Plocka texter från internet till trycka publikationer

alazzi

Trådstartare
Är det tillåtet om man anger källan att plocka texter som man har hittat på internet och sen ta och trycka dessa texter?

Sv: Plocka texter från internet till trycka publikationer

Man kan citera ett kortare avsnitt, men om man ska trycka längre avsnitt krävs tillstånd.

Upphovsmannen behöver inte särskilt ha förbehållit sig upphovsrätten med copyrightmärke eller någon annan text; texten är ändå upphovsrättsligt skyddad.

Jag hoppade nämligen till när jag såg att bl.a. en skrivbent på Buke blev citerad i en artikel om svartjobb. Källan och nicket stod visserligen tydligt men jag tycker att det känns lite fel att en internetdebatt ska citeras i ett annat sammanhang, helt utan vidare. Lösryckt ur sitt sammanhang.

Om jag jämför t.ex. med mailinglistor så hör det ju inte till god sed att vidarebeforda och sprida mailen från listan utan att man har frågat om lov.

Jag hoppade nämligen till när jag såg att bl.a. en skrivbent på Buke blev citerad i en artikel om svartjobb. Källan och nicket stod visserligen tydligt men jag tycker att det känns lite fel att en internetdebatt ska citeras i ett annat sammanhang, helt utan vidare. Lösryckt ur sitt sammanhang.

Fast är det tex en tidning så är det helt ok. (ansvarig utgivare är ansvarig) Bara de uppger källan. Att det blir lösryckt är väl inget unikt. Händer stup i kvarten både vad gäller tv och tidningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 285
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar