Platt kors?

Sv: Platt kors?

Vi har en häst på ridskolan med ett platt kors. Hon är i princip omöjlig att få i korrekt form, utan hon är oftast väldigt lång.
Jag kan inte säga om alla hästar med platt kors har svårigheter att trampa under sig, men jag kan tänka mig att det har ett ganska starkt samband.

Platt kors ger formaga att langa steget gentemot ett valdigt vinklat kors ger kortare steg.

Men man kan inte se endast till korset, ovriga vinklar och exterior spelar minst lika stor roll for vilka rorelsemassiga forutsattningar hasten har.

En hast med platt kors, lang svag rygg och som ar overbyggd blir latt framtung.

En hast med platt kort, normal stark rygg och som ar valrest ar latt att samla.

Man kan dessvärre inte bara titta på överlinjen och säga att hästen är platt, araber är ofta platta för att de ska vara det. Men där får man istället kolla på linjen mellan höftknölen och sittbensknölen!

En bra bild finns här:
ZIOjJ-22a82b3323a247ffe9ff8691c0986e42.jpg

Platt kors ger formaga att langa steget gentemot ett valdigt vinklat kors ger kortare steg.

En hast med platt kort, normal stark rygg och som ar valrest ar latt att samla.

Det här låter precis som hästen jag tänker på, hon har mycket fina gångarter (inget jag bedömt själv, utan mer kunniga personer har påpekat det) länger gärna på stegen och samlingen är det inga svårigheter med (på min nivå iallafall, LB/LA).

kimmis87: Nu vet jag inte om du tog arab som exempel bara för att hästen på min avatar är en arab men hästen med platt kors är ett jättelikt halvblod och det var en hovslagare som jag känner som jag bad kolla på det här halvblodstoet, för att få en riktigt duktig persons perpektiv eftersom jag var intresserad av att köpa henne :) Han tyckte hon såg finfin ut men att hon hade "ett lite platt kors".

Men generellt sett är väl inte ett platt kors önskvärt?

Faktan på den bilden gäller oavsett ras.

Så har hon väldigt högt ansatt svans så kan det absolut appliceras på henne.

Jag ser inte bilden? Har för övrigt inget att tillägga i diskussionen, men läser intresserat :)

Jag kan inte se bilden i vare sig inlägget eller länken? :confused:

Och jag ser både bilden och länken... vad tusan!?

Nu har jag laddat upp den på min photobucket, för att ni ska kunna se den i stor storlek! känns inte jätte bra...

ZIOjJ-22a82b3323a247ffe9ff8691c0986.jpg

Funkar det nu?

Liknande trådar

Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
296
Senast: gul_zebra
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
401
Senast: iNHALE
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under våren har flera kor dött i Östergötland. De som obducerats har troligtvis avlidit på grund av massiva knottangrepp, som orsakat...
2
Svar
31
· Visningar
2 639
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA