Plönninge då

Jo..det är svin kul här!..
man får rida å allt haha.
ja ell var det något spec du ville veta??
de har ungefär 60-70hästar att välja bland och det är väldigt trevliga hästar!

Jag är intresserad av lite mer djupgående fakta än "det är kul". Säger inte mig så mkt, eftersom alla tycker olika saker är roliga.

Hur fungerar det? Hur är hästarna? Lärarna? osv

jaha!..
hästarna är bra..de flesta har ju typ hoppat 1,30-1,40 hoppning.
och lärarna är si å så!
om man kommer in på ridsport så får amn Maud och hon är hård och speciell och ELAK.
osså får ni då Hans hennes man, och han säger typ ..ingenting på lektionerna..kanske "bra".

men om man kommer in på hästhållning så får man bra ridlärare Tina i hoppning (tinas man Johan Lundin tävlar EM i fälttävland.)
och Pernilla C-tränare i dressyr, hon kan vara tjatig men snäll.!!

Har en kompis som gått där och hon verkar vara väldigt nöjd. Vet inget om hästarna.

Grazzie: Va DU är elak som snackar skit om lärarna öppet på internet med namn och allt. Du kanske kan svara på då också om man får lära sig och stava och skriva ordentligt där? :devil:

Jag går andra året på plönninge och stormtrivs. :D

Första året rider man en gång i veckan. Ungefär varannan gång hoppning, varannan gång dressyr.
Andra året rider du lite drygt en gång i veckan och i trean gör man inte mycket annat än och rider.... :D
Ett ridpass innefattar också stallskötsel, i ettan mockar man, i tvåan hösilerar man och i trean gör man det som blir över. :D
Förutom ridning så har du massa teori, hur hästen fungerar, historia, sjukdommar, foder och allt annat man kan tänkas behöva veta. Desutom går man en skonings kurs på 50 poäng.

Skolan håller en internationell profil och stallsysslorna fungerar som de gör i toppstall runt om i världen. (med undantag naturligtvis)

Hästarna varierar väldigt mycket, det finns alla möjliga sortes hästar och även om ALLA inte är jätte utbildade så lär man sig onekligen att rida på dem. :D

Något mer? :confused:

Hm. Blir mer och mer sugen på Plönninge. Jag vill läsa naturvetenskaplig kompetens i alla fall..

Hur fungerar boende och sånt (kostnad osv)

Dubbelrummet jag bodde i förut kostade 1150 kr. Då delade jag det med en annan. I ettan bodde jag själv i ett dubbelrum utan toalett och då betalade jag 1050kr. Nu ska jag flytta till enkelrum och tror det kostar ungefär 1400kr.
I regel får man inte har några djur i elevhemmet, men i vissa är det tillåtet (typ 2)

Jag går inte naturvetenskap men de som gör det verkar nöjda!

Antingen älskar du plönninge och då vill du inte åka därfrån någonsin ellerså hatar du det och då hoppar du av fort som fan. :D :bump:

det är inte det att jag snackar skit om lärarna!
Jag beskrev bara hur de är...har du ens träffat de nån gång?

Nu är det ju så att enligt lag får man inte "hänga ut" personer genom att skriva deras namn på internet utan att de kan försvara sig. :smirk:

Gick ur Plönninge i våras och är nöjd med min utbildning. Allt har sin fram och baksida men man måste veta vad man vill ha ut av sin utbildning. Det går inte att komma till ett naturbruksgymnasium i tron om att det är ett ridsportgymnsium, typ Strömsholm eller Skövde, för skillnaden är enorm. Hela upplägget är totalt annorlunda. Nu är Plönninge bra eftersom man får sin inriktning redan från 1:an, på många andra naturbruksgymnasium börjar man inte med sin inriktning (häst) förrän i tvåan.

Hästutbudet är mycket ojämnt, men jag ser endast detta som en fördel. Där finns chansen att rida stora hästar, små hästar, hästar som "kan allt" och hästar som inte har kommit så långt i sin utbildning, där finns hästar som hoppar vadhelst du styr på hur du är gör och hästar som kräver mycket duktiga ryttare vid hoppning, där finns lata hästar som behöver komma igång innan de blir toppen att rida, där finns hästar som går "på tygeln" av sig själva och hästar som få rytatre får att jobba i rätt form, där finns heta hästar, ängsliga hästar, lugna hästar, trygga hästar... utbudet och variationerna är enorma!!

Även om det ibland kan kännas som om man går bakåt i utvecklingen så lär man sig faktiskt mycket nyttigt under förutsättning att man har viljan att lära. Alla lärare är inte toppen men jag vill också påpeka att framförallt när man har att göra med personer (inte bara lärare) som är lite speciella så är ens eget bemötande och förlåtande viktigt, och de har alla olika ridstilar vilket gör att i perioder med täta byten kan man bli lite... frustrerad ibland eftersom de till exempel har olika sätt att lösa samma problem på samma häst... hrmm... men är man bara öppen för nya saker så kan man själv bedömma vilken teknik man vill använda i fortsättningen för det har den fördelen också att man tvingas välja sida och man måste hitta sin egen väg, vi rider ju alla på ett unikt sätt fast influerade av andra och med så många olika ridstilar så hittar man ofta den man vill följa.

Den teoretiska utbildningen är enromt bra. jag kan nu följa min nuvarande arbetsgivares funderingar över sin häst (9 år i Prix S:t Georg) med alla facktermer det innebär, något jag aldrig kunnat tidigare. Foderstatsberäkning, avel, sårvård, sjukdomar, unghästarnas utveckling, jag har fått större kunskap och därmed förståelse för allt det där. Man måste förstå att utbildningen är så mycket mer än ridning. Rid-delen gör dig en erfarenhet rikare och teoridelen gör den stora skillnaden, jag känner mig nu som att jag kom dit som ett tomt skal som kunde rida lite halvdant och förvisso haft häst på foder, varit hästskötare helger, lov, på tävlingar etc. och har under de tre åren blivit det jag är idag. Jag känner att jag vet vad jag gör, jag kans stå för mina beslut rörande hästarna jag jobbar med och jag förstår hur lite jag kunde den perioden jag hade häst. Även om man inte vill jobba med hästar i framtiden är det en utbildning som är värd att gå om du tänker ha hästarna som ditt fritidsintresse.

Hör av dig om du undrar mer än det jag har svarat på här idag. Jag ska vara ärlig och ge dig både för och nackdelar.

Jättebra svar!

Tänkte lite på kurserna, vad läser man för kurser som är naturbruk. hur mkt? om du förstår vad jag menar. för jag är inte intresserad av naturbruk annars egentligen, vill bara gå häst med Nv-kompetens..

Kurserna du läser är:

Obligatoriska ämnen:
Engelska A 100p
Estetisk verksamhet 50p
Idrott och hälsa A 100p
Matte A 100p
Matte B (om du går NV är det obligatoriskt, andra kan välja bort den) 50p
Naturkunskap A 50p
Religon A 50p
Samhäll A 100p
Svenska A 100p
Svenska B 100p

Karaktärsämnen:
Arbetsliv naturbruk 100p
Arbetsmiljö och säkerhet 50p
Dator 50p
Ekologi 50p
Kretslopp 50p
Basmaskin körning 50p
Projekt och företagande 50p
Växt och djurliv 50p

Valbara kurser: (alltså de som är speciella för ridsport(hästhållning)
Arbetssätt och lärande 50p
Djurkunskap 50p
Hästkunskap 150p
Häst-och stallskötsel 150p
Yrkesmässigt arbete med häst 200p
Engelska B 100p
Ridning och körning grudkurs 150p
Hoppning/Dressyr 200p
Hovvård 50p

Projekt arbete: 100p

Ex. på induvidiella val:
Psykologi 50p
"Hästengelska" 50p
Idrottspsykologi 50p
Historia A 100p
Hästmassage 50p
Hinderbyggnad 50p
Småföretagande 50p
Hästens utbildning 150p
Matlagning 50p
NV (vet inte hur många poäng tror det är sammalagt 650p)

Jag tror jag har gett dig rätt information nu, var inte riktigt säker på det där med matten.

Innstämmer i allt Zaskia skrev, hon tog orden ur mun på mig. :D

Tänkte bara jag skulle förklara lite vad kurserna går ut på, Rumpnissens lista var helt korrekt och dessutom den som gäller nu, själv läste jag inte arbetssätt och lärande och vi hade inte alla de kurserna att välja på Individuellt val heller så det var ju tur att hon tog över...

Ekologi, kretslopp, samt växt och djurliv är Biologikurser och tillsammans med Mikrobiologi och genetik (som självklart läses i NV) så får du Biologi A+B.

Yrkesmässigt arbete med häst läser man inte om man går NV, eventuellt inte heller Hovvård (åren innan jag gick läste NV hovvård, men inte året som jag gick, jag läste dock inte NV så jag läste hovvård, det är en toppenkurs.... tack vare den slipper jag springa till min arbetsgivare så fort nån häst har dragit av sig skon...)

Arbetsliv naturbruk är väldigt praktisk, en hel del praktik ingår i den kursen. Samt "Plönningekännedom, endagspraktik på olika ställen på Plönninge. Inte mycket läxor och inga prov... utan betyg sätts utifrån praktikbetyg och betyg från "plönningekännedom"... vad jag minns i alla fall...

Arbetsmiljö och säkerhet är framförallt teoretisk men även lite praktisk... mycket om hur man skyddar sig mot arbetesskador, inriktad på just naturbruk och häst...

Körning med basmaskin dvs. traktor är ju en bra kurs om man vill jobba i stall nån gång eftersom man lär sig köra lite traktor i alla fall... den är inte så jobbig om man har lite begåvning för att köra... men kräver lite hemläxa i ettan för all trafikteori, men då har man endel gratis till körkortet sen, man slipper jobba så hårt då... Samt att i tvåan, med backning med vagn etc. har man lite gratis till ev. E-kort...

Projekt och företagande innebär att man gör flera små projekt eller ett stort... och den är också en rolig kurs, man somnar inte i alla fall...

Djurkunskap innebär lite allmän kunskap om kor, grisar, hundar, fåglar etc... endel plugg men gillar man djur är den ju ganska intresant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 558
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar