Plötslig kraftig hälta

Bison

Trådstartare
Knackig och snubblig på rakt spår i skritt, tydlig hälta vä fram i trav.
Misstänkt hovböld, hovslagare kommer ut. Konstaterar att hästen är dåligt skodd med låg trakt, lång tå och väldigt trångskodd.

Hoven känns igenom, ingen reaktion. Skon läggs om till en större, hästen har blåmärken i tån.

I övrigt är hästen fin i sina ben, ingen svullnad eller värme.

Vid ny longering är hästen betydligt bättre men inte bra.

Vad tror ni? Hovböld, stengalla, något helt annat?

Hovslagaren kommer ut på måndag igen för utvärdering och ska då sko om resten.
Blir det ingen förbättring bokas kliniktid.

Sv: Plötslig kraftig hälta

Kom symptomen plötsligt? Spontant, med tanke på blåmärket, gissar jag på just stengalla alt hovböld. Men även fång om det nu inte var för att hovis precis varit ute. För då borde denne sett ev förändring i lamellranden. Därför mer troligt med ngt av de förstnämnda.

Förändringar i lamellranden syns inte vid ett akut fånganfall. Det tar ett tag innan de blir synliga.

Därmed inte skrivet att ts häst har fång. Det skulle kunna vara det men hältan kan nog bero på flera andra orsaker också.

Hovbensfraktur? Hästen BORDE väl ha reagerat för visitertång, men man vet ju aldrig säkert.

Hur mår den idag?

Om det kom plötsligt och hästen inte har visat något innan så skulle jag gissa på stengalla just eftersom den inte reagerar vid tryck. Har den dessutom ett blåmärke så är det vad som är det mest troliga. Men, med tanke på årstiden med spirande gräs och det faktum att hästen var dåligt skodd så skulle det lika gärna kunnat vara fång. Även vid omogen hovböld brukar det ju bli en reaktion när man undersöker med visitertång så det tror jag faktiskt minst på. Jag tror inte heller på fraktur eftersom då borde hästen inte blivit bättre av att skon lades om och det borde ha blivit en reaktion när hoven undersöktes med visitertång.

Du skriver att skon läggs om. Menar du då att hästen enbart fick en sko anpassad efter hoven så att den inte längre är trångskodd eller menar du att den också blev verkad? Om hästen också blev verkad och då blev bättre så hade jag ställt hästen på box över helgen just för att om det är fång så är man på den säkra sidan. Då är det viktigt att hästen verkligen står mjukt så spåna upp boxen ordentligt med kutterspån så att hästen kan gräva ner tån och på så sätt avlasta hoven. Hästen ska vid misstanke på fång inte ens tas ur boxen för mockning utan ska få stå på det mjuka underlaget i boxen hela tiden. Minst en halvmeter spån behövs för att hoven verkligen ska kunna avlastas. Hästen ska då alltså inte tas ut ur boxen för koll förren hovslagaren kommer på måndag.
Las skon däremot enbart om, alltså hästen blev inte verkad men blev ändå bättre så skulle jag gissa på stengalla. Isåfall hade jag bett hovslagaren att sätta på sula med silicon under hela sulan på måndag så att det blev ordentligt mjukt för hästen.

Går det att lyfta höger fram? Hur reagerar hästen när man försöker lyfta höger fram?

Hästen kan ha trampat på en vass sten eller att skon har tryckt så att det har uppstått en blödning. Det kan bli stengallor utav snösulor också om man har otur.

Såhär förklarar hovslagarskolan ordet stengalla.

STENGALLA
FRÅGA
Vad är en stengalla?
SVAR
En blödning i läderhuden. Ger missfärgning av hornet där stengallan är placerad. Stengallor orsakas ofta av tryck underifrån, därav namnet sten-galla, men kan också uppstå om en sko är felplacerad och trycker mot hornet. Tänk på att skornas placering förändras vartefter hoven växer, något som kan göra att skon börjar trycka mot sulan och kan ge stengalla.

Hästen blir öm i sulan och kan ibland också reagera vid undersökning med s k visitertång. Hälta kan förekomma.

Hovslagare behandlar ofta problemet genom att ta minska trycket på sulan. Ofta användes sedan en s k ringsko med sula för att ge jämn belastning. Om hästen är halt, hoven varm, om du känner ökad puls kan en infektion vara aktuell - då skall du alltid kontakta veterinär

Uppdatering. Hältan försvann helt på vänster fram och istället blev han halt på höger, puls i kotan och värme i hoven. Reagerar ordentligt vid tryck på sulan.
Han belastar hoven fortfarande. Hovis kommer på måndag om han inte blir akut sämre. Hästen har haft flera hovbölder tidigare.

Låter som min häst precis har haft, förmodligen en sträckning alternativt vrickning.

Nu har hovslagaren varit här. Pulsen och svullnaden i kotan har försvunnit under helgen och hästen haltar nu bara i trav. Varm strax under kronranden på insidan av hoven.
Regarer vid tryck men inte så mycket. Hovslagern tror inte på hovböld och skor om hästen. Hittar en hålvägg på samma sida där värmen sitter men kan inte med säkerhet säga att den är problemet.
Han tror istället att hästen slagit på sig ordentligt på insdan av hoven och fått ett blåmärke där som orsakar smärtan.

Någon som varit med om samma sak?

Hästen ska till klinik på onsdag får att träffa tandläkare. Ska rådfråga dem då.

Om du ändå ska in till kliniken boka innan att du även vill kolla hältan. Är ju jätteonödigt att köra in för tänderna och så har de ändå inte tid med hältan så du måste köra dubbelt. Själv hade jag inte väntat med att kolla hältan.

Hovslagaren tyckte att det var onödigt eftersom hästen blivit bättre men jag ska ringa och kolla vad de säger.

Säger som Fiorano, ring kliniken och säg att du även vill kolla hälta när du ändå är där. Jag hade inte heller vågat låta/väntat bli att kolla upp en sådan hälta.

Ja det blev den.
Idag var han pigg och glad, helt ren i skritt. Haltade till några steg i höger varv och markerade i vänster. I söndags var han rejält nickhalt.

Veterinären kommer kika på honom imorgon, tror hen på ligamentskada bokar vi ny tid för ordentligt undersökning då det inte finns tid för det imorgon.
Med min otur är det säkert det. Förstår inte hur jag kan ha sån oflyt. Precis köpt hästen som aldrig varit skadad innan. Är väl inte meningen att jag ska ha häst :-(

Nänänä, det är bara ren tillfällighet och han blir bra och kommer leva i 100 år till, lugn och fin.

Hovar är ju ett gissel, har han varit dåligt skodd kan det ju ta en stund att reda ut, men med en bra hovslagare med tanke så går det säkert bra.

Idag har vi varit på kiliniken ch min braiga veterinär tog sig tid för Fille.
Hon tyckte han var för halt för att det bara skulle vara hoven så böjprov gjordes. Där konstaterades kraftig smärtreaktin höger carpus. Bedövning las och kvar fanns en liten hälta från hoven.

Hon tror att han drullat rejält i hagen, fått en blödning i hoven och vridit om knät eftersom det kom så plötsligt och att han blev så kraftigt halt.
Han blev sprutad i knäleden och ska få silikonsulor fram.
Inflacam i 10 dagar och återbesök nästa fredag.

Hon tror med 95% säkerhet att han kommer vara ohalt då. Om inte går vi vidare med röntgen.

ja, det var bra att hon kunde ta sig tid för honom.
Hoppas jag med, vill inte ha mer otur nu.

Precis köpt hästen som aldrig varit skadad innan. Är väl inte meningen att jag ska ha häst :-(

Bara en stilla fråga (utan att uppfattas som otrevlig), vad är det i din hästhållning som skiljer sig mot den tidigare ägarens hästhållning??

Sedan är det mer än regel än undantag att skaderisken ökar under en mer eller mindre långvarig period vid varje minsta förändring i den enskilda individens närmiljö.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 334
Senast: Ida94
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 316
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 614
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 432
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025