Plötsligt dålig balans?

E

Erica94

Min häst fick helt plötsligt jätte dålig balans i transporten när vi köde henne och snubblade i varje kurva fasten vi körde så sakta vi kunde?? Vad kan detta bero på? :) Tidigare har hon bara behövt sina benskydd på benen men nu får vi ha boots som efter redan första åkturen var trasiga.

Mvh Erica

Sv: Plötsligt dålig balans?

Min kompis häst var precis likadan. Hästen var 12år och har aldrig haft problem att åka innan. Nu hade hästen transporteras från stockholm via ett transport företag o vi skulle bara hämta hästen i skåne o köra ca 2mil. När vi lastade på hästen tappade hon också balansen o la sig ner i transporten flera gånger.
Efter det har hon inte klarat av att åka smalt så helt plötsligt blev det en bredåkare. Hon pratade med veterinärer, tränare o andra hästkunniga men ingen kunde hitta någon förklaring till varför.

trampar hon omkring vid svängar eller vad menar du? om det nu är vid svängar så.
är det samma åt båda håll. är det inte det så ska du titta upp hästen för oftast om de trampar om bara åt ett håll så är det något fel. trampar de dock åt båda håll lika mycke så kan det ju vara så att hon behöver det. om man tänker efter så varför skulle de inte trampa om i transporten.

Vi hör bara att hon snubblar och när hon började snubbla så kom hon ut med broddhål på båda bakbenen :/

Kan inte svara på varför, men kan dela med mig av mina egna erfarenheter.

Vi var nämligen med om exakt samma sak med vårat arabsto. Hon hade alltid åkt smalt och aldrig vart några problem. Sen helt plötsligt en dag så la hon sig bara ner i transporten när i körde hem från en träning. Och efter det är hon nu en bredåkare. Men vi fick heller aldrig något svar på varför hon la sig ner, inget speciellt hände och vi kollade med Vet, ET mfl. Vi körde lugnt som vanligt och helt plötsligt känner vi bara hur transporten börjar studsa och kränga och hästen har lagt sig ner. Donnah var då 11 år :confused:

Vi fick rådet att stoppa bomull i öronen på henne, det gick lite bättre då men allra bäst trivdes hon med att åka brett.

Lycka till med pållen!

Så gjorde min häst också. Han är 17 år och har åkt hur fint som helst i alla år och plötsligt gör han så. Det visade sig att det var kolik. Han hade en förstoppning som satt rejält och transporteringen satte fart på magen=ont! Han visade inga symptom hemma i stallet, han var som vanligt.

Min häst gjorde likadant, han stod smalt och la sig ner.
Inte så kul när en häst på 170 lägger sig i en "litet" släp...
In på en gård och ut med hästen, som tur helt oskadd...
Mellanväggen åkte ut på plats och får så förbli..
Han står helt utmärkt nu när han får stå i hela släpet. Och skulle han få för sig att ta en tupplur så är där ju gott om plats nu.. :)

Ok, tack för alla fina tips :D Det kommer en veterinär till stallet imorgon så jag kan ju fråga henne.

Senast ändrad av en moderator:

Så började min häst också göra helt plötsligt, fast att han redan åker brett (inte jättebrett men lite bredare, det som funkat bäst innan) och normalt alltid står stilla, och detta blev från en dag till en annan, och kraftigt.
Vår teori är att något hänt i länd/kors-området, typ en låsning, som påverkar balansen och gör att han har svårare att stå stilla. Inget konstigt märks när man rider men i transporten står han inte stilla.
Nu har jag haft massör ute som tror att vi är på rätt spår och hon har behandlat det vi tror är orsaken, och hon ska komma en gång till, så får vi hoppas på bättring. Blir det inte bättre blir förmodligen nästa steg kiropraktorn. Hjälper inte det får vi helt enkelt spåna vidare.
Ikväll ska vi iväg igen så nu får vi se om det har gjort nån skillnad!

En annan sak som vi noterat med min häst är att han inte kan stå till höger i transporten, då lägger han sig över mellanväggen. Förmodligen har han alltid fått stå till vänster o blir orolig, så numera är han alltid på vänster sida. Dock är jag noga med att flytta runt mina unga hästar när de åker tillsammans så att de lär sig att det går bra med båda sidor! :)

Hoppas att du hittar orsaken till varför din häst gör så och att det ordnar sig! :) Som du märkt finns det en del olika orsaker till samma sak.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar