plötslig ridskola

Sv: plötslig ridskola

Första gruppen som avbröt förstår jag nästan. Ungar mellan 7-10 och hästarna börja testa då de märkte osäkerheten. Nästa grupp trigga läraren ingång att inte rida. Hon tog alla till den tomma manegen. Vill ni rida här? Vuxengrupp

Har vist blivit trubbel vid H förstod jag. T ville inte säga. Diskussion om hyran var nog uppe. Men allt kostar ju.
 
Sv: plötslig ridskola

Hur anti "får" man vara mot ridskolans personal? Är inte samma som sköter privathästarna. Tror de märker min inställning till det hela *visslar* kom till stallet 16:30 igår. Började göra i ordning hästen då hon kom framsmygande till mig och sa att manegen nog är ledig 18-19 pga inhiberad lektion. Detta hade även meddelats via Facebook så jag viste nog om det. Dock håller de aldrig tiderna, kan dra över ned upp till 20 min så vill inte vänta på dem

Fräste då till att i så fall skulle jag väl ha kommit en timme senare och inte hålla på att sadla min häst NU!!

Var kanske oartigt, men jag är verkligen irriterad på hela situationen och vill INTE ha fjäskande
 
Sv: plötslig ridskola

Det är inte personalens fel att ridskolan har flyttat in, så jag skulle säga inte alls.. Det var väl jättesnällt att hen kom och sa det till dig?!
 
Sv: plötslig ridskola

Håller med föregående talare, det finns ingen som helst anledning att vara irriterad på eller otrevlig mot personalen på ridskolan. De har knappast valt situationen och mår troligen dåligt av hela situationen.

Det är som att skjuta budbäraren för att denne kommer med dåliga nyheter.
 
Sv: plötslig ridskola

Håller med ovanstående. De tycker knappast det är så kul själv. Dessutom har deras arbetsplats flyttats tio kilometer längre bort.
 
Sv: plötslig ridskola

Jättekul. Nu skall stället jag stå på förvandlas (tillfälligt?) till ridskolan. Han som hyr anläggningen har två anläggningar i stan, denna som är för privathästar (enbart) och så hyr han rättigheter att bedriva ridskola på en klubb inne i stan.

Nu har det dock strulat till sig och 11 riskolehästar och verksamhet skall flyttas över till vårt stall. månd-ons 17-20 kommer det att hållas lektioner i manegen. Inga andra får rida där under tiden. pga allt regn så är ridplan som en simbassäng och terrängen söndertrampad och hal.

går själv i skolan till 16 de flesta dagar så brukar sällan hinna till stallet innan 18. efter 20 vill jag inte rida då de kvällsfordras 19:30 och de då blir "natt" man får ju så klart röra sig i stallet efter det, men jag vill inte störa min häst då hon fått kvällsmaten.
Även osäker om jag kommer att hinna rida på morgonen, vill inte att de skall bli stress över det

Och jag är inte ända med samma problem

Nu till min fråga. Kan vi som står på anläggningen faktiskt bli tvugna att betala full hyra under tiden (är frågan om åtminstone 2-3 månader, kan bli längre) vi kommer ju inte att ha tillgång till att service som vi betalar för. Är ingen billigt stallhyra om vi säger så och många tävlingsryttare som tävlar på nationell och internationell nivå

Vi skall ha möte i morgon, men skulle vara kul att höra era åsikter. Själv vill jag ju inte betala fullt pris för nått jag inte kan använda till 100%

Jag ser inget problem i att rida efter 19.30, det måste vara ytterst ovanligt med stall där det ska vara släckt och klart vid den tiden. Själv har jag knappt kommit mig till stallet vid den tiden....Flytta kvällsfodringen till senare om ni upplever ett problem i att rida efter den, min erfarenhet är att det inte är något problem alls.

Och att vara otrevlig mot personalen är ju bara illa. Skäll på uthyraren istället.
 
Sv: plötslig ridskola

i detta fall blir det ridning först efter 20, troligen mot 20:30.

Jag har inte heller VALT att stå i ridskolestall,utan är påtvingad det. Om hela mitt kroppspråk utstrålar "kom inte och prata med mig" vill jag inte heller bli tilltalad. Och om jag då skulle ha önskat rida i manegen, skulle jag knappast ha kommit 1½ timme innan till stallet och gjort i ordning min häst.

Skall försöka flytta gång (finns två i mitt stall) då jag står precis mitt i smeten. ungar och hästar överallt, ingen som hittar nått, jag blir bara stressad
 
Sv: plötslig ridskola

Du har inte valt att stå i ett ridskolestall och det har nog alla fattat vid det här laget.

Du kan nu välja att göra det bästa av situationen eller göra så gott du kan för att förpesta livet för dig själv och andra i stallet. Blir det verkligen trevligare miljö för att du attackerar en människa som bara ville hjälpa? En person somvet hur besvärligt det är för dig och som ville underlätta?
 
Sv: plötslig ridskola

Hela situationen ÄR bedrövlig.
Rent generellt tycker jag att ni absolut inte ska behöva betala full stallhyra

Men jag tycker fortfarande att det inte ger alibi att bete sig otrevligt mot helt oskyldiga personer. Vad gott gör det?
 
Sv: plötslig ridskola

Och det är inte personalen som har VALT att flytta ridskolan till "ditt" stall. Finns absolut ingen anledning alls att vara ojuste mot personalen, de är lika oskyldiga som du och förtjänar respekt som vilken annan människa som helst.

Att dessutom ha mage att fräsa mot dem när de försöker att vara snälla och meddela dig om att ridhuset är ledigt är ju fasligt trevligt, verkligen. De gjorde det nog bara för att göra din dag ännu värre :grin:
 
Sv: plötslig ridskola

20.30 är inte heller det en ovanlig tid att rida i manege. De flesta som rider i manege som används för ridskola brukar rida den tiden eller i "luckor" i manegeschemat då det är teori eller uteritt.

Oavsett vad ditt kroppsspråk uttalar så uppför du dig illa och barnsligt mot en helt oskyldig person. Byt ridtider, byt stall eller rid ut mer men ta ut din ilska mot den som är ansvarig.
 
Sv: plötslig ridskola

Jag hade blivit förbannad jag med. Om jag flyttar in i ett stall på premisserna att jag får rida i ridhuset när jag vill och betalar för det så ska jag kunna göra det. Annars vill jag ha hyressänkning.

Men vad som är ännu värre för mig är att miljön hästarna vistas i ändras.
Min ena häst hade inte klarat av en massa spring i stallet. Han hade börjat sparka sönder sig. Därför väljer jag noga lugn miljö till honom.
Min andra hade nog mest tyckt att det var spännande.

Dock ser jag inte hur det skulle bli bättre, för någon, av att du uppför dig illa.
Tänk på vilken energi du bär med dig till din häst(och övriga hästar) om du kommer dit och är sur. Genom att dessutom fräsa åt övriga människor i stallet sprider du ännu mer negativ energi.

Jag hade försökt prata med stallägaren/ansvarig alt flyttat om jag inte tyckte saker var bra.
 
Sv: plötslig ridskola

Hela situationen ÄR bedrövlig.
Rent generellt tycker jag att ni absolut inte ska behöva betala full stallhyra

Men jag tycker fortfarande att det inte ger alibi att bete sig otrevligt mot helt oskyldiga personer. Vad gott gör det?

Instämmer..jag förstår att man kan vara förbannad men ska man vara otrevlig ska man rikta det rätt.

Till TS: Det hjälper knappast din situation att vara otrevlig mot övrig personal, risken är snarare att du inte blir så långvarig utan blir uppsagd i stället tyvärr.

Ska du klaga, gå högre upp till ansvarig och diskutera avtalet och eventuella ändringar på det eller fler förslag på hyresreducering.

Vill de inte, så skulle jag av erfarenhet antingen bita ihop och göra det bästa av situationen eller se mig om efter ett annat stall. Det finns ingen mening med att åka irriterad till stallet varje dag..

Tiderna borde gå att ändra för kvällsfodring..jag och många fler sitter oftast inte till häst förns runt 21 på vardagskvällarna. Våra fodringstider är lite varierande på kvällarna (fr. 20.00-22.00) av den anledningen att folk ska slippa stressa. Vi har inget stängt stall bara för att hästarna fått mat, de störs inte och har många timmar på sig att "sova" efter det att sista person åkt hem. För övrigt låter tillgången till ridhuset lyxigt som det är ändå..Vad jag vet så finns inget ridhus i närheten av mig tillgängligt för allmänheten oftast på vardagskvällarna ens då de upptas av träningsgrupper efter ridskoleverksamheten och skulle det bli tid över är det säkert efter 22.00 där fri ridning är tillåten.
 
Senast ändrad:
Sv: plötslig ridskola

går själv i skolan till 16 de flesta dagar så brukar sällan hinna till stallet innan 18. efter 20 vill jag inte rida då de kvällsfordras 19:30 och de då blir "natt" man får ju så klart röra sig i stallet efter det, men jag vill inte störa min häst då hon fått kvällsmaten.

Jag har min häst hemma, men åker till en anläggning som bedriver ridskola cirka 4-5 ggr/veckan. Vi har alltid tillgång till en "privatryttarmanage" så det är inga problem med tillgången till ridhuset. Det är ändå ytterst sällan som jag lyckas rida innan kl 19.30. För det mesta blir klockan så mycket eftersom jag behöver hinna äta själv, fixa stallet och gjora iordning pållan. För det mesta är klockan mellan 20-21 när vi är i ridhuset och vi brukar inte vara ensamma då ;).

Ni borde ju alltså kunna flytta fram kvällsfodringen så ni kommer åt managen :)

/Lizzie
 
Sv: plötslig ridskola

Hur anti "får" man vara mot ridskolans personal? Är inte samma som sköter privathästarna. Tror de märker min inställning till det hela *visslar* kom till stallet 16:30 igår. Började göra i ordning hästen då hon kom framsmygande till mig och sa att manegen nog är ledig 18-19 pga inhiberad lektion. Detta hade även meddelats via Facebook så jag viste nog om det. Dock håller de aldrig tiderna, kan dra över ned upp till 20 min så vill inte vänta på dem

Fräste då till att i så fall skulle jag väl ha kommit en timme senare och inte hålla på att sadla min häst NU!!

Var kanske oartigt, men jag är verkligen irriterad på hela situationen och vill INTE ha fjäskande

Hur vore det om du växte upp lite och började kanalisera din irritation åt rätt håll??? Att vara otrevlig och fräsa åt personalen vinner du absolut ingenting på. :mad:
 
Sv: plötslig ridskola

Fy vad ledsen jag hade blivit som personal om du hade betett dig så illa. Hen kunde ju omöjligt veta att du visste att lektionen inte skulle hållas. Du borde sagt tack för informationen men jag rider nu iallafall. De har ju inte valt att flytta ridskolan så att vara otrevlig mot dem hjälper ju knappast. Be henom om ursäkt och rikta din ilska åt rätt håll. Vad är det för mening att alls åka till stallet om du ändå ska vara sur och irriterad? Jag förstår mycket väl att du är arg och besviken men man gör ju ingenting bättre genom att bete sig illa själv. Gör det bästa av situationen istället. Prata med ansvariga eller flytta men bete dig inte illa mot oskyldiga människor.
 
Sv: plötslig ridskola

Fy vad ledsen jag hade blivit som personal om du hade betett dig så illa. Hen kunde ju omöjligt veta att du visste att lektionen inte skulle hållas. Du borde sagt tack för informationen men jag rider nu iallafall. De har ju inte valt att flytta ridskolan så att vara otrevlig mot dem hjälper ju knappast. Be henom om ursäkt och rikta din ilska åt rätt håll. Vad är det för mening att alls åka till stallet om du ändå ska vara sur och irriterad? Jag förstår mycket väl att du är arg och besviken men man gör ju ingenting bättre genom att bete sig illa själv. Gör det bästa av situationen istället. Prata med ansvariga eller flytta men bete dig inte illa mot oskyldiga människor.

:bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 481
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 709
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp