Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men är det inte värt att prata med honom för den sakens skull? Eller kan du inte få någon annan att prata med honom i ditt ställe?Exet har receptboken tyvärr (Sannas likörbok) så jag kan inte upprepa det. Vi talar inte med varann...
Halvera plommon i lagom mängd och lägg dem i en burk, krossa 6-7 kärnor och tillsätt. Täck med 35 cl sprit, exempelvis Eau de vie. Tillsätt en uppsprättad vaniljstång, 2 dl socker och en skvätt madeira.
Låt stå i ett par månader. Sila, buteljera, låt vila, servera lagom till jul.
Jag gjorde plommonsylt av plommon vi fick av svärisarna. Har massor med burkar här hemma och har även gett bort en hel del. Den blev jättegod! Äter mest sylt till pannkakor iofs, men sylten blev hur god som helst.
Jag gjorde även lite plommonkräm som kvällsmat när jag ändå höll på att rensa plommonen. Dessutom fryste jag in ca 1,5 kg att ha till paj eller annat.
Jag hade velat göra whiskey- eller konjakinlagda plommon som man kan ha till glass under vintern. Men jag orkade inte med det efter all syltkokning här hemma. Det är tillräckligt jobbigt med kärnorna som det är.
Smart tänkt att konservera dem hela..så långt hade jag inte tänkt. Hur går man tillväga då? Man kanske kan ha någon form av spritsort till... tänker på typ cognacsfikon mm!?