Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas
Bara för att fundera lite, en Poetinklon blir väl inte en genetisk kopia av Poetin?
När man klonar för man in en cellkärna från hästen man vill klona i ett obefruktat ägg där man tagit bort äggets egen cellkärna.
Orsaken till att ovanstående klon inte blir genetiskt identisk med Poetin är att alla gener inte finns i cellkärnan utan en liten del finns i Mitrokondrie-DNA vilket i sin tur endast nedärvs från ägget från modern – vilket i detta fallet blir hästen som donerade ägget. (Kanske läge att låna ett ägg av tex Exquis Nadine
)
Det finns ju några klonade hästar redan, tex Quidam de Revel som har en femårig klon som visserligen inte ser ut som Quidam men har samma arvanlag att föra vidare i avel. För tävla får den som sagt inte.
Jag tycker det är rätt häftigt att det går att klona på detta vis men man kan ju debattera om det är etiskt rätt.
Både med tanke på att det kan ta upp emot 1000 försök innan det lyckas och att av de fåtal embryon man får och som blir till foster kanske endast ett överlever. Dessutom har det ju visat sig att dessa kloner som lyckas gå igenom processen från cellkärna till födsel inte är helt 100% ”normala” tex verkar de åldras väldigt snabbt.
Frågan är om dessa hästars avkommor då blir 100% normala eller om det finns några slags defekter dolda?
Jag skulle nog inte vilja betäcka med en klon i varje fall!
Finns alldeles för lite underlag just nu.
Däremot är jag öppen för Embryo Transfer och har själv ett ET föl i stallet.
Jag vet att många inte ser på det med blida ögon men min tanke är att kan en hingst föra sina gener vidare i obegränsad upplaga varje år så vad är då 2-3 föl från samma sto jämfört med det?