Plegicil inför nyårsafton?

A

Angels_fall_first

Hej, jag äger en fölunge född i maj och han är väldigt nervöst lagd och jag oroar mig enormt inför nyårsfirandet i morgon. Risken är att han får panik inne i boxen och jag tycker att kan man komma från detta på något sätt är det ju bra. Jag kom igår att tänka på att jag har en gammal flaska Plegicil stående ute i stallet som man kanske kunde använda. Jag har fått den utskriven för en massa år sedan till en vuxen häst och då var ordinationen 20 ml som man alltså ska ge i munnen. När jag tittade närmare på bäst före datumet så var det utgånget så min fråga är nu. Är det okej att ge detta trots att datumet är utgånget? Min gissning är att det är helt ofarligt och att det enda som kan hända är att det inte ger samma effekt som det hade från början. Nästa fråga är då hur mycket jag bör ge honom? 10 ml? Eller bör jag ge 20 ml med tanke på att flaskan är så gammal?

Tack på förhand! /AFF

Sv: Plegicil inför nyårsafton?

Täck för alla fönster som han ev kan se blixtar och ljus ifrån. De brukar reagera mer på det än på ljud.

Tror det har bättre effekt att täcka för fönstrerna och i behov ha på musik och tänt ljus och vara hos hästen är bättre än att ge den lugnande.
Vad jag har för erfarenhet av lugnande är att om hästen blir riktigt rädd så hjälper det inte mycket iallafall om man inte ger den ganska så rejält.

Jag har två föl hemma (som visserligen inte är så nervösa av sig men ändå), och dessutom ett par skotträdda inackorderingar, så jag kommer bojkotta allt nyårsfirande och tillbringa natten i stallet. Brukar ha radion på ganska högt, stängda dörrar och så brukar jag gå runt och pyssla med alla under natten/vid tolvslaget, och detta kommer jag göra även iår. För fölens skull så tror jag inte att man ska göra för stor grej av det, så skulle de bli oroliga får jag väl gå in och försöka aktivera dem ist.

Så jag skulle inte plegga fölet, var hellre med ute i stallet och se hur han uppför sig, och handla därefter. Och som de andra sagt, täck för fönster, höj volymen på radion lite och bete dig som vanligt. Hur är de andra hästarna i stallet? Tar de smällarna med ro så skulle jag inte oroa mig allt för mycket. Lycka till!

och Gott Nytt År!:)

Håller med!
Vi brukar också fira tolvslaget och timmarna däromkring i stallet.
I år blir det pappas lott då jag är höggravid och tänker ligga i sängen ;) och knipa.
Lyse och radio på.

Ge INTE Pleg!! Risken är stor för att fölet istället exciterar, dvs blir sju resor värre och verkligen löper risk att skada sig. Pleg har tyvärr den effekten ibland på nervöst lagda hästar som dessutom utsätts för stor stress. Risken ökar med ett gammalt preparat som kanske inte har full effekt. Hästen måste också var kolugn när medicinen ges, annars fungerar det inte.

Domosedan kunde vara ett alternativ, men det är ju lite sent påtänkt.

Mina hästar är inte särkilt bekymrade, men de år stoet varit nervös och trampat runt i boxen har vi faktiskt tagit ut henne på gårdsplanen och låtit henne titta på spektaklet - då har hon inte bekymrat sig alls. Så att täcka fönstren så att de bara hör det otäcka ljudet vet jag inte om jag håller med om. Hästar vid fönster brukar vara lugnare i vårt stall, de kan hålla koll.

Mina hästar är inte särkilt bekymrade, men de år stoet varit nervös och trampat runt i boxen har vi faktiskt tagit ut henne på gårdsplanen och låtit henne titta på spektaklet - då har hon inte bekymrat sig alls. Så att täcka fönstren så att de bara hör det otäcka ljudet vet jag inte om jag håller med om. Hästar vid fönster brukar vara lugnare i vårt stall, de kan hålla koll.

Det har jag också upplevt. Att hästarna blir mera nervösa när de inte förstår vad det är som låter. Dock har jag en häst i stallet idag som inte lugnas när han ser vad det är som låter. Tyvärr. Är hästarna ute så jagar han den andra så att båda blir sjöblöta. Inne dövad med skumgummi"tutor" i öronen och luva på så håller han sig hyfsat lugn. Dock blir häst nr. två mer skärrad inne - han som lugnt tittat på fyrverkerierna tidigare år, med andra hästar som varit lika lugna.

Vi har 36 hästar hemma på gården i varierande ålder och menatalitet, men det som funkar i det stora hela och som jag kör varje år är; att stänga alla fönster, täcka för de fönster som vetter mot populära fyrverkeripjäser ( sjön, radhusområdet) sätter på radio i alla stall på rätt så hög nivå ( inte för att dränka fyrverkeriljudet men med radion på får de svårt att skilja ut smällarna från musiken. Ljuset i stallarna lämnas på till ca 01.00.

Sen fodras hästarna med halva sin högiva normaltid (22.00) och så en hel xtra högiva vid 23.30-23.4 tiden så de har ordentligt att äta när det smäller som mest.
Tuggandet har en lugnande effekt och ger sysselsättning istället för att stå och lyssna efter smällare. De nervösast lagda hästarna lugnas lite extra med att de får lite kraftpellets utströdda i boxen att leta efter.

Detta har funkat bra, de hästar som reagerar mest nöjer sig med att gå runt i boxen och lyssna lite när det brakar som mest, men lugnas av de som har fullt upp att äta.
De allra flesta hästarna noterar inte alls att något händer utan är glada över lite extra hö.

Senast ändrad:

håller med ang pleg, har mkt dåliga erfarenheter med det. :crazy: och att ge gammla mediciner är inte att rekommendera.

det är väldigt olika, vissa hästar reagerar mer på ljudet, andra mer på ljuset. jag har två som är mer ljusrädda och en som är mkt ljudrädd för saker han inte förstår vad är. jag täcker inte fönstren, men har alltid ljuset på och är alltid i stallet så jag kan lugna dom. avleder uppmärksamheten med lite godis och kliande.
visst händer det att dom blir skärrade men då är dom iaf medvetna om vad dom gör. en rädd pleggad häst är livsfarlig för sig själv och omgivningen. :crazy:

att ha radio på är inte så lurt, väldigt ofta har dom raketljud på radion! :eek: säkrast med en cd med lugn musik. typ meditation.:p

ts; om dina andra hästar är lugna så kommer troligtvis inte fölungen bli särskilt rädd heller.

Det har jag också upplevt. Att hästarna blir mera nervösa när de inte förstår vad det är som låter. Dock har jag en häst i stallet idag som inte lugnas när han ser vad det är som låter. Tyvärr. Är hästarna ute så jagar han den andra så att båda blir sjöblöta. Inne dövad med skumgummi"tutor" i öronen och luva på så håller han sig hyfsat lugn. Dock blir häst nr. två mer skärrad inne - han som lugnt tittat på fyrverkerierna tidigare år, med andra hästar som varit lika lugna.

Det är nog som sagt olika från häst till häst, men en av mina egna blev hysterisk ett år då jag lyckats stänga ute ljudet men inte ljuset från fönstret, efter det täcks hans fönster.

Vi har stallet vid en pyroteknisk fabrik som smäller flera dagar i veckan året runt så våra hästar är extremt vana och det är väldigt skönt!:D:D

Jag skulle inte ge plegicil, har sett för många som "snedtänt" på det och fått helt motsatt effekt istället. Hellre täckt fönster och gett exra hö som många andra också tipsat om.

Jag har två föl hemma (som visserligen inte är så nervösa av sig men ändå), och dessutom ett par skotträdda inackorderingar, så jag kommer bojkotta allt nyårsfirande och tillbringa natten i stallet. Brukar ha radion på ganska högt, stängda dörrar och så brukar jag gå runt och pyssla med alla under natten/vid tolvslaget, och detta kommer jag göra även iår. För fölens skull så tror jag inte att man ska göra för stor grej av det, så skulle de bli oroliga får jag väl gå in och försöka aktivera dem ist.

Så jag skulle inte plegga fölet, var hellre med ute i stallet och se hur han uppför sig, och handla därefter. Och som de andra sagt, täck för fönster, höj volymen på radion lite och bete dig som vanligt. Hur är de andra hästarna i stallet? Tar de smällarna med ro så skulle jag inte oroa mig allt för mycket. Lycka till!

och Gott Nytt År!:)

:bow::bow::bow:
Jag blir alltid lika glad när jag läser eller hör om djur ägare som tar sitt fulla ansvar!!!

Till AFF: Jag tycker att detta tipset är något du ska ta till vara på...
Hoppas att det går bra för er! :)

KL

Bättre att låta dem vänja sig vid det (och ndra konstiga ljud), eller åtminstånde se hur han reagerar utan att ta ut något i förskott. Men är man orolig för att de ska stressa upp sig får man väl stanna i stallet och se om musik och täckta fönster hjälper, eller vad man kan göra. Om de andra hästarna är hyfsat lugna så tar nog fölet efter, och då har du ju en god grund till en lugn häst nästa år..

Jag funderar på bomull i öronen, men jag har aldrig satt det på någon häst förut. Är det bara att stoppa in i öronen, eller är det några särskilda bomullsgrejer? Jag ska nog stänga dörrar, ha tänt i stallet, på radion och vara där. Min häst var så stressad igårkväll över småsmällare, så jag kunde knappt gå in till henne. Hon var superstressad. Jättehemskt. Klantigt att smälla smällare vid stall utan att fråga hästägarna om det funkar. Grrr... Man kan ju faktiskt gå bort en bit. Längtar tills den vackra dag jag har råd att köpa eget ställe, långt från människor som inte visar hänsyn till djuren.

Jag skulle vilja säga att det bästa för ett föl är ju att få vara med sin mamma och se att det här inte är farligt. Finns ingen större trygghet än stoet för ett föl. Är det dessutom fött så sent som maj är det ju ännu större skäl att låta det fira nyår med mamma vid sidan.

Jag skulle vilja säga att det bästa för ett föl är ju att få vara med sin mamma och se att det här inte är farligt. Finns ingen större trygghet än stoet för ett föl. Är det dessutom fött så sent som maj är det ju ännu större skäl att låta det fira nyår med mamma vid sidan.

Tyvärr finns det ingen möjlighet för fölis att dela box med sin mamma. Dels är han avvand sedan en månad och så delar han box med en jämngammal fölunge. Mamman står i spilta och i grannboxen till fölungarna står mamman till den andra fölungen och hon brukar bli väldigt rädd, så det känns ju som om hennes rädsla kan smitta av sig på min fölunge. Dock är den andra fölungen väldigt lugn så jag tror inte att han kommer att jaga upp sig.

Så som övriga i den här tråden säger så ska jag inte plegga honom utan prova med att täcka för fönsterna och spela musik. Jag rapporterar i morgon hur det har gått.

/AFF

Jag funderar på bomull i öronen, men jag har aldrig satt det på någon häst förut. Är det bara att stoppa in i öronen, eller är det några särskilda bomullsgrejer? Jag ska nog stänga dörrar, ha tänt i stallet, på radion och vara där. Min häst var så stressad igårkväll över småsmällare, så jag kunde knappt gå in till henne. Hon var superstressad. Jättehemskt. Klantigt att smälla smällare vid stall utan att fråga hästägarna om det funkar. Grrr... Man kan ju faktiskt gå bort en bit. Längtar tills den vackra dag jag har råd att köpa eget ställe, långt från människor som inte visar hänsyn till djuren.

Stora tussar bomull går utmärkt att trycka i hästens öron. Det gör vi på alla hästar som opereras för att de inte ska störas av ljud när de ska somna och vakna.

Lycka till allihopa. Jag vet hur hemskt det är med skotträdda hästar och det är verkligen inget kul på nyår då...

Jag hade inte pleggat en fölunge. Täck fönster, låt ljuset vara tänt i stallet samt sätt på lite musik i bakgrunden om du har tillgång till radio i stallet.

Jag har haft en del nerviga hästar i stallet men ingen av dem har reagerat så mycket som jag befarat på just nyårsraketerna.

min 3-åring står i utebox i år och bredvid en relativt stressad häst. 800 meter från stallet (men stallet ligger på en höjd ovanför) finns en fotbollsplan där ett helt villaområde i närheten samlas för att skjuta av sina raketer :(

han var inte speciellt bekymrad över fyrverkerierna förra året vad jag vet men då var det hemma på mina föräldrars gård lite mer ute på landet långt ifrån fyrverkerier.

och i utebox blir ju smällarna märkbart tydligare. vi stänger fönstrerna på uteboxarna nu vid kvällsfodring. han får extra mkt hö till kvällsmat.
sen utanför varje box står en nattpåse som kommer ges av dom som bor i huset vid 12 ungefär.
lysen på i alla uteboxar samt i stallet är lyset och radion på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka