Plommon så det står härliga till...

Sv: Plommon så det står härliga till...

Har testat bägge (ang urkärning) och konstaterat att för mig är ett gem snabbast och gav minst kladd :)
Gemet var rätt lätt att diska

smulpaj är gott.
Marmelad, sylt, saft, äppelkaka fast med plommon i, det finns väl precis huuuur mycket som helst? Minns att min mor frös in dem med kärnor och allt och kärnade ur när hon tinade och använde.

Själv saknar jag bittert den urgoda plommonlikör jag gjorde för en massa år sedan. Exet har receptboken tyvärr (Sannas likörbok) så jag kan inte upprepa det. Vi talar inte med varann...

Likören blev överraskande frisk i smaken (en hel del kärnor med om jag minns rätt) och var super till efterrätter och GLASS!

Exet har receptboken tyvärr (Sannas likörbok) så jag kan inte upprepa det. Vi talar inte med varann...
Men är det inte värt att prata med honom för den sakens skull? Eller kan du inte få någon annan att prata med honom i ditt ställe?

Plommonlikör! :love:

Fick tips om att blanda äpplen, päron och plommon i samma paj häromdagen. Smulpajsdeg underst, frukt och lite socker på och sen toppa med mer smulpajsdeg.

Någon annan hade gjort "tuttifrutti"-sylt, också den på äpple, päron och plommon samt lite socker. Kanske vore något?

Är det inte den här?
Halvera plommon i lagom mängd och lägg dem i en burk, krossa 6-7 kärnor och tillsätt. Täck med 35 cl sprit, exempelvis Eau de vie. Tillsätt en uppsprättad vaniljstång, 2 dl socker och en skvätt madeira.

Låt stå i ett par månader. Sila, buteljera, låt vila, servera lagom till jul.

Lite update:)

I lördags gjorde vi en riktigt god plommonkompott som serverades till hemmagjord creme bruleé. Riktigt smaskens och väldigt uppskattat. Kokade ihop plommon med lite citronsaft och citronskivor. Tillsatte en halv vaniljstång, lite socker och kanel. Mums så gott det blev!

Idag blev det en enkel smulpaj med plommon i botten. Plommonen blandades med lite socker, kanel och kardemumma. Blev kalasgott, ska göra fler sådana och frysa in så man kan plocka fram sen i höstrusket och bara NJUTA:d

Jag gjorde plommonsylt av plommon vi fick av svärisarna. Har massor med burkar här hemma och har även gett bort en hel del. Den blev jättegod! Äter mest sylt till pannkakor iofs, men sylten blev hur god som helst.

Jag gjorde även lite plommonkräm som kvällsmat när jag ändå höll på att rensa plommonen. Dessutom fryste jag in ca 1,5 kg att ha till paj eller annat.

Jag hade velat göra whiskey- eller konjakinlagda plommon som man kan ha till glass under vintern. Men jag orkade inte med det efter all syltkokning här hemma. Det är tillräckligt jobbigt med kärnorna som det är.

Jag kan intyga att sylten är jättegod!! Mer sylt häråt tack! :love:

Smart tänkt att konservera dem hela..så långt hade jag inte tänkt. Hur går man tillväga då? Man kanske kan ha någon form av spritsort till... tänker på typ cognacsfikon mm!?

Har för mig att man bara kokar ihop en sockerlag och lägger ned fina hela plommon i den, kokar ngn minut och häller upp på burkar (eller fryser in, fast det blir inte riktigt samma sak...). Obs! Kärnorna ska vara kvar, de ger en finfin mandelaktig smak :love:

Liknande trådar

E
Småbarn Hej alla bukefalister! Är ny här att skriva, men jag har hållit mig i bakgrunden och läst lite olika forum, och nu tänkte jag be er om... 2
Svar
20
· Visningar
2 419
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder