Platta till täckeshängare?

SiZo

Trådstartare
Det har väl inte undgått någon att vanliga gamla täckeshängare är olagliga om hästen kan komma åt dem då hästen kan fastna med käken i dem. Jag har för mig att jag har sett någon form av konstruktion till en platta som man kan lägga över så att man kan ha den utan att hästen riskerar att fastna. Men när jag letar så hittar jag ingen sådan lösning?

Kan ni på buke hjälpa mig?

Det har väl inte undgått någon att vanliga gamla täckeshängare är olagliga om hästen kan komma åt dem då hästen kan fastna med käken i dem. Jag har för mig att jag har sett någon form av konstruktion till en platta som man kan lägga över så att man kan ha den utan att hästen riskerar att fastna. Men när jag letar så hittar jag ingen sådan lösning?

Kan ni på buke hjälpa mig?
I förra stallet jag stod i hade de så i ena stalldelen (där man har öppningsbara galler i fronten). Var bara en enkel skiva i lämplig storlek, tror att den kanske satt med typ gångjärn i boxdörren ovanför täckeshängaren.

Här är en bild jag googlade fram, inte samma stall men lösningen ser likadan ut.
1630923567831.webp

Jag har kikat på de här från Equistore men det är ju en lite annan variant av hängare. Nu kommer ingen av mina hästar åt någon hängare från boxarna men känns ändå praktiskt att ha något där täckena inte blir dammiga eller smutsiga.

1630932983637.png

Jag hittade några att köpa. Ydregrinden har den varianten med gardinen, Myrby hade ngn variant som ett hyllplan.
Den från ydregrinden kostade en bit över 2000 så den skippar jag jag. Men Myrby var ju trevligt pris på, tack för tipset!

Jag har kikat på de här från Equistore men det är ju en lite annan variant av hängare. Nu kommer ingen av mina hästar åt någon hängare från boxarna men känns ändå praktiskt att ha något där täckena inte blir dammiga eller smutsiga.

Visa bifogad fil 76567

Jag var tvungen att läsa två gånger... I mitt fall skulle den nog i så fall snarare fylla funktionen att inget annat än täckena blir dammigt och smutsigt, täckena är ju liksom redan körda efter att ha varit på i hagen :confused::laugh:

MVH Matte till skitgris!

(Förstår såklart att man kanske har innetäcken eller så, men jag såg bara mina egna täcken framför mig och har svårt att tänka mig att de skulle kunna bli smutsigare av förvaring inne i stallet än de redan är :rofl:)

Jag var tvungen att läsa två gånger... I mitt fall skulle den nog i så fall snarare fylla funktionen att inget annat än täckena blir dammigt och smutsigt, täckena är ju liksom redan körda efter att ha varit på i hagen :confused::laugh:

MVH Matte till skitgris!

(Förstår såklart att man kanske har innetäcken eller så, men jag såg bara mina egna täcken framför mig och har svårt att tänka mig att de skulle kunna bli smutsigare av förvaring inne i stallet än de redan är :rofl:)
Jag har en häst som bara har täcke på sig ibland och en annan som äter stora mängder blöt lusern som dreglas överallt så både damm och lusernslabb brukar hamna på täckena om de är i närheten 😅

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 806
Senast: Willys
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar