PN-nummer, skicka höanalys till USA?

Har du en ”fånghäst” som är insulinresistent (IR) ska du absolut skicka dina höprov till Equi-analytical i USA eftersom du måste veta socker- och stärkelsehalten i ditt grovfoder. Svenska analysföretag analyserar varken socker eller stärkelse. Eurofins har visserligen en s.k. ”sockeranalys” men den analysmetod de använder är en äldre svensk metod (Ekelunds metod) som är mycket osäker och mäter både socker och en del fruktan vilket gör att deras sockervärden är för höga.

Själv hade jag 7% socker + stärkelse i mitt grovfoder i år enligt analys från Equi-analytical, dvs. klart under 10%.
Okej, bra att veta :) Vi har haft svårt att hitta nåt hö som har tillräckligt lågt socker i år, det vi hade tänkt köpa hade 18,5 i socker och mindre än 10 i protein :crazy: Men har ett som verkar okej som jag tänkte dubbelkolla så då passar det ju bra att pröva att skicka till USA!
 
De har dragit pengar den 12/8 så vilken dag som helst borde resultatet komma!! :D

241,84 svenska blev det och 68 kr i frakt.
Så ca 310 kr totalt blev det.
Dock skicka jag bara ca 110 gr då jag inte läste på ordenligt och såg att ca 150-200 gr skulle det vara om man plocka från balarna för hand.
Men jag får åtminstone ett riktvärde att gå på och till nästa år ska jag be bonden ringa dagen innan han pressar så jag kan ta direkt på fältet.
 
De har dragit pengar den 12/8 så vilken dag som helst borde resultatet komma!! :D

241,84 svenska blev det och 68 kr i frakt.
Så ca 310 kr totalt blev det.
Dock skicka jag bara ca 110 gr då jag inte läste på ordenligt och såg att ca 150-200 gr skulle det vara om man plocka från balarna för hand.
Men jag får åtminstone ett riktvärde att gå på och till nästa år ska jag be bonden ringa dagen innan han pressar så jag kan ta direkt på fältet.

Jag fick mitt idag, för typ 40 minuter sedan :banana:
 
13920620_10153846064340665_8679101109835876595_n.jpg
 
Smb Rp = 0.939 x CP – 31.3 Vilket i ditt fall blir 0,939 x 44,8 - 31,3 = 10 g/kg Ts

ME = 0,84 x DE Vilket i ditt fall blir 0,84 x 2,28 = 1,9 Mcal/kg ts
Mcal till MJ får du genom att multiplicera med 4,185 Dvs. i ditt fall blir 1,9 x 4,185 = 7,9

Din kvot blir 10 / 7,9 = 1,2 så den är tyvärr väldigt låg. Övrigt är samma och behöver alltså inte räknas om.
 
Eurofins har visserligen en s.k. ”sockeranalys” men den analysmetod de använder är en äldre svensk metod (Ekelunds metod) som är mycket osäker och mäter både socker och en del fruktan vilket gör att deras sockervärden är för höga.
En fråga om detta.
Om jag hittar ett hö som är analyserat hos eurofins av säljaren, innebär det då att angivet sockervärde med högsta sannolikhet är högre än det verkliga? Eller åtminstone att angivet sockervärde inte är för lågt?
 
En fråga om detta.
Om jag hittar ett hö som är analyserat hos eurofins av säljaren, innebär det då att angivet sockervärde med högsta sannolikhet är högre än det verkliga? Eller åtminstone att angivet sockervärde inte är för lågt?

Det bör i alla fall betyda att den verkliga sockerhalten inte är högre än angivet värde. Helt säker kan man dock inte vara eftersom Eurofins inte gör en kemisk analys utan en NIR-analys som kan innehålla fel. I samtliga fall jag har sett där man har skickat prov både till Eurofins och till Equi-analytical i USA så har Eurofins värden varit klart mycket högre. Sen beror det naturligtvis också på om säljarens analys är representativ för det parti hö som du tänker köpa.
 
Om du vill skicka till USA så skicka ett pm så får du adressen :)

Man får räkna om energi och smb rp vilket görs med en formel (inte så svårt när man har formeln) men övrigt är samma.
Värdena på socker analyseras och skrivs som WSC (vattenlösliga kolhydrater) och ESC (enkla sockerarter).
Jag har också en analys från USA och blir inte klok på hur jag ska räkna Skulle du kunna hjälpa mig?
 
Jag har också en analys från USA och blir inte klok på hur jag ska räkna Skulle du kunna hjälpa mig?

Absolut :)
Smb rp räknar du ut såhär;
Smb rp = 0.939 x CP – 31.3 (CP=crude protein)

Omsättbar energi är ca. 84% av smältbar energi. Energin i Mj räknar du ut såhär;
ME = 0,84 x DE= x Mcal
Sen får du räkna om Mcal till MJ genom att mulitplicera Mcal med 4,185

Behöver du mer hjälp så skicka ett pm :)
 
Smb Rp = 0.939 x CP – 31.3 Vilket i ditt fall blir 0,939 x 44,8 - 31,3 = 10 g/kg Ts

ME = 0,84 x DE Vilket i ditt fall blir 0,84 x 2,28 = 1,9 Mcal/kg ts
Mcal till MJ får du genom att multiplicera med 4,185 Dvs. i ditt fall blir 1,9 x 4,185 = 7,9

Din kvot blir 10 / 7,9 = 1,2 så den är tyvärr väldigt låg. Övrigt är samma och behöver alltså inte räknas om.
Får jag kapa den här gamla tråden och fråga dig om kvoten på vårt hö?
Jag har fått en amerikansk analys i år och DE är 2.18 och CP är 103.6 (dry matter)
Jag räknade enligt ditt exempel här ovan och gick en SmRP/MJ kvot på 8.6. Har jag räknat rätt?
 
Får jag kapa den här gamla tråden och fråga dig om kvoten på vårt hö?
Jag har fått en amerikansk analys i år och DE är 2.18 och CP är 103.6 (dry matter)
Jag räknade enligt ditt exempel här ovan och gick en SmRP/MJ kvot på 8.6. Har jag räknat rätt?
Det har du gjort :)
 
Puttar upp. Någon som fyllt i för att få PN nummer nyligen, o kan skriva hur jag gör!? De måste ändrat, för inget stämmer med de anvisningar jag läst innan....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 078
Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 616
Senast: ameo
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp