plötsligt rädd för elstängsel

vinkelina

Trådstartare
de river hagarna på nya stället, så hästarna är innakorderade i tillfälliga hagar med bara elstängsel runt. nu har dock min häst blivit livrädd för grinden. hon var där första dagen i lördags, och jag skulle hämta henne för att rida, hon hade dessutom för första gången fått en hagkompis på de nya stället.

knäppte fast henne, men sen blev det kalabalik. haka fast den undre tråden i den övre, men får inte hästen till grinden, hon bara backar o håller på. hackar loss den övre tråden o hon bokstavligen springer ut, nästan över mig o sambon, som tur var vad med (dock inte hästvan) slängde trådarna åt honom o beodrar att han skall stänga in den andra hästen, medans jag står med min som bara snurrar runt mig. nå de löste sig till slut o jag fick ju ut henne.

sen skall jag ha in henne, ser att det står några tjejjer nere vid hagen o ber dem om hjälp. samma sak, fast nu rusar hon in i hagen i stället.

vad skall jag göra, lär ju ta ett par veckor innan de vanliga hagarna är klara, o det funkar helt klart inte att ta in henne själv. iom att jag nu är ledig på dagarn skulle jag vilja passa på att fa till stallet mitt på dagen, men det funkar ju inte om jag är ensam.

vi har nog haft el på förra stället, men hon har inte alls varit sähär rädd då

Sv: plötsligt rädd för elstängsel

Antagligen får hon ström i sig från staketet på nått vis. Kolla så ingen tråd ligger i backen, de kan känna elen tex genom leran.

MIn häst är likadan till o från, vet ju inte om han fått någon stöt, antagligen har han det! För dom andra reagerar inte!
Fick köpa elastiska grindar! Som repstängsel fast då elastiskt!
Funkar kanon o jag behöver inte oroa min mer för insläppen, o jag kan ta in själv :bow:

min gamla är jätterädd för eltråd. hon kliver inte ens över en tråd liggandes på marken även om övriga hästar gått ut (så länge det är ström på)

slår man av strömmen är det därimot inga problem. tror att dom kan känna av om det är ström på tråden.

hade för många år sedan en unghäst som hoppade över staketet så fort strömmen va av, därimot aldrig när den va på.

MIn häst är likadan till o från, vet ju inte om han fått någon stöt, antagligen har han det! För dom andra reagerar inte!
Fick köpa elastiska grindar! Som repstängsel fast då elastiskt!
Funkar kanon o jag behöver inte oroa min mer för insläppen, o jag kan ta in själv :bow:

Glömde skriva att det är väldigt bra att ha en strömbrytare till staketet lätt tillgängligt så man lätt kan stänga av strömmen vid in/ut släpp! Tror det är ganska lätt fixat för en el kunnig

Har inte läst hela tråden, så har problemet löst sig kan du sluta läsa nu... :)

Låter nästan som om hon fått sig en smäll av grinden. (en elstöt).
Kan den andra hästens ägare ha råkat skrämma henne?
Eller någon som skulle in i hagen och din häst var påflugen?

Alt som någon sa, så leder grinden ström ner i backen men för det krävs det både att tråden ligger mot backen, och att marken är blöt.

Hur reagerade hon när du släppte in henne allra första gången, när ni kom dit?

Och vilka har "rättighet" att gå in och ut ur hagen? Någon kanske har råkat (eller medvetet, det vet man aldrig) ge din häst en stöt som hon fann trauumatisk.

Hur som heslt. Ta hjälp av någon i stallet, ni behöver vara 3 människor.

En håller hästen som är i hagen i ett grimskaft. Den andra sköter grinden, och öppnar den alltid Helt, och så du som leder din häst in och ut.

Fånga båda hästarna. Led din häst i en mjuk longerlina, eller ett grimskaft om du inte har longerlina. Se till att du inte lindar linan runt handen i cirklar.
Ha handskar på dig om du har möjlighet. hjälm om du tycker det finns behov för det.

Öppna grindne helt och hållet. Håll den andra hästen i hagen och led din häst in och ut upprepade gånger. Ge henne lång lina så hon känner att hon har frihet att själv välja var i grinden hon vill gå ut.

Berätta för henne att hon är duktig. Mycket.

Ta pauser ibland, där hon får stå en bit ifrån grinden och fundera och inse att det inte är så farligt.

Ta er en timma, eller kanske två till detta. Om ni blir klar före, så är det bara en bonus för alla.

Oftast ger det mer resultat att lägga ner mycket tid under en dag, än att småportionera ut tiden lite varje dag.

Lycka till och hoppas det löser sig.

Det är inte så att det går en elledning som är nedgrävd i backen i grindhålet och isoleringen på den blivit dålig? Var så hos oss för en tid sedan och inte en häst ville gå ut genom den grinden. Är nu fixat och problemet är borta.

är väl nog lite taskigt med isolering till dessa hagar. de är hastig upplagda då alla andra hagar skall rivas. vet inte hur hov var första gången hon blev ditlag, men när jag skulle ha ut henne samma kväll så var det panik. samma sak igår, men som tur var var hon ensam i hagen så jag kunde slänga iväg trådarna, utan att behöva ta hänsyn till att en anna häst smiter ut.
men jag går in i hagen o knäpper fast henne, men hon vägrar att närma sig grinden, men jag måste ju ha den stängd, vågar inte lämna den öppen innan jag har fast henne

Det hände oss på ett sommarbete för några år sen - inte förrän även vår stackars hund höll på att få tokfnatt bara han gick i närheten av grinden så fattade vi var det var. Vi hade inte jordat korrekt och därför gick det ström ut i marken närmast grinden på ngt sätt. Jag ringde en klok vaktmästare som kom upp och fixade bättre jordning och sen var både hästar o hund lugna.

Det tog dock några dagar innan min halvblodsvalack vågade lita på att han inte skulle få ström i fötterna - stackarn, så irriterad som jag hade varit på honom i en hel vecka innan när han nästan sprang över mig i grindhålet varje gång vi skulle passera igenom:o Han var ju skodd också så antagligen blev det ännu starkare för honom än för de oskodda shettisarna:crazy:

kan man kolla själv om det går ström ner i marken? och hur i så fall

Det tror jag inte att man kan göra - det finns ju en manick som man använder för att kolla strömmen i trådarna i o f sig men den kan väl knappast funka i marken.

Det bästa är väl om man kollar så att det är jordat som det ska istället - och om du är lika "oteknisk" som jag så be om hjälp av ngn händig:angel:

ok. blir att lura ut gubben som är elektriker till stallet nån kväll då. visserligen så är det ju så att jag hyr en stallplats, men tror inte häller att ägarna har sååå stora kunskaper, om man ser hur de har dragit för att få el till vissa hagar

Jamen då har du en klar fördel - elektriker, han borde fixa detta lätt som en plätt!:)

hmmm, frågan är om han ins fixa det, och om vi får, misstänker att alla hagar måste gås egenom då, har hagen längst bort

Jag hade nog försökt lägga fram det lite snyggt för ägaren, erbjuda hjälp med genomgång av stängslen. Säg som det är, att du misstänker att ngt är fel eftersom hästen reagerar onormalt vid in och utpassager.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 027
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst