Plysch-päls

A

AiJa

Min frieser ser ut som att han har plysch (eller hur det nu stavas) i pälsen. Alltså att håren ligger åt olika håll på flera ställen av pälsen. Tex på halsen ligger en fläck med hår uppåt, en nedåt och resten som vanligt. Ser lite ut som att han är svettig.
Det är så gott som borta nu, men under sommaren har hela hästen sett ut såhär.

Någon som har varit med om detta? Eller har någon aning om vad det kan vara?

Sv: Plysch-päls

Mitt kallblodssto får åxå en sådan päls på sommaren.
Nej det är inte några virvlar, men det ser läcker ut, tycker jag iaf.

Li

Jo, helt rätt det är inte virvlar.
Hm, får ditt kallblod det när du släpper den på bete eller är det bara allmänt under sommaren?
Skulle vilja veta vad det beror på, för det är nog något som är fel, tror itne att det ska vara så i alla fall.

Hej!
Nej hon får så när hon släpper vinterpälsen och har haft så sedan hon var liten.

Li

Här är ett kort där man anar lite på halsen.

gullelin.jpg

Li

Joo titta....skönt att man inte är ensammen. Men vaaaad kan det vara???

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka