Plugga och ha häst?

M

Malinski

Hej! :bump:

Finns det några här som läser på högskola och har egen häst? Hur funkar det? Vad går era häst-utgifter på i genomsnitt? (per mån, eller per 3 mån) Jag saknar så hemskt mycket att ha häst men jag undrar om man får tiden och pengarna att räcka till. Eftersom jag läser på distans får jag lägga upp min studietid som jag vill och har ganska mycket dötid eftersom jag är nyinflyttad i området och inte har särskilt stort socialt nätverk här. Vill gärna höra hur det går för er andra!
Tack på förhand!

Sv: Plugga och ha häst?

Hej
Jag pluggar på ekonomlinjen och har pluggat i 2,5 år och har haft häst hela tiden. Nu har jag en som jag tränar och tävlar medan 2åringen går på lösdrift. Jag tycke´r att det fungerar bra tidsmässigt att ha en häst att rida på och sköta, förrut red jag två och det blev för tufft (tyckte jag iallafall).. För mig funkar det ekonomiskt eftersom jag har hästarna hemma hos mina föräldrar och bor där själv också, men jag pluggar i sthlm så det är ju lite speciellt. Men du borde ju kunna göra upp med ngt midre privat stall om att du kan få ha hästen där billigare (eller gratis förutom fodret) i utbyte mot att du tar en del mockning och utfodring. När man pluggar har man ju inte så mycket pengar men man har ju rätt mycket ledig tid när andra inte har det (typ lunchtid på vardagar och sånt). Du kan ju också ha en medryttare som betalar dig en del mot att rida ngr ggr i veckan så då får du ju in lite extra pengar och också möjlighet att få hjälp kring tentor och så. Tycker du ska kolla upp läget på din ort lite men vill man så går det ofta att lösa det mesta! Lycka till

Hej!
Tack för ditt svar! Jo, jag har ju lägenhet att betala för men jag har möjlighet att få ha hästen i min kusins stall. (20 min bort m. bil) Det drar ju ner stallhyra till det minimala, men jag är väl ändå orolig för att tiden inte skulle räcka till. Om man bortser från engångsutgifterna (utrustning, inköp, täcken osv) vad ligger då foder/hovslagar/avmaskning/vaccination och löpande kostnader på. Självklart får man räkna med oväntade utgifter om något händer, hästen stukar sig/blir sjuk/utrustning pajar m.m. men det är de löpande kostnaderna jag försöker få en idé om. Foder till D-ponny/islandshäst/liten häst brukar ligga på...? Någon som vet?

Jag bor strax utanför stockholm och har hästen uppstallad i närheten. Nu bor ju jag hemma och får hjälp med betalning av hästen och så men tänkte att jag kunde skriva ungefär vad vi betalar för skoning, foder osv.

- Skoning var 8:e vecka, ca 650-700 kr, dyrare på vintern när det behövs broddar osv.
- Hö kostar ca 1000 kr var 5:e-6:e vecka.
- Krafftfodret kostar ca 400 kr/månad. Men det varierar lite. Ibland tar allt foder slut på samma gång och då blir det dyrare, medans vissa månader är det bara havre som behöver köpas t.ex. Beror ju på vad man behöver ge för krafftfoder också.
- strö, ca 800 kr (torv) var annan/tredje månad.
- avmaskar gör vi på våren och på hösten. Tror avmaskningsmedlet brukar ligga på runt 100-200 kr.
- vaccination en gång om året, ca 300 kr (är ej säker).

Det var väl det jag kom på nu.. och självklart är det ju olika från stall till stall, men på ett ungefär..

Jag på universitet och har häst... Skulle jag inte ha hästen skulle jag nog inte orka med skolan... :o
Kostnader:
Stallhyra: 700kr/mån (inkl spån)
Hösilage: 1,25 kr/kg (min äter 11 kg/dag)
Hovslagare: 700 kr/var 8:e vecka
Kraftfoder: 300 kr/mån
Vaccinationer och avmaskning...

Jag pluggar och har häst, tiden brukar lösa sig för det mesta och jag har snälla stallkompisar som kan rycka in om det krisar någon gång, en tjej och jag har ofta mockat någon dag i veckan åt varandra men det har inte behövs nu när jag fått tag på en medryttare.
Kostnader:
stallhyra: 1400 inkl hö, halm, havre 6-700 på sommaren
kraftfoder: 160 /säck musli, räcker 2-3 månader
hovslagare: 1200 senast - guldskor och snösulor runt om, annars ~700 för en skoning runt om.
försäkring: 10 000 i värde och veterinärvård till 25 000 drygt 1000/år
vacc, avmaskning, utrustning etc tillkommer ju också

Jag pluggar och har häst..går på KTH och läser till civ.ing så jag har rätt mycket lektioner. Dock tycker jag att det funkar rätt bra. Jobbar extra annars skulle det dock aldrig fungera ekonomiskt. Har en medryttare också som har min häst 1-2 ggr/vecka.

Skulle gissa på att hon kostar mig runt 2500-3000 i månaden. Strå på kollektivstall så jag har en morgon+utsläpp, två insläpp och en natt för att få ner hyran.

Så här blir det ungefär:

Kallhyra:950kr
HÖ:500kr
annat foder: 200kr
torv: 300kr
försäkring: 250kr

sedan är det ju hovslagare 600 var åttonde vecka ungefär och lite annat som jag säkert har glömt.

Jag har i princip aldrig råd att köpa något till mig själv men så bor jag i en lägenhet inne i stan och har hästen på färingsö så det blir ju busskort mm mm. Så himla värt det dock!!! Skulle inte vilja byta för allt i världen. Tiden är det lite kort om bara, önskade att dygnet hade fler timmar :-) Kommer sällan hem före 22 och går hemifrån senast nio varje dag. Man får prioritera bort en del annat.

förresten s¨har jag en liten arab, ganska lättfödd islännigarna i mitt stall får ungefär lika mycket mat som henne. Blir ju extra dyrt iår eftersom höet är så dåligt. behövs mer kraftfoder iår för mig.

Tack för allas svar! Ni är inspirerande! :banana:
Jag har en del att fundera på och kommer inte göra några förhastade beslut. Men drömmen lever iaf.

Det jag själv är mest orolig för skulle vara om det visade sig att hästen var sjuk. Har en kompis som hade en häst som blev sjuk så fort han tillfrisknade i ett år tills dess att han blev så pass dålig att han måste avlivas. Klart att man är lite neurotisk och alltid föreställer sig det värsta, men ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar