Poängavdrag för ful frisyr

Elanor

Trådstartare
Okej, jag har planer på att (i framtiden, har inte grönt kort än) starta min paint i någon lokal dressyrklass! Alltid kul att vidga sina vyer! :D
När jag stod och borstade häromdagen slog mig tanken, vad skulle hända om jag knoppade min häst?...

Min häst:
26368022.jpg

Ja, som ni förstår skulle ju knopparna blir... ganska enorma :rofl:
Inte sagt att jag TÄNKER göra det, det blir väl ardennerfläta isåfall,
men VAD skulle domaren göra, rent teoretiskt?
Kan man få avdrag för ful frisyr på hästen?
Är knoppisar ett måste, eller får man ha utsläppt man? :)

Sv: Poängavdrag för ful frisyr

Kul att du ska ut och tävla! :)

Har haft samma problem med en häst jag red, låång man blev till tiotusen köttbullsstora knoppar... :p Inte vackert nånstans! Så jag gjorde fläta längs mankammen istället, blev riktigt snyggt och såg betydligt prydligare ut! :D

Tror inte man kan få poängavdrag för ful frisyr direkt, om ekipaget i övrigt ser fint ut. Om däremot allt ser lite halvdant och slarvigt ut så blir ju det allmänna intrycket inte så bra kanske!

Jag tror inte det är förbjudet att ha utsläppt man, men det är nog att föredra att ha den uppsatt.

Haha, men kul att se domarens min ändå :rofl:
Om man har vita ridbyxor, välsittande kavaj, hästen glänser som guld, lång, kritvit flygande svans och blanka ridstövlar.... och knoppar stora som knytnävar! :rofl::rofl:

Haha ja undrar vad de skulle säga? :p
man får väl se till å rida fint då istället så de tittar på ridningen ist för knopparna... :D

Jag startade en CR i dressyr för många år sedan med min nordsvensk!
Jag knoppade faktiskt manen första gången (enda gången:angel:).

Jag har ingen bild på knopparna men ja.. hon har vääldigt tjock man... :crazy:
DSC00192-1.jpg

Domaren(en kompis pappa) kom fram till mig efteråt och sa "kör du på en sån där ponnyfläta nästa gång" :angel: och fnissade lite. (vi fick rosett:banana:)

Sen dess har jag kört på denna istället, vilket btw är snyggare på hästar med mycket man!
DSC00224.jpg

Jag vet inte hur domare resonerar annars kring frisyrer på hästen, men det ska väl se stiligt ut kanske?

jag såg en annons igår på en spansk häst som tävlats i drassyr och bilden var nog därifrån.. den hade fyra eller fem jätteknoppar, såg väl lite sådääär ut :D

Försökte göra en sån fläta på min ponny, men det blev INTE bra!! Ramlade bara isär så fort han rörde på huvudet. Men det har löst sig nu då jag har ett halvblod med kort tunn man!:p
Men kan man fläta lika snyggt som dig blir det ju ur tjusigt! Din häst passar verkligen i det!:love:

Om min häst hade haft en sån lång och fin man hade jag definitivt kört med utsläppt man! jag tycker hästen på bilden är supersnygg så som den är. Jag tycker nästan det är lite synd att INTE visa hur lång och fin den är!:love::love:

Vad skoj, hon är så fin din häst :love:
Trots att din häst har en underbart vacker man så tror jag nog ändå att det skulle vara finast med en ardennerfläta som Lycanthropes häst, så att halsen syns och du slipper trassla in tyglarna.

Det är ju ingen krav på att hästen ska vara knoppad på en dressyrtävling men domarna vill nog gärna ha möjlighet se hästens hals från bägge håll (lättare att se om hästen är rak om inte manen är ivägen)

Om min häst hade haft en sån lång och fin man hade jag definitivt kört med utsläppt man! jag tycker hästen på bilden är supersnygg så som den är. Jag tycker nästan det är lite synd att INTE visa hur lång och fin den är!:love::love:

Fast huvudsaken är ju inte att se snygg ut med flätorna, utan att domaren vill kunna se vad hästen gör med sin hals också. En sån lång man döljer väldigt mycket och kan även förvränga hur saker ser ut när man är på marken och tittar som domaren är.

/Camilla

Fast huvudsaken är ju inte att se snygg ut med flätorna, utan att domaren vill kunna se vad hästen gör med sin hals också. En sån lång man döljer väldigt mycket och kan även förvränga hur saker ser ut när man är på marken och tittar som domaren är.

/Camilla

tja...det tänkte jag ju inte på...

Många lusitano-ägare delar manen i en bena mitt på och flätar en hård längsgående fläta på varje sida. Jag tror att det är jätteviktigt att göra dem hårda och se till att de håller sig utmed mankammen och inte glider nedåt - blir det för löst ramlar flätan sönder och töjer sig när hästen rör på huvudet, precis som någon skrev tidigare. Jag skulle satsa på enkel eller dubbel längsgående fläta snarare än fladdrande man - just för att halsen skall synas ordentligt.

Jag startade en CR i dressyr för många år sedan med min nordsvensk!
Jag knoppade faktiskt manen första gången (enda gången:angel:).

Jag har ingen bild på knopparna men ja.. hon har vääldigt tjock man... :crazy:
DSC00192-1.jpg

Domaren(en kompis pappa) kom fram till mig efteråt och sa "kör du på en sån där ponnyfläta nästa gång" :angel: och fnissade lite. (vi fick rosett:banana:)

Sen dess har jag kört på denna istället, vilket btw är snyggare på hästar med mycket man!
DSC00224.jpg

Jag vet inte hur domare resonerar annars kring frisyrer på hästen, men det ska väl se stiligt ut kanske?

Riktigt snygg fläta!:laugh:

min pålle har mkt man..
_18feb09006.jpg

jag kör med ardennerfläta, eller toftsar när jag är lat :angel:
6sept006.jpg

hittills så har jag inte fått ngn kommentar om att det är fult iaf :p

Fin häst!

kl

Provade för skoj skull att göra en knopp!
Här är manen flätad (skulle bli ungefär 12 knoppar i denna storleken)

26570773.jpg

Och knoppad
:rofl::rofl::rofl:
26570774.jpg

Köttbulle :angel:

Så det bli ardennerfläta ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka