Sv: Plötsligt dålig balans?
Så började min häst också göra helt plötsligt, fast att han redan åker brett (inte jättebrett men lite bredare, det som funkat bäst innan) och normalt alltid står stilla, och detta blev från en dag till en annan, och kraftigt.
Vår teori är att något hänt i länd/kors-området, typ en låsning, som påverkar balansen och gör att han har svårare att stå stilla. Inget konstigt märks när man rider men i transporten står han inte stilla.
Nu har jag haft massör ute som tror att vi är på rätt spår och hon har behandlat det vi tror är orsaken, och hon ska komma en gång till, så får vi hoppas på bättring. Blir det inte bättre blir förmodligen nästa steg kiropraktorn. Hjälper inte det får vi helt enkelt spåna vidare.
Ikväll ska vi iväg igen så nu får vi se om det har gjort nån skillnad!
En annan sak som vi noterat med min häst är att han inte kan stå till höger i transporten, då lägger han sig över mellanväggen. Förmodligen har han alltid fått stå till vänster o blir orolig, så numera är han alltid på vänster sida. Dock är jag noga med att flytta runt mina unga hästar när de åker tillsammans så att de lär sig att det går bra med båda sidor!
Hoppas att du hittar orsaken till varför din häst gör så och att det ordnar sig!
Som du märkt finns det en del olika orsaker till samma sak.