poäng på sitsen..

Sv: poäng på sitsen..

Nu har inte jag tävlat på några år men har fått mest 6or på sitsen.. men en gång fick jag en 7:a :)
Ska bli intressant vad man får i vår när jag tänkt börja tävla lite smått :angel:

okeej. jag brukar inte rida "vanliga" dressyrprogram, men jag har ridit LC en gång o då tror jag att ja fick 6a :p sen har jag ridit dressyrryttartest, o då fick jag 7,0 senast tror ja.

Har inte tävlat så mycket men har inte fått sämre än 7 på sitsen. "Brukar" få 8or.

Jag brukar få mellan 6-8, beroende på hur bra det går. Kommer inte ner riktig i sadeln ibland om inte ponnyn "släpper", och då är det väääldigt svårt att sitta bra i hans trav..;)

brukar inte de här poängen rätta sig ganska mkt efter ritten i övrigt...?? hur perfekt man än sitter får man väl aldrig en 9a om programmet igenom legat på 5-6or?
Samtidigt kan de som sitter som hösäckar få 8or om programmet legat på den nivån igenom.. eller är det bara jag som har fått det intrycket?

Du har rätt det följer alltid med de övriga poängen i programet (finns naturligtvis undantag) Det är förmodligen för att man anser att om hästen t.ex vart spännd men ryttaren sitter jättefint så hjälper inte det för hjälperna har inte inverkat som dom ska och vice verca - fast jag skulle inte tro att man får en 8 om man sitter som en hösäck ;)

Jag hade ofta 9 på sitsen när jag hade ponnierna för de gick som klockor - på storhästarna har jag alltid 7 lr 8 (6 om det har varit en häst med sämre kvalitet)

Grymt att få en 9:a!!!
Jag har oxå fått en nia en gång, men det var på klubbtävling, så det räknas nog inte :angel:
Jag brukar få mellan 7 och 8 på sitsen nuförtiden. 7:an när jag rider min stora häst och 8:an när jag rider ponnyn, men ibland har det varit tvärt om ;)

Ja, det styrs av hur bra det gått, de övriga poängen i protokollet. Så därför kan en ryttare som estetiskt sett inte sitter på bästa sätt ändå få en 8:a då h*n haft en bra inverkan på hästen enligt domaren. Men man kan förhoppningsvis inte sitta så illa som en hösäck :D . Däremot borde de kanske försöka påpeka sitsens brister lite ibland(på ett bra sätt), särskilt om man ser en ryttare som sj inte är medveten om sin brist, utan bara ser pappret - en 7:a (eller tom 8:a om hästen gått mkt bra) och då bara får veta att det h*n gör är rätt.

Första gångan jag tävlade dressyr på ponnyn fick jag en 7:a men då tyckte jag själv att jag inte satt något vidare:p

Jaa bedömningsgruppen sitsen heter ju: "Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna". Så om man ridit usla vägar och hästen går över tygeln hela programmet så är ju inte effekten av hjälperna (och kanske inte heller hjälperna) särskilt bra.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka