Plötslig diarre!

milly

Trådstartare
Min häst har plötsligt fått DIARRE, och jag fattar inte vad det kan bero på. Har inte ändrat på nåt i fodret...
Hon har känslig mage och brukar vara LITE lös i magen då och då, men det brukar bara vara i max EN DAG.
Nu är det andra dagen och hon är fortfarande lös!! Inte helt rinnande men så pass lös att svansen blir nedkletad och det skvätter på bakbenen.

Hon får linfrö och b-jäst blandat i betfor, sen får hon inget annat kraftfoder (jo, några dl soja också). För övrigt äter hon hösilage och lite halm.

Kan det vara SAND KOLIK?? Visar det sig som DIARRE??

Sv: Plötslig diarre!

Har ni kollat höet om det är mögel eller så?
Hoppas det årdnar sig snart för din häst!

Har försökt kolla så hösilaget är okej och det verkar inte va nåt fel med det. Stallägaren är NOGA med det också!

Hon är inte påverkad annars av diarren utan är pigg och har sin vanliga goda aptit!

För ett par veckor sen åt hon medicin, Finadyne, för en inflammation i hoven men hon verkade inte bli så påverkad i magen av DET. Det kan väl inte komma två veckor efteråt helt plötsligt? ELLER?!

Jag ska prova med LOPPFRÖN, ifall det är sandkolik...

har ni andra tips?

Hur är det där du bor, fortfarande snö? kan ju vara så att hon går o pillar för mkt i jorden o så.......loppfrön kan nog vara bra att ge, annars finns (fanns iaf) ett bra pulver på granngården mot dålig mage, bakteriebalans tror jag visst att det heter.....

Okej, tack för tipset. Ska prova med loppfrön, börjar imorn, och OM inte det hjälper kan jag prova med bakteriebalans då!

Jag har linfrön och foder/b-jäst också, får ÖKA den givan så att tarmfloran stabiliserar sig... förhoppningsvis...
Men först bort med den ev. sanden! Kan mkt väl tänka mig att min glupska nordisdam pillar i sig en hel del "skit"! Går i grushage och inget snö har det vart på en vecka nu....

Är inte vanligt hö bättre för magen? Det får min medryttarhäst som har typ kronisk lös mage... Vattenhink med ljummet vatten ska också vara bra för magen. Och typ hälsofil eller nåt sånt! Prova ge hästen fri tillgång på hö om den inte redan har det...har funkat för en jag känner. Det är vad vi kör med på denna häst, men det varierar endel i skiten ändå. Men det är tips vi fått för att förbättra det. Kanske funkar bättre på hästar med normal mage! :smirk:

Sandkolik visar sig inte som diarre. Sandkolik är som det låter - kolik - och oftast en väldigt kraftig sådan eftersom tarmarna inte kan arbeta normalt och det blir gasbildning och förstoppning. Däremot så kan det mycket väl bero på sand men det är definitivt ingen sandkolik om hästen inte har några magsmärtor.

Har hästen sand i sig brukar det börja med att den blir lös i avföringen, typ en hel del rinn i början och slutet av bajsningen (kan man verkligen skriva så?? :D ). Kan dock ändå ha relativt normal avföring i övrigt bortsett från rinnet men kan även vara relativt lös rakt igenom. Hästen kan gå så ett bra tag innan den får kolik om inga åtgärder sätts in. Använder du tex. loppfrön så kan du oftast förhindra att det går så långt att hästen får kolik.

Min häst gick länge (från april till november) med diarre från och till och ingen veterinär kunde förstå vad det var. Inte förrän hon drabbades av kraftig kolik och undersöktes ordentligt på djursjukhus så konstaterades det att det var pga sand.

Diarre kan bero på Mögligt hö, bakterier, virus,stress, foderbyte m.m
Sand kolik?!?!
Nu blir jag orolig..min häst har gått på sand nu i 3 dagar och idag märkte jag att han börjar bli lös i magen....tänk om han håller på att få det...vad ska man göra åt det??
Tacksam för svar :bow:

Knappast sandkolik i varje fall, detta ger även kraftiga kramper i magen och det skulle du garanterat märka var så säker.

Däremot tycker jag att du skall rådgöra med vetrinär ifall den lösa avföringen håller i sig, det är inte bra att hästen går runt länge med detta problem. Vissa hästar har utvecklat inflammation i tunntarmen, och det är inte så lätt att få bukt med.

Din häst kanske behöver någon form av stoppande, Protexin, Probemin eller liknande. Ring och rådgör med din vetrinär, istället för att laborera själv det vinner både du och hästen på.

Nu blir jag orolig..min häst har gått på sand nu i 3 dagar och idag märkte jag att han börjar bli lös i magen....tänk om han håller på att få det...vad ska man göra åt det??

Får pållen grovfoder i tillräcklig mängd?

Idag var hästen BÄTTRE! Nästan helt bra... en aning poröst var bajset men bollar var det.

Ska ändå köra en förebyggande kur med LOPPFRÖN så att hon inte senare får sandkolik. Började idag med det! (förstår att hon inte VERKLIGEN hade sandkolik men ville veta om detta kunde vara BÖRJAN till det)

Funderar på om detta kan ha berott på VATTNET i stallet. Nu på vintern (särskilt vid minusgrader) stänger stallägaren av vattenkran och samlar vatten i en stor tunna (men lock på) som vi får ta ifrån. I den tunnan blir ju vattnet STÅENDE flera dagar och det är sällan som ALLt töms och tunnan rengörs... = bakterier i vattnet. (även om vi är jättenoga med att det inte ska komma "skit" i vattnet)

Plus att hon har vatten i hinkar i hagen där kanske det också blivit för smutsigt... nu när det har vart så varmt...

Jag tänkte på detta i torsdags när hon fick diarren. Och rengjorde alla hennes vattenhinkar, både inne och ute, samt fyllde på vatten ur KRAN (det går nu när det är plusgrader) så att det var "färskt" i alla hinkar. Gjorde likadant igår och idag var hon ju BÄTTRE! :)

Har hört att "smutsigt" vatten ofta kan vara orsaken till DIARRE!

Om det är pga sand som den har blivit lös i magen så ge loppfrön en tid. Helt klart det bästa när det gäller sand.

ja, men nu är han inte lös i magen längre. :love: jag tror att det var för att han hade ätit massa gamalt gräs..

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·
Hästvård Jag köpte hem havrehalm till mina hästar då hösilaget är lite för näringsrikt för min redan runda häst. På lördag kväll fick han första...
Svar
10
· Visningar
3 296
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit