plöja ner spånblandad gödsel

Glimris

Trådstartare
I alla år har vi haft halm som strömedel, men i år fick vi inte tag på nån fin halm. Nu är det dags att förnya en åker med vall så nu ska vi ploga ner ett års förbrukning av "spångödsel". Vad för skillnad ur "näringssynpunkt" kan det bli på halm resp. spån? Vi lär väl få konstgödsla något ämne till våren. Vi brukar ta nån NPK-gödning för säkerhets skull, men det kanske är onödigt? Brukar ni ta jordprov???

Sv: plöja ner spånblandad gödsel

Ang näring vet jag inte. Det jag vet är att: det är enklare att sprida gödsel med spån i än med halm. Gödsel med spån i kan man sprida direkt, medans gödsel med tex halm måste man kompostera minst 1 år för att kunna sprida, gärna 2 år. Lövspån bryts ned på samma sätt som halm medan barrspån bryts ned långsammare, vilket inte ger samma kväveförlust. Måttliga kväveförluster i form av ammoniak.

Jo, men vilket träslag? Fur?

Ja, det antar jag. Sågen här tillverkar väl mest brädor av gran....? Jag tänkte mest om man kan minska på gödning till nästa års höskörd eftersom man tillfört en hel del i jorden. Nästa år igen har väl grödan tagit en stor del av näringen så man ev. får konstgödsla. Eller är det något ämne stallgödsel inte har som man bör komplettera med?

Senast ändrad:

Det är ju jättesvårt att veta eftersom vi inte vet hur er jord ser ut idag, men jag är lite emot att gödsla utan att ha koll på jordanalys och mark. Speciellt om det är en större yta. Men jag hade helst sett att spånet är relativt nedbrutet och sedan spridit och tagit jordanalys innan ev konstgödsling. Ev får ni lägga till kväve, men det är inte alls säkert och kan ni undvika konstgödsel är det ju jättebra.

Liknande trådar

Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: gloom_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama