Plattfotad häst?

skjona

Trådstartare
Pratade igår med en väninna som hade haft besök av en ny hovslagare till hästen eftersom den "gamla" som vi båda egentligen har var bortrest.
Den nya hovslagaren frågade om hästen brukade snubbla mycket, vilket den gör ibland och sa att hästen är ju plattfotad så den skulle skos på ett speciellt sätt.
Detta har aldrig vår vanliga hovslagaren pratat om,vad menas egentligen med en plattfotad häst?Kan det påverkas av rätt skoning ?Snubblar verkligen en plattfotad häst mer än andra?

Sv: Plattfotad häst?

Plattfotad är när sulan är väldigt flat, och nära marken. Platt helt enkelt, och inte skålad som det normalt är.

En plattfotad häst snubblar inte mer än andra. Däremot om man låter den bli lång i tån kommer den snubbla. Fullblos och hästar med fblinslag är oftare plattfotade än andra, men finns många andra raser/hästar som är det. MIN alldeles HELT ovetenskapliga erfarenhet är dock att de plattfotade oftare än andra har tendenser till att kollapsa i trakterna/få understuckna trakter. Och det går nästan alltid hand i hand med lång tå om man inte korrigerar det korrekt (dvs verkar ner trakten isf försöker spara den så den kollapsar mer), och en häst med lång tå - den snubblar lättare än andra.

Men plattfot ger inte mer snubblighet. Hur mkt/lite man kan påverka den plattfotad häst med skoning varierar, men oftast kan man påverka en del i alla fall, men sällan man får en plattfot att bli normalskålad med verkning, om inte plattfotheten beror på felverkning från början. Men annars är det genetiskt och man kan hjälpa till lite men inte göra några revolutionerande förändringar.

/Alexandra - med två plattfötter i stallet, och förra fbl var extremt plattfotad.

Tack för din förklaring!Då förstår jag precis.:idea:
En av mina egna är lite plattfotad fram har jag just insett .
Säkert var han lite lång i tån också eftersom hovarna sedan i sensomras har växt något grymt!!

När du säger det:idea:
Såg på min storas bakfötter som inte är platta att de var höga efter 5 v.:eek: PS.Den snubblar i princip aldrig.DS

Mina plattfötter växer som ogräs. Haft 4 v intervall hela sommaren, även ponnyskrället har behövt verkas med samma intervall.

Nu sist var det en all time low.. 3 veckor och en dag. Massor att ta. Hovis börjar på allvar överväga att jag ger dem någon form av knark som foder.

Drygt och dyrt är det, men samtidigt så tacksamt med ett fbl som växer ordentligt så det finns att ta av och verka ordentligt, så man slipper sömma nya sömmen nära gamla. Men plånboken gråååter. Och vad som farit i ponnyn vetefan, som hovis sa nu sist 'Om jag inte visste även jag att det är 22 dagar sen sist, hade jag kunnat ta GIFT på att det var 7 veckor, vad ÄR det här?'

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka