Plötslig feber på flera hästar

Idag upptäcktes det att flertalet hästar(två stall 3 i varje som är drabbade) hade feber.

3 äldre hästar, 1 som kom hem från Helsingborgs regionsjukhus i lördags efter buköppning förra helgen och 2 sjuåringar.

Buköppnade hästen står självklart på boxvila, 7 åringarna går i samma hage som 13 andra hästar varav en av de äldre också går i, den äldsta går ihop med en annan häst i egen hage och den sista gamlingen har gått själv sen i lördags.

Någon som har någon tanke på vad det kan vara?

Är det möjligt att hästen som precis kommit hem dragit med sig något? Kom hem i lördags em/kväll.

Sv: Plötslig feber på flera hästar

Inte osannolikt, jag är alltid lite orolig för att åka till klinik med hästarna just pga smittorisken... Precis som det är lätt att bli sjuk om man vistas på sjukhus.

Jag hade hört av mig till kliniken och frågat om de har eller har haft hästar med liknande symptom där.

Kan också vara så att någon varit i väg och tränat/tävlat och dragit hem något. Sen händer det ju att en infektion blommar upp "av sig själv" hos någon häst och den smittar då de andra i stallet.

Har de inga andra symptom än just feber? Antar att veterinär redan är kallad för provtagning och undersökning.

kl

Det är väl knappast något nyhet att just djursjukhusen
tillhör smittspridare? O_o

Man åker in för en sak och tar med sig diverse bacilusker hem.

Klinikhästar bör ju isoleras om man har möjlighet.

AM

Djursjukhuset är kontaktade och de hade inget hos sig, gick det inte över efter 2 dgr så skulle veterinär kontaktas. Är bara 2 hästar idag som fortfarande har feber så förhoppningsvis är det något som bara blommat upp men man blir ju nojjig. Tack för era inputs iaf:)

Vi fick med ehv-4 hem ifrån en tävling förmodligen, så det är inte ovanligt att smittor sprids när hästar åker runt..

Då var det bara unghästarna som drabbades av hög feber, annars hade vi nog inte märkt att vi fått det ens. Tur var det för då kunde vi ju isolera vårt stall så det inte spreds vidare åtmistone.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 022
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 825
Senast: yamyam
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 307
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 008
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka