Plötsligt så slår det tilt

C

Colombia_Girl

Har nyligen satt igång min häst efter en rejäl hälta. Hon Fick först bara prommenera ut på kortare vänder. sedan så fick jag börja skritta henne kortare bitar osv... När jag en dag beslöt mej för att ta och longera henne nere på åkern, så fick hon ett tok spel! :crazy: :crazy: fick henne att gå fint i skritt i ca 5min sedan så sa det tjong i skallen på henne. Hon sprang oavbrutet i 20min i hopp,kick,stegring och kastning.. jag fick henne inte att sluta. Fick som tur var syn på en av stallvännerna med sin häst, så hon fick komma ner till ängen och stå där med sin häst för att min skulle lugna sig. Allt gick väl endå ingen skadade sig.

Nu har jag ridit henne av och till i ca 1månad och ibland när vi är ute så får hon tjong i skallen och börjar konstra sig. Öronen piggt framåt och lika fort som det kom kan det försvinna... :confused: :crazy:
Har haft näst intill vecko kontakt med min vet. då hon alltid lyckas skada sig. har även haft ut en utbildad equieatriker som har gått igenom henne utan några problem.

Vad är det som händer i min hästs huvud? Ps.. hon äter nästan inget kraftfoder...

har ni några ideer? Snälla hjälp till och spåna lite..
:love:

Sv: Plötsligt så slår det tilt

Kan hon inte vara understimulerad. Hon är dock hövlig som ggör det när du inte sitter på...
Har du provat att löslongera henne så hon kan dra järnet utan att du begränsar henne med lina...

Fast det får hon kanske inte ännu...
Får hon betfor? Jag bytte ut betfor mot morötter och fick en lugnare häst...
(Fast jag är inte helt säkert att det är näringsmässigt rätt- men jag tänkte saftfoder)

hihi.. jo hon testar nu mera oxå vid några tillfällen när jag sitter på.. hm..
Ja ett tag så fick hon inget kraftfoder alls! bara fri tillgång på hösilage. men då vårt hö (som alla andras) har dåliga värden så blev jag tvugen att sätta in lite krafftfoder.. Hon får 1dl betfor.. har prövat att ha henne utan betfor och jox och bara fodra med morötter men ingen förändring. Tror även på att hon kan vara understimullerad, men borde hon inte ha tjong i skallen hela tiden då? inte bara ibland? hm..
Har börjat trava henne och det har väl gått si så där.. hon är het! Pigg och alert har hon alltid varit.. men inte så här "galen"

Colombia_Girl skrev:
Vad är det som händer i min hästs huvud? Ps.. hon äter nästan inget kraftfoder...

har ni några ideer? Snälla hjälp till och spåna lite..
:love:

väldigt glad och pigg häst?
det där med logerningen låter ju helt klart som ett fall ÖverlyckaSjuka. :D Att hästen blir så glad och tvärbusig att hon inte vet vart hon ska göra av sig! :banana:
för det var inte varit några öron bak väl?
om det bara är öron fram så är det av glädje, det är jag helt övertygad om! ;)

hihi.. ja hon har öronen framåt ialla lägen alltid när vi är ute och rider, longerar, rider i ridhuset.. Men kan hon inte få fram glädjen på något mera humant sätt ex. säga oj detta var skoj och inte äventyra sin ägares liv varje dag :)
Ja hon är ofta glad och pigg, slår nästan aldrig fel.

Får hon stå mkt inne? Eller går hon i hagen mkt? Tänkte om hon hade en stor hage hon fick gå i hela dagarna så kanske hon kunde bralla där istället... :)
Annars om hon fick stå mkt pga sin hälta kanske lyckan är så obeskrivlig så hon inte vet vartthon ska ta vägen... Då blir hon typ så här = :bump: :angel:
Min valack fick ha box vila i 3 MÅNADER, försökte ha honom i K-hagen, men ajajaj,DE va stört omöjligt, han va så tokig av minsta lilla ljud att han brakade igenom den direkt.... Han va INTE sig lik på ganska länge sen när han fick komma ut igen... ;)

3Månader ojojoj det var lång tid! Näe jag hade tur att efter 10dagar så kunde jag böra ta prommisar med henne. Hon står ute väldigt länge 11timmar max (måste ju säga så annars så måste vi bygga ligghall hihi) :angel: :D

Red henne idag och fick sällskap av en i stallet med sin häst och vi var ute i 1½h på en härlig skritt tur i skogen.. och allt gick kanoon bra enda tills vi nästan var hemma. (har ALDRIG varit några problem där förr) Hon började trippa lite och när jag försökte få henne att varva ner så blev hon som en fiolsträng. Om någon hade gjort en hastig rörelse eller smällt igen någon dörr eller likn. så hade jag suttit i trädkronan ännu... så var hon i ca 2min (svårt att säga tidsmässigt) Och sedan så fick jag ner henne till Normalläge igen.. :crazy: :confused: :o
Vilken kicka... :crazy: :love: :o :D

Japp känner igen det där hade ut en equieterapuet till min vallac som är halt, han gjorde akupunktur o knäckte till honom.
Sedan longerade vi honom för att se om hältan hade blivit bättre, hästen for i väg i en trav jag alldrig sett o satte sedan i väg i gallop
trodde jag alldrig skulle få stopp på honom.

Han bockade o var allmänt lycklig alla spänningar hade släpp...
ganska häftigt!!! :)

Min häst håller på lika dant nu :crazy:
Efter skadda 4 mån.

Men min vet skrev ut lugnade till henne för att hon inte ska slitta upp skaddan igen

hm.. jag och min lilla tant ska byta stall nu så att vi kommer ha tillgång till ridhus och ridbana.. då en sådan het/pigg/vild/galen/glad häst inte går/inte bör ridas på rakt spår i skogen.. då hon bara blir hetare och vildare och galnare och piggare :)
Ska försöka att undvika lugnande men vi får se..

Lycka till nu och var försiktig!

Idag så bara älskar jag min älskade häst! Var ute och skrittade i 1½ timme och det gick Kanooon bra! inga dummheter alls! inget! Hon till o med jäspade när vi kom tillbaka till stallet.. *var väl trött på allt tjatter som hon fick stå ut med under ridturen* hihi..
Känns så skönt att en dag ialla fall gick fel fritt :)
Nåväl vi får väl se vad morgondagen har att vänta :( suck *bra eller anus* hahaha

Det behöver ju inte betyda att hästen har ont nånstans, den kan ha mkt överskotts energi.Så brukar mina hästar bli om de fått veckovila eller kommer från sommarbetet.Bara att låta dem springa av sig så kan de koncentrera sig på jobbet sen :)

Grejen är den att denna häst går inte att låta "springa ur sig" hon blir bara hetare och hetare... piggare och piggare.. Denna häst måste jobbas, ges uppgifter hela tiden, vilket jag tycker är svårt då jag bara kan (fram tillomed 1januari) rida på en lååång grusväg...

Colombia_Girl skrev:
Grejen är den att denna häst går inte att låta "springa ur sig" hon blir bara hetare och hetare... piggare och piggare.. Denna häst måste jobbas, ges uppgifter hela tiden, vilket jag tycker är svårt då jag bara kan (fram tillomed 1januari) rida på en lååång grusväg...

jättebra tillfälle att öva avsaktningar! och skänkelvikningar! och öppna och sluta och en massa roliga :angel: övningar.

Aktivera hästen, använd ridövnngar där hästen måste tänka å jobba ordentligt.

Ofta hjälper det inte med lite skogsridning med såna "hyperaktiva" hästar, de måste få göra mer, annars sätter de energin på att krångla istället.

hihi...joooo....3 månader ÄR lång tid...man trodde ju KNAPPAST man skulle ha varken häst eller stall kvar efter det......hade det varit mitt sto så hade så varit fallet!! :angel: Nu var det som tur i oturen var min valack....

Men konstigt att hon skötte sig så fint så länge då, å sedan helt plötslligt....då låter det inte direkt som överskottsenergi heller juh....
I det fallet lät det ju som om hon skulle ha blitt rädd för nåt ....
Hade oxå en häst som var så där...å han trodde vi var helt frisk, men det visade sig att han hade STORA problem med ryggen...och därför var han som på "nålar" rätt var det var.....

Lånar knapp..

Jag har begåvats med en otroligt väluppfostrad och änglalik valack. När han stått 2 månader på box (INGA promenader) så gick han fint på slakt grimskaft ut i hagen. Och jag stod och pratade med grannen i 20 minuter på vägen och han stod fint still (sen blev det tokrejs när han släppte si hagen men sak samma).

Men efter 8 veckor åp box i vintras så kokade han över och våra 'promenader' på 20 min per dag blev istället '20 minuters rodeo'. Jag var tvungen att ha kedja, stigbett och hjälm för att ha en chans att dels överleva det hela och dels hålla honom på mattan. Då hade han varit konvalescent i 6 månader innan och knappt ridits och den där boxvilan blev droppen som gjorde att det kokade över. Han kunde gå fint och så PANG så bara exploderade han, och inte lite heller.

Så, överskottsenergi, gör så mycket hjängympa som möjligt. Grusvägar rider jag på hela vintrarna och man kan göra både öppna, sluta, skänkelvikningar, saknar och tempväxlingar etc på grusväg. Har de bara något att tänka på så har de mindre tankeverksamhet över till att börja ladda.

'Travsaxar' är himla bra (skänkelvikning i trav från ena sidan vägen till den andra och så tillbaka igen) , OM hästen inte lyssnar på dig utan ångar iväg fungerar de nämligen inte och man märker SNABBT om man har ett LYDNADSPROBLEM eller bara myror i hjärnkontoret och kroppen :angel:

Zandrah skrev:
Men konstigt att hon skötte sig så fint så länge då, å sedan helt plötslligt....då låter det inte direkt som överskottsenergi heller juh....
I det fallet lät det ju som om hon skulle ha blitt rädd för nåt ....
Hade oxå en häst som var så där...å han trodde vi var helt frisk, men det visade sig att han hade STORA problem med ryggen...och därför var han som på "nålar" rätt var det var.....

Hm.. hon är genomgådd av både massör, equieatriker och som sagt vet. är ju hemma i stallet var och varrannan vecka :smirk:

Jätte skummt.. vi får se nu när vi flyttar till ridskolan med ridhus och ridbana.. ska hålla denna tråd uppdaterad :) för den som är nyfiken :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Ridning Min häst blev opererad den 17 september för lösa benbitar i båda haser. Det gjordes även ett litet titthål i vä kota där hon har en...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: Fislisa
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 318
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar