Salandge
Trådstartare
Jag hittade en av hästerna med en svullnad på ena skenbenet bak igårkväll men kan inte komma på vad som hänt... Jag kollar alltid igenom benen innan och efterjag kör och jag hittade inget konstigt då, tre timmar senare var han svullen... Svullnaden sitter på framsidan/utsidan av vänster bak, mitt på skenbenet. Den är inte jättestor men tillräckligt stor för att göra mig lite orolig. Han ömmar inte om man inte klämmer ordentligt, markerar inten hälta och verkar inte besvärad. Jag är lite konfunderad över vad som hänt... Svullnaden har uppkommit i boxen. Efter att jag kört duschade jag honom och ställde in i boxen och gav hö. Jag åkte iväg och kom tillbaka efter 2,5 timmar och då var han svullen. Det första som jag tänkte på var att han fått en spark i hagen, men brukar det dröja så länge, upp till 5 timmar innan svullnad syns? Med tanke på skadans placering känns det lite konstigt att han skulle ha råkat slå sig själv medan vi körde, men allt är väl möjligt... Slagit sig själv när han rullat i boxen? Rullat fast? En annan sak jag tänkte på var att de skulle vara en skada på tåsträckaren, men skulle han inte ömma mer då? Insektsbett? Jag har inte varit i stallet än idag men ska dit så snart jag slutar för dagen.
Någon som har någon teori om vad som hänt?
Någon som har någon teori om vad som hänt?