Grazing

Trådstartare
Någon som har någon erfarenhet av det här? Min lille häst är något tokig på boxvilan och om ett par dagar kommer det hände grejer i stallet som jag vet att han kommer reagera på. Mycket hästar som kommer komma och gå vilket gör honom mer eller mindre tokig för tillfället.

Jag har fått utskrivet plegisil till honom men vet inte riktigt när det är bäst att ge det? Hur lång tid innan för full effekt?

Sv: plegisil

Det borde stå på förpackningen? Viktigt att ge det medan hästen är lugn, så ge det medan det fortfarande är lugnt i stallet.

Om effekten varar så länge så kan man ju gott och väl ge i mycket god tid.
Själv har jag bara testat domosedan och det gav effekt på slaget 30 min efter administrering, precis som det stod på förpackningen.

Det borde stå på förpackningen? Viktigt att ge det medan hästen är lugn, så ge det medan det fortfarande är lugnt i stallet.
Det står 20 min på förpackningen. Veterinären säger en halvtimma innan det som stressar inträffar och att effekten vara i ca 1 timma.

Att jag frågar är lite för att det verkar som att alla har olika erfarenheter av det. Beror ju säkert såklart på hur tålig hästen är och sådant. Jag blir så osäker. Vill ju inte ge det för tidigt om det bara verkar en timma.

Det står för övrigt att man ska spruta upp medlet i kinden på hästen, dom ska då inte svälja det om jag fattade det rätt? Utan stanna kvar i munnen?

Usch jag har verkligen ingen erfarenhet av sånt här.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka