Plåtis/camper van

Milosari

Trådstartare
Jag har börjat återuppta en gammal dröm om att kuska runt i någon form av fordon som går att sova i. Men både husvagn och husbil är större än vad jag är ute efter. Jag vill kunna använda fordonet till att ta mig ut på brukstävlingar/köra på småvägar i skogen, men fortfarande kunna få plats med sonen och åka på semesterresa. Jag tänker att en ombyggd skåpbil är det jag söker?

Någon som har en? Som byggt om en själv? Klarar man att göra det själv? Har tillgång till elektriker. Vad kostar det utöver bilen och går det att få igen några av pengarna genom att hyra ut den?

Det är inte aktuellt förrän om 3-4 år men det skadar väl inte att drömma och planera redan nu:love:
 
Har en kompis som gjort det nyligen. Hon har aldrig gjort något liknande tidigare och har ändå gjort typ allt själv med lite hjälp. Den blev helt fantastiskt fin!
 
Vi hade en gammal veteranare. En Renault Master från 1987. Inte byggt själva.
Sängen kunde varit konstruerad lite annorlunda, men vi älskade den! Gjorde så många roliga resor de åren vi hade den.
Fick sälja pga bara två bältade platser och tillökning i familjen.
 
@Milosari Vi köpte en Plåtis förra våren (5,99 cm, så slipper man uppklassas som större fordon) - en Pössl, bättre begagnad (2020). Den är nog det bästa vi köpt någonsin, förutom huset och hunden då.

De som tillverkar egna, från ett skal, gör det ofta för att det är ett roligt projekt och man kan fixa den precis som man vill. Men det tar TID och man behöver ett rejält utrymme för byggandet - och det kostar. Vi hade inte varesej det ena eller det andra och då är ändå min man väldigt duktig på sånt, han har byggt både en prisbelönt bil (AC Cobra) och en mc (cafe´racer som vann en stor show) så han vet hur man gör.

En fördel med hemmabygge - om det syns lång väg att det är ett hemmabygge - är att det inte är lika troligt att den blir stulen. Det är de nyare, flotta plåtisarna som stjäls för de är lättsålda. Ett småknasigt (omän jättefint och bra!) hemmabygge är inte alls lika attraktivt för kriminella. Detsamma gäller inbrottsrisken (som är HÖG!!!) - de räknar med dyrare innehåll i en flott plåtis än i en hemmabyggd - OM den inte råkar stå parkerad i t.ex. Fontainbleu och därför innehåller dyrbar klätterutrustning...!

En till fördel med en plåtis, tänker jag, är att den håller ihop bättre vid en kollision..... En husbil är mer som ett korthus. Plåtisen är stabilare och säkrare med andra ord.

Det är också svårare att byta en hel trasig panel på en husbil (kan ta en hel säsong av väntan) medan en plåtis kan man lättare slå ut en buckla på tills vidare.

Vår plåtis har stor säng, kök, kyl, frys och toa med dusch. Den är lättkörd och kvick och helt underbar! Välj (eller bygg) en med stark motor så susar du uppför berg och backar utan minsta problem.
 
@Milosari Vi köpte en Plåtis förra våren (5,99 cm, så slipper man uppklassas som större fordon) - en Pössl, bättre begagnad (2020). Den är nog det bästa vi köpt någonsin, förutom huset och hunden då.

De som tillverkar egna, från ett skal, gör det ofta för att det är ett roligt projekt och man kan fixa den precis som man vill. Men det tar TID och man behöver ett rejält utrymme för byggandet - och det kostar. Vi hade inte varesej det ena eller det andra och då är ändå min man väldigt duktig på sånt, han har byggt både en prisbelönt bil (AC Cobra) och en mc (cafe´racer som vann en stor show) så han vet hur man gör.

En fördel med hemmabygge - om det syns lång väg att det är ett hemmabygge - är att det inte är lika troligt att den blir stulen. Det är de nyare, flotta plåtisarna som stjäls för de är lättsålda. Ett småknasigt (omän jättefint och bra!) hemmabygge är inte alls lika attraktivt för kriminella. Detsamma gäller inbrottsrisken (som är HÖG!!!) - de räknar med dyrare innehåll i en flott plåtis än i en hemmabyggd - OM den inte råkar stå parkerad i t.ex. Fontainbleu och därför innehåller dyrbar klätterutrustning...!

En till fördel med en plåtis, tänker jag, är att den håller ihop bättre vid en kollision..... En husbil är mer som ett korthus. Plåtisen är stabilare och säkrare med andra ord.

Det är också svårare att byta en hel trasig panel på en husbil (kan ta en hel säsong av väntan) medan en plåtis kan man lättare slå ut en buckla på tills vidare.

Vår plåtis har stor säng, kök, kyl, frys och toa med dusch. Den är lättkörd och kvick och helt underbar! Välj (eller bygg) en med stark motor så susar du uppför berg och backar utan minsta problem.
Det skulle vara intressant att se den, har du några bilder? Hur den är inredd osv.
 
Det skulle vara intressant att se den, har du några bilder? Hur den är inredd osv.
Den befinner sig i Norge just nu, med mannen, men är en typisk Pössl van. De är rätt lika varandra. Vår har lite fler fönster i taket vilket är jättebra så man får in ljus. Sängen är tvärs över, inte längs med, och toan/duschen vrids INTE ut över mittgolvet när den används, som på vissa.
 
@Milosari Vi köpte en Plåtis förra våren (5,99 cm, så slipper man uppklassas som större fordon) - en Pössl, bättre begagnad (2020). Den är nog det bästa vi köpt någonsin, förutom huset och hunden då.

De som tillverkar egna, från ett skal, gör det ofta för att det är ett roligt projekt och man kan fixa den precis som man vill. Men det tar TID och man behöver ett rejält utrymme för byggandet - och det kostar. Vi hade inte varesej det ena eller det andra och då är ändå min man väldigt duktig på sånt, han har byggt både en prisbelönt bil (AC Cobra) och en mc (cafe´racer som vann en stor show) så han vet hur man gör.

En fördel med hemmabygge - om det syns lång väg att det är ett hemmabygge - är att det inte är lika troligt att den blir stulen. Det är de nyare, flotta plåtisarna som stjäls för de är lättsålda. Ett småknasigt (omän jättefint och bra!) hemmabygge är inte alls lika attraktivt för kriminella. Detsamma gäller inbrottsrisken (som är HÖG!!!) - de räknar med dyrare innehåll i en flott plåtis än i en hemmabyggd - OM den inte råkar stå parkerad i t.ex. Fontainbleu och därför innehåller dyrbar klätterutrustning...!

En till fördel med en plåtis, tänker jag, är att den håller ihop bättre vid en kollision..... En husbil är mer som ett korthus. Plåtisen är stabilare och säkrare med andra ord.

Det är också svårare att byta en hel trasig panel på en husbil (kan ta en hel säsong av väntan) medan en plåtis kan man lättare slå ut en buckla på tills vidare.

Vår plåtis har stor säng, kök, kyl, frys och toa med dusch. Den är lättkörd och kvick och helt underbar! Välj (eller bygg) en med stark motor så susar du uppför berg och backar utan minsta problem.
Jag har kuskat runt en del i en ombyggd gammal mercabuss. Typ en sån som Televerket hade som arbetsfordon. Omlackad till vackert djupröd :)

Det enda som avslöjade att det var ett hemmabygge var några igensatta fönster.
Fyra smala bäddar, dvs våningssängar på ytterväggarna. Gasolökök, Färskvattendunk och gråvatten. Batteridrivet kylskåp. Fritiodsbatterier under en av sängarna som laddades under körning. Man vred om ett vred så att batteroet laddades under körning och stängde av när man stod stilla.

Den var tillräckligt liten för att kunna parkera mitt i stan. Sov gjorde vi mest i skogen. Vi fulcampade längs nån skogsväg.
 
Vi siktar på att köpa en plåtis framåt hösten och har efter timmar av efterforskningar satt siktet inställt på en begagnad Volkswagen Transporter T6 (SWB). Den är 4,9 meter lång, vilket är detsamma som en större kombi och gör att vi enkelt kan använda den som en vanlig bil utan att behöva oroa oss för att inte få plats på parkeringar m.m. Den finns även i lite längre modell (LWB) och mäter då 5,3 meter.

Vi har hyrt en sådan två gånger under vårens gång, vilket var väldigt nyttigt eftersom det lät oss testa och se om vi verkligen trivdes med det (svar ja!) samt få upp ögonen för saker vi vill ha (t.ex. pop top för att kunna stå upp inomhus och ha en tredje person sovandes där vid behov) samt sådant som känns onödigt (t.ex. adaptiv farthållare).

Gällande att göra själv vs köpa färdig: Vi har flera mycket händiga och duktiga vänner som gjort jobbet själva, och ingen av dem tycker att det var värt pengarna, tiden och mödan i efterhand. En jätteviktig sak att tänka på är även säkerheten. Köper du en professionellt byggd van från ett erkänt företag kan du lita på att saker och ting har skruvats fast på rätt sätt och att fordonet är krocksäkert. Gör du det själv, eller köper en hemmagjord van från någon annan, kan du inte vara lika säker på kvaliteten och säkerheten. Ytterligare en fördel är ju att ett företag kan du gå tillbaka till ifall något verkar tokigt eller går sönder.

Andra viktiga saker att tänka på: En äldre bil kan vara svår att köra runt med i många europeiska länder, där det blir allt vanligare med s.k. "low emission zones". I vår stad är det t.ex. bara bilar från 2016 och framåt som får lov att köra i centrum och detta förekommer på flera andra ställen och lär bara bli vanligare.
 
Lägger in två bilder på utsidan & insidan av de vans vi hyrt. Utsidan var densamma på båda, de två bilderna visar bara hur det ser ut när man har pop top/taktältet uppfällt vs nerfällt. Insidan är två olika modeller: På övre bilden en s.k. "rib bed", som vecklar ut sig på samma sätt som en bäddsoffa, och på nedre bilden en lösning som vi inte riktigt vet vad den kallas men den var i alla fall väldigt krånglig att få till och sängen var inte alls lika bekväm som den övre. I båda fallen gick passagerarsätena där fram att rotera så att man fick en tredje sittplats på motsatta sidan bordet.

Outside.png
 
Vi siktar på att köpa en plåtis framåt hösten och har efter timmar av efterforskningar satt siktet inställt på en begagnad Volkswagen Transporter T6 (SWB). Den är 4,9 meter lång, vilket är detsamma som en större kombi och gör att vi enkelt kan använda den som en vanlig bil utan att behöva oroa oss för att inte få plats på parkeringar m.m. Den finns även i lite längre modell (LWB) och mäter då 5,3 meter.

Vi har hyrt en sådan två gånger under vårens gång, vilket var väldigt nyttigt eftersom det lät oss testa och se om vi verkligen trivdes med det (svar ja!) samt få upp ögonen för saker vi vill ha (t.ex. pop top för att kunna stå upp inomhus och ha en tredje person sovandes där vid behov) samt sådant som känns onödigt (t.ex. adaptiv farthållare).

Gällande att göra själv vs köpa färdig: Vi har flera mycket händiga och duktiga vänner som gjort jobbet själva, och ingen av dem tycker att det var värt pengarna, tiden och mödan i efterhand. En jätteviktig sak att tänka på är även säkerheten. Köper du en professionellt byggd van från ett erkänt företag kan du lita på att saker och ting har skruvats fast på rätt sätt och att fordonet är krocksäkert. Gör du det själv, eller köper en hemmagjord van från någon annan, kan du inte vara lika säker på kvaliteten och säkerheten. Ytterligare en fördel är ju att ett företag kan du gå tillbaka till ifall något verkar tokigt eller går sönder.

Andra viktiga saker att tänka på: En äldre bil kan vara svår att köra runt med i många europeiska länder, där det blir allt vanligare med s.k. "low emission zones". I vår stad är det t.ex. bara bilar från 2016 och framåt som får lov att köra i centrum och detta förekommer på flera andra ställen och lär bara bli vanligare.
Jag sålde min VW Caravelle (Transporter LWB 9-sits) till person som skulle bygga om den själv till ”husbil”. Man lär inte kunna bygga om taket till pop-top dock och få igenom det i besiktningen. :grin:

Håller helt klart med om att säkerheten är en mycket viktig fråga om man bygger själv, det gäller att ha koll på vad som kan hända vid en kollision och se till att det inte finns dödsfällor man lyckats bygga in.
 
Jag sålde min VW Caravelle (Transporter LWB 9-sits) till person som skulle bygga om den själv till ”husbil”. Man lär inte kunna bygga om taket till pop-top dock och få igenom det i besiktningen. :grin:

Håller helt klart med om att säkerheten är en mycket viktig fråga om man bygger själv, det gäller att ha koll på vad som kan hända vid en kollision och se till att det inte finns dödsfällor man lyckats bygga in.
Nej, ett pop-top känns definitivt som ett jobb för ett proffs! Vi tyckte det var läskigt nog som det var att köra på motorvägen och förlita oss på att spännbanden skulle vara starka nog för att hålla det nere i vinden :nailbiting:
 
Svarar flera; anledningen till att jag funderar på att bygga själv är för att jag skulle vilja inreda enligt mina behov. En säng på kortsidan och en på långsidan (som också är soffa), toalett och plats till en hundbur (tex mellan förarsätena). En diskho med kran, kylbox och någon form av spis vill jag också ha. Får man tillräckligt med el till en induktionshäll? Är solpaneler en vettig investering?

Tänker också att det är ett projekt som tar en hel vintersäsong, har ingen ambition att fixa det på några veckor.
 
Svarar flera; anledningen till att jag funderar på att bygga själv är för att jag skulle vilja inreda enligt mina behov. En säng på kortsidan och en på långsidan (som också är soffa), toalett och plats till en hundbur (tex mellan förarsätena). En diskho med kran, kylbox och någon form av spis vill jag också ha. Får man tillräckligt med el till en induktionshäll? Är solpaneler en vettig investering?

Tänker också att det är ett projekt som tar en hel vintersäsong, har ingen ambition att fixa det på några veckor.
Jag tror samtliga nya/nyare begagnade, plåtisar har solceller på taket. Jättebra som extra el! Jag vet minst en som har ytterligare en extra, som får stå på sidan om när de parkerat, och dra i sig solenergi.

Om du bygger själv så tänk på att hålla vikten nere. Att du t.ex. inte lägger trä på väggar, tak och golv osv. De har en maxvikt som inte ska överstigas. Plus att de drar mer soppa om de är jättetunga. (Jag ser ofta influencers på instagram etc som inrett sina plåtisar med trä från golv till tak, plus en massa annat jättetungt. Snyggt men inte så smart.)
 
(Och glöm inte vattentank för dricksvatten etc. Om du inte väljer lösa dunkar, vill säga. Vattnet väger också en del. Liksom vattnet till och från toan och gråvattnet.)
 
Jag tror samtliga nya/nyare begagnade, plåtisar har solceller på taket. Jättebra som extra el! Jag vet minst en som har ytterligare en extra, som får stå på sidan om när de parkerat, och dra i sig solenergi.

Om du bygger själv så tänk på att hålla vikten nere. Att du t.ex. inte lägger trä på väggar, tak och golv osv. De har en maxvikt som inte ska överstigas. Plus att de drar mer soppa om de är jättetunga. (Jag ser ofta influencers på instagram etc som inrett sina plåtisar med trä från golv till tak, plus en massa annat jättetungt. Snyggt men inte så smart.)
Ja det kommer ju krävas en hel del planering, t ex så måste sakerna vara riktigt stadiga men samtidigt lätta. Antar att aluminium är snordyrt så en del trä kommer man nog inte undan för grundkonatruktioner. Men detaljerna kanske är bäst om de är i plast? T ex golv och tak? Och kanske även bänkskivor?

Vilken sorts toalett är bäst?
 
Vi har byggt egen och är jättenöjda! Bygget är på en Boxer L2H2, och största fördelarna är att vi kunde bygga precis efter vårt behov med en massa hundar och att det blev väldigt mycket billigare än att köpa något likvärdigt (ca. 120 000 kr för bil, bygge och omregistrering).

Vi är inte superhändiga men beroende på standard så är det ganska enkelt att bygga. Vi har 12V elsystem med skiljerelä så bobatterierna laddas vid körning. Batterierna räcker ca. 3-4 dagar för lampor, kyl och laddning av telefoner/dator så vi har inte sett något behov av solceller. Vi byggde även in ett litet vårutrymme och dusch, vilket varit kanon och fungerat riktigt bra!

Vi är även sådana då som inrett med trä (panel och plywood) för vi tyckte det var enkelt och snyggt att jobba med. Trots det är bilen 1000 kg under maxvikten. Dessa bilar är ju tänkta som hantverksbilar så det finns ganska mycket utrymme för last/inredning.
 
Vi har byggt egen och är jättenöjda! Bygget är på en Boxer L2H2, och största fördelarna är att vi kunde bygga precis efter vårt behov med en massa hundar och att det blev väldigt mycket billigare än att köpa något likvärdigt (ca. 120 000 kr för bil, bygge och omregistrering).

Vi är inte superhändiga men beroende på standard så är det ganska enkelt att bygga. Vi har 12V elsystem med skiljerelä så bobatterierna laddas vid körning. Batterierna räcker ca. 3-4 dagar för lampor, kyl och laddning av telefoner/dator så vi har inte sett något behov av solceller. Vi byggde även in ett litet vårutrymme och dusch, vilket varit kanon och fungerat riktigt bra!

Vi är även sådana då som inrett med trä (panel och plywood) för vi tyckte det var enkelt och snyggt att jobba med. Trots det är bilen 1000 kg under maxvikten. Dessa bilar är ju tänkta som hantverksbilar så det finns ganska mycket utrymme för last/inredning.
Du råkar inte ha bilder?

Hur stor del av de 120 är bil och hur mycket är inredning? Och hur mycket av innermåttet försvinner när man isolerar och klär in?
 
Du råkar inte ha bilder?

Hur stor del av de 120 är bil och hur mycket är inredning? Och hur mycket av innermåttet försvinner när man isolerar och klär in?

Vi hittade en bil med några mindre karosskador, men bra (och stor) motor, för 50 000. Resten är bygget, som kunde blivit billigare om vi inte gjort en massa misstag. I inredningen ingår då isolering, paneler, skåp, lampor, eldragning, batterier, kompressorkyl, varmvattenberedare, fläkt, toalett m.m.

Vår bil är ca. 2m bred tror jag och innermåttet vid sängen nu är 1,80 m.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 971
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp