Men hur är det killar? Har ni några tips till min son?

Hälsning Maja

Sv: Pojkar, ridning och "paketet"

Ibland skuttar hästen till och sonens paket hamnar i kläm. Han gillar inte heller tighta ridbyxor, föredrar jeans. Jag föreställer mig att med tighta kalsonger och ridbyxor har man som kille större möjlighet att placera paketet och klara sig bättre.

Men hur är det killar? Har ni några tips till min son?

Hälsning Maja

Köp ett par riktiga ridbyxor. Det är betydligt trevligare med tight "packning" uppåt än ont hela dagen. Kan fungera med bara tighta kalsonger också - men det borde inte "kännas" annorlunda än med snygga ridbyxor.

Ett par "vanliga" kalsonger (absolut inte boxer) och ridbyxor i herrmodell är det som jag tycker känns klart bäst.

Nu är ju jag ingen kille men jag har hört att många grabbar föredrar flatbacksadlar framför sadlar med djupare sits.

Annars tänker jag spontant på cyklister! Gå in på en cykelaffär och fråga om de har något som kan förbättra komforten! Det borde de ha. Annars får ni uppfinna push-up-kalsonger!:idea:

Om han inte gillar "tighta" ridbyxor kanske ni skulle kolla på islandsridbyxor? De är lite mer som vanliga brallor, men skulle tro de är bättre för familjejuvelerna än jeans. Samt tighta kallingar.
Verkar funka för maken iaf :idea:

Ett par "vanliga" kalsonger (absolut inte boxer) och ridbyxor i herrmodell är det som jag tycker känns klart bäst.

Tack för alla svar. Sonen har fått ärva storasysters ridbyxor, fast det kanske inte var en så bra idé då. Boxerkalsonger är allt han har, så nu får vi nog allt ut och shoppa vanliga kallingar.

Det blir en USA resa inom kort. Priserna på allt är ju idag så mycket lägre där. Fler killar rider väl där med, så då kanske vi kan hitta ridbyxor som kan kännas killiga nog, tuffa nog, åt den unge herren.

Tror att det har mycket att göra med att killar inte skall visa sig i "thigts" som ju ridbyxor är. Men då är jag på rätt spår när jag vill få på honom tighta byxor åtminstone. Sitta där med jeans som halkar upp och kana runt är ju ingen höjdare. Kanske går det även att hitta jeansridbyxor i USA (ja, säkert även här).

Sonen föredrar även den djupa dressyrsadeln, fast det kanske inte han inte borde. Men hur gör då killar som rider dressyr?

Hälsning Maja

De flesta killar jag känner som rider brukar ha jeans och långa chaps och säger att det är bekvämast. Vad de har för kallingar vet jag inte...:o aldrig frågat..!

Du är inne på helt rätt linje med tighta ridbyxor. Problemet med tjejridbyxor är att de är för tighta. Herrmodellen är lite vidare upptill. "Paketet" hålls ändå på plats av byxorna när man sitter i sadeln, men det känns inte som ett skruvstäd.

Det finns ridbyxor i jeanstyg som kanske är coola nog för din son. Jag red med vanliga jeans i början och det gick ganska bra, men vanliga kalsonger var ett måste. Största nackdelen med jeans, i min mening, är att de är mycket halare än helskodda ridbyxor.

Om han inte gillar "tighta" ridbyxor kanske ni skulle kolla på islandsridbyxor? De är lite mer som vanliga brallor, men skulle tro de är bättre för familjejuvelerna än jeans. Samt tighta kallingar.
Verkar funka för maken iaf :idea:

Jo, islandsridbyxor (jodphursbyxor) för herrar fungerar alldeles utmärkt. Dessutom snyggare än de "vanliga" varianterna.... Men det är en smakfråga.

Min sambo rider med boxershorts och vanliga ridbyxor modell herr.
Han tycker INTE om dressyrsadeln och inte heller den bomlösa. Men det tror jag är av den anledingen att han vill ha frihet i sadeln. Dressyrsadeln gör liksom allt jobb åt honom och det tycker han inte om.

Många har skrattat när man talat om vad han har för kläder för de tycks tro att "paketet" ska bli en redig bula och verkligen synas under ett par tajta ridbyxor...

Så här ser han ut iaf...

Ska höra med honom ikväll, jag vet att han har fått någon smäll på "det-där-väldigt-ömma-stället" någon gång. Vi får se om han har några tankar och ideér...

Senast ändrad:

Jag kör med rätt tajta jodhpurs, kombinerat med boxerfillingar, tycker det funkar bäst. Viktigt bara att det inte blir veck o skit som kan klämma .
Fick väerldens blåmärken av sömmen på jeans vid ett spralligt tillfälle (och ridförbud en månad av läkaren...)
Rider djup dressyrsadel. Man får nog ha rätt skum sits för att hamna med pluskan i fram!

Nu har jag pratat med sambon, han såg mest frågande ut.

Men han sa att det visst händer att paketet hamnar i kläm ibland, om hästen hoppar till och han int eär beredd.
Annars var det inte konstigare än att cykla sa han...
(fråga din son var han har paketet när han cyklar kanske??? Kan ju vara så att han fortfarande är lite ostadig och kommer i otakt med hästen och därför slår i??? *bara tankar*)

Hoppas att du blev lite klokare TS.

*kl*

Min sambo kör på boxerkallingar och islandshästs-ridbyxor, dvs ridbyxor som går ut lite nedtill och ser mer ut som vanliga byxor. Enda gången han får ont är när han rider barbacka och kommer ur balans.

Ett par "normaltajta" kalsonger och en bra sits är det som räddar paketet.... det finns inga genvägar för ryttare här i världen är jag rädd för.

Dock kan framvalvet på vissa sadlar vara mer obekväma än andra.... så se till att han har en sadel som han trvis i, men det gäller ju även i andra sammanhang.

Frågade sambon som rider dressyr, tajta kalsonger och vanliga ridbrallor designade för killar funkar bäst här iaf:laugh:

Hur gammal är sonen? Påverkar ju liksom storleken på det hela en del.... Min 6-åring rider med ganska tighta boxerkallingar som sitter bra och så vanliga ridbyxor för barn som dock är lite för stora fortfarande. Har inte haft några problem än, men å andra sidan är det ju fortfarande ganska lite som kan komma i kläm ;)

Jag kör med rätt tajta jodhpurs, kombinerat med boxerfillingar, tycker det funkar bäst. Viktigt bara att det inte blir veck o skit som kan klämma .
Fick väerldens blåmärken av sömmen på jeans vid ett spralligt tillfälle (och ridförbud en månad av läkaren...)
Rider djup dressyrsadel. Man får nog ha rätt skum sits för att hamna med pluskan i fram!

jag har alltid trott att du var tjej:eek:

hm... det finns speciella ridbyxor för killar...

Har varit med om en ganska pinsam situation. Jag har en lite rundare rumpa. så då var jag och skulle handla ridbyxor en dag. kollar på ett par ridbyxor som jag tyckte såg ut att vara lagom i storleken på tygmärket eller vad det heter. Jag köpte byxorna utan att prova dom.
men, när jag provade dom hemma så satt dom inte så bra. dom satt åt runt rumpan. visade byxorna till min mor. Då berättade hon för mig att killridbyxor inte är formade som tjejridbyxor...

den gången kommer jag aldrig att glömma... det var väldigt klumpigt av mig att bara köpa första bästa.. men man lär sig av sina misstag

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Vikt o ålder