Plocka nypon?

Lydia

Trådstartare
Jag funderar på att plocka nypon och torka inför vintern. Lite vitamintillskott mitt i vintern, om inte annat..
Hur ska man göra enklast för att torka dem? Behöver man göra ngt med dem eller kan man torka dem hela? (de äter dem ju färska med "klipulvret" kvar i?).

Har hört studier om att det ska vara speciella nypon för att de ska funka för lederna, men lite tillskott kanske det blir med vanliga iaf. Om inte annat så lite variation i matsedeln :p

Sv: Plocka nypon?

Tack :)

Vi har määäängder med nyponbuskar här runt radhusområdet, så det borde gå fort att plocka ihop en rätt stor mängd :D

Jo, det är lätt förtjänta pengar!
Och roligt, snart kommer du kravla runt på ängarna och plocka allehanda örter!

Jag har tänkt plocka nässlor i evigheter men har inte hittat något bra ställe, vill ju inte plocka på gödselstacken eller brevid hårt trafikerad väg..
Ringblommor brukar jag odla och torka men det blev inga i år tyvärr.

Jag har massor på den gamla gödselstacken som var direkt på marken... Kolla om inte grannarna har en gammal kompost, spana in ett bra ställe nu när som är stooora och ta dom när som är små i vår!
Jag brukar plocka kamomill, rölleka, maskros, nypon, nässla, snärjmåra och kardborrot och torka och ge som "extra" mineralfoder på vintern!
Vet inte om det gör skillnad, men det känns bra i min själ:-)

Åhh vad kul! :) Jag vill också!! Vad är nypon bra för?? och vilken mängd ska man ge??

Nässlor fick min pålle för några år sen.. var mot allmän ut rensning va?!
Likaså torkade vinbärs blad..

Tell me tell me :laugh:

Du ska plocka dom små, lite hårdare nyponen.
Nässlor plockar man på våren när som är små och torka, är rensande och järnrika.
Hallonblad och bären.
Men det känns som om man ska denna diskussion i vår....
Jag kan rekomendera hästägarens örtabok, den är en toppen "nybörjarbok".

kan man hacka ner nyponen innan man torkar dom i ugnen?? Såg att de såldes hackade.. :)

Jag har torkat nypon till mig själv. Då nöjde jag mej med att dela dem, det var bökigt nog.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: Görel
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta... 2
Svar
34
· Visningar
3 738
Senast: Habina
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka