plötslig ridskola

vinkelina

Trådstartare
Jättekul. Nu skall stället jag stå på förvandlas (tillfälligt?) till ridskolan. Han som hyr anläggningen har två anläggningar i stan, denna som är för privathästar (enbart) och så hyr han rättigheter att bedriva ridskola på en klubb inne i stan.

Nu har det dock strulat till sig och 11 riskolehästar och verksamhet skall flyttas över till vårt stall. månd-ons 17-20 kommer det att hållas lektioner i manegen. Inga andra får rida där under tiden. pga allt regn så är ridplan som en simbassäng och terrängen söndertrampad och hal.

går själv i skolan till 16 de flesta dagar så brukar sällan hinna till stallet innan 18. efter 20 vill jag inte rida då de kvällsfordras 19:30 och de då blir "natt" man får ju så klart röra sig i stallet efter det, men jag vill inte störa min häst då hon fått kvällsmaten.
Även osäker om jag kommer att hinna rida på morgonen, vill inte att de skall bli stress över det

Och jag är inte ända med samma problem

Nu till min fråga. Kan vi som står på anläggningen faktiskt bli tvugna att betala full hyra under tiden (är frågan om åtminstone 2-3 månader, kan bli längre) vi kommer ju inte att ha tillgång till att service som vi betalar för. Är ingen billigt stallhyra om vi säger så och många tävlingsryttare som tävlar på nationell och internationell nivå

Vi skall ha möte i morgon, men skulle vara kul att höra era åsikter. Själv vill jag ju inte betala fullt pris för nått jag inte kan använda till 100%
 
Sv: plötslig ridskola

Oj vad jobbigt. Massa spring och stoj i stallet lär det ju säkert bli.

Hur stort är ridhuset? Kan de inte dela av det så att iaf 1/3 kan användas av de inackorderade fast än att lektion pågår? finns ju stall som har det så
 
Sv: plötslig ridskola

Då blir de trångt. Tror de mäter ynka 20*40 m. Inte mycket att dela på


Ingen är ju direkt glad över detta. Är ju orsaken att man står i privatstall. Att inte behöva fundera på olika lektionstider.
 
Sv: plötslig ridskola

Du kan inte flytta till H då? Det är ju närmare, och ifall de flyttar skolans hästar till TT så blir det ju kvar platser på H.
 
Sv: plötslig ridskola

pga pris, hagtider, kvalitet på hagarna och de faktum att de kommer att hållas lektioner vid H är det inte ett alternativ
 
Sv: plötslig ridskola

Står det något i avtalet om detta, att det finns rättigheter att bedriva ridskola med?

Om inte hade jag protesterat eftersom att det som ni har tillgång till i vanliga fall stryps och att miljön i stallet blir förändrad..minskad hyra vore ju det minsta att kräva om ffa tillgången till ridhuset försvinner kvällstid om det är så att det ingår i hyran.
Är det en tillfällig lösning borde man absolut kompenseras för det.


Har ni anläggningskort för ridhus utöver hyran eller ingår det?
 
Sv: plötslig ridskola

En åtgärd som känns rätt enkel är att man flyttar kvällsfodringen till ca 20:30 så de som vill rida efter lektionerna hunnit ut i ridhuset innan man börjar fodra.
 
Sv: plötslig ridskola

Hittar inget i kontraktet om att det i nödfall kan bli ridlektioner på anläggningen. Manegen ingår i priset.

Fodringstiderna är nått som vi hästägare har jobbat fram. Dessa tider är de som passar bäst in i VÅRAT schema (90 % har ridit klart innan 19 på kvällen och vi önskar nattro efter 20. Klart man får rida och röra sig i stallet efter det, men man skall ta det med mera ro, inget spring och skrik. Detta kommer ju att försvinna nu oxå.
 
Sv: plötslig ridskola

Ni får inte vad ni betalar för. Jag hade tveklöst krävt en viss nedsättning av stallhyran under den här tiden. Den här årstiden är det ett helsike att inte ha ridhus alla dagar. Sedan kanske jag ändå hade tyckt att ni tillfälligt hade kunnat senarelägga kvällsfodringen. Du kan ju inte vara den enda som inte kommer att hinna rida.
 
Sv: plötslig ridskola

Här har de regnat nästan konstant sedan mitten på september. Ridplan är nylaggd och har inte klarar den mängd vatten som kommit. Har själv inte allt för stora problem att rida ute även i dåligt väder, men gillar inte att leka sjöhäst.

Ja a. Får se vad de säger idag då. Betalar man över 400€ i månaden vill man nog ha lugn och ro och tillgång till hela anläggningen
 
Sv: plötslig ridskola

Jag skulle försökt få rutinerna ändrade så att kvällsfodringen flyttas fram rejält. 19.30 känns väldigt tidigt och kan ni få det ändrat så har ni ju kvällarna på er att använda manegen.
 
Sv: plötslig ridskola

Hittar inget i kontraktet om att det i nödfall kan bli ridlektioner på anläggningen. Manegen ingår i priset.

Fodringstiderna är nått som vi hästägare har jobbat fram. Dessa tider är de som passar bäst in i VÅRAT schema (90 % har ridit klart innan 19 på kvällen och vi önskar nattro efter 20. Klart man får rida och röra sig i stallet efter det, men man skall ta det med mera ro, inget spring och skrik. Detta kommer ju att försvinna nu oxå.

När nu förutsättningarna ändrats så är det inte otroligt att det passar fler bättre med en senare fodringstid.

Slutar lektionerna 20 så lär det ha lugnat ner sig till 21, hästar sover inte som oss så en timme mer eller mindre innan "nattning", lär inte spela så stor roll för dem. De stå mest och gör just ingenting.
 
Sv: plötslig ridskola

dunkar huvudet i väggen

jahaps, tydligen skall de hållas lektion 4 timmar om dagen 6 dagar i veckan nu. Och inga ändringar i stallhyran. Vad säger man
 
Sv: plötslig ridskola

bara man skulle hitta nånstans att flytta nu bara oxå. Finns inte så jättemånga stall häromkring som uppfyller mina önskningar.
 
Sv: plötslig ridskola

Detta stallet verkar då inte uppfylla dina önskemål.

Hur får alla hästarna plats förresten och hur ska 11 hästar få plats så där omedlebart? Är det såpass mycket ledigt? Då låter det i så fall som något som kan komma att bli permanent.
 
Sv: plötslig ridskola

numera uppfyller de inte mina önskemål nej. har dock flyttat hit i april från ett annat ställe. Vet bara om ett till ställe med manege och där är det också ridskola

Finns 40 boxplatser här och verksamheten startades upp i mars. har funnits 12 lediga platser. så rymdes ju precis åt ridskolan. ägaren har inte gjort så mycket reklam för stället utan varit djungelkontakt som fått folk att flytta.

många är sura nu, så får se hur många som flyttar, och vart. Vi kom ju hit just för lugnet. 'M O R R och att dessutom behöva betala fullt för detta dessutom. Ok jag vet att det kostar att bedriva stall, men nu är anläggningen full, han drar in 1000€ i månaden per ridskolehäst osv. men på något sätt borde vi väl kompenseras eller?
 
Sv: plötslig ridskola

Eftersom ni inte kan använda anläggningen fullt ut så som det var sagt från början så borde ni kompenseras med lägre hyra, ja.
 
Sv: plötslig ridskola

Blir ju bara bättre och bättre. Not

Tydligen byter man inte ryttare vid ny lektion i manegen. Utan hästarna skall släpas in, in i boxen och sedan ges tyglarna till nästa elev. Som tar den tillbaka till manegen. Inte alls nått extra spring nej.

Blåste upp till full regnstorm här igår kväll. Och vi har plåtmanege så den låter lite. De två sista grupperna vågade inte rida pga oljudet. Men då hade 90% av de privatryttare som var i stallet trotsat ovädret och ridit på ridplan. Hade man vetat detta skulle man väntat 45 min.
 
Sv: plötslig ridskola

Vad fan är det för grupper? Det har ju varit ridskola på stället i massor av år, och där red små mininybörjare i manegen oavsett väder. Vilket trams.

Jag hade kallat till möte med alla inblandade och sagt som det är: att ni helt enkelt inte tolererar saken. Ni vill ha sänkt hyra, eller flytta.

Varför kan inte hästarna stå kvar vid H?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 481
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 709
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp