Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

kopparberg

Trådstartare
...det) på katt, finns det?
Måste nog förtydliga, så här är det! Jag har tagit över en katt som hos förra ägaren tillåtits bli sjukligt fet. Har aldrig sett en så fet katt förut, bla så har katten inte en chans att hålla sig ren, hon måste fortfarande trots att hon säkert gått ner 2 kg få hjälp med "intimhygienen".

Hon bantas hälsosamt, veterinär har tillfrågats och vi följer råden till punkt och pricka. Så vikten går hälsosamt nedåt! :)
Men precis som på människor som lidit av fetma och gått ner så börjar ju redan nu (och hur ska det bli när katten gått ner något kg till?!) bli rejält mycket skinn över runt magen! Katten kommer ju få en sådan där "skinnpåse" som människor får, och människor kan ju plastikoperera bort "skinnpåsen".
På den här katten kommer den bli stor, det är inte tal om någon skönhetsoperation för att katten ska bli "snygg", det är ju för att "skinnpåsen" kommer ju hänga och slänga, hindra "intimhygien" osv.

Så går det att operera bort den? Någon som har koll? :bow:
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Om den "slappa huden" orsakar/riskerar att orsaka hälsoproblem kan den säkerligen opereras bort. Det ska nu nog inte behöva oroa dig för.
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Skinnpåsen kan också krympa av sig själv allt eftersom katten går ner i vikt, så det är inte säkert att det kommer bli något problem. Min Dimma (som ju också varit dräktig) har vägt nästan dubbla sin nuvarande vikt tidigare och hon hade en rejäl skinnpåse. Nu när hon är slimmad igen så har den med tiden krympt och nu finns det knappt någon lös hud kvar alls.

/Erica
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Nej sådana skönhetsoperationer görs inte på djur. Som föregående skrivit, så lär skinnpåsen krympa, även om den säkert inte kommer att försvinna helt. Ni får tills dess katten klarar det själv hjälpa den att hålla sig ren helt enkelt.
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Vad bra, då kan den alltså minska av sig själv! Kanon! :)
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Bra allafall att den kommer minska! Angående "intimhygienen" så verkar katten glömt tekniken att sätta upp bakbenet vid nacken och tvätta arslet! Trots att hon nu kommer åt så gör hon som förr, sätter sig, tar bakbenen rakt ut, håller i med klorna med frambenen och försöker nå rumpan!

Hon är snäll att "intimhygiena" allafall, så det är inga problem.
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Vet du om någon gjort det någon gång?

Nej det vet jag inte, men jag vet att plastikkirurgi sker i ansiktet på både katter och hundar av typen perser/shar pei/bulldog.

Ser inte varför den typen av plastikkirurgi skulle ske av medicinska skäl men inte övrig. Att operera bort hud på buken borde vara en piece of cake jämfört med att göra om nyllena på osunt avlade hundar och katter.
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Vad bra, då kan den alltså minska av sig själv! Kanon! :)

Min ena katt var fet när jag fick henne, tuttarna hängde och slängde när hon gick...:o När jag fick ner henne i normalvikt så gick huden faktiskt tillbaka, hon har ingen hänghud kvar alls, till skillnad från mina andra som har litegrann trots att de inte ens varit särskilt feta nån gång. Så det verkar vara väldigt individuellt det där, men det KAN iaf lösa sig självt om du har tur. :)
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Sådan där påse på magen (långt bak) har min katt som bor hos mamma haft några år, sedan hon blev "senior". Och som din/a katter så har hon aldrig varit fet, det där hänget liksom kom av sig självt!
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Sådan där påse på magen (långt bak) har min katt som bor hos mamma haft några år, sedan hon blev "senior". Och som din/a katter så har hon aldrig varit fet, det där hänget liksom kom av sig självt!

Brukar kallas kastratmage, kastrerade katter får ofta en påse med löst skinn där oavsett om de annars är normalviktiga.
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Brukar kallas kastratmage, kastrerade katter får ofta en påse med löst skinn där oavsett om de annars är normalviktiga.

Fertila katter får det också. ;) Det hänger inte nödvändigtvis ihop med övervikt, men som sagt har min (fertila) honas skinnpåse krympt när hon bantats. Hon hade påsen redan som ganska ung, då var hon inte mer än kanske ett halvkilo för tung så det var ju ingen övervikt att tala om då och hon hade inte varit dräktig.

/Erica
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Aha, det visste jag inte.
Undrar vad syftet med den kan vara?

Det kanske är bra med lite extrahud om man vill sträcka ut sig riktigt ordentligt.;)

Jag har f ö också en fertil hona, utan ett uns övervikt, med tigermage. Hon har alltid haft den. Även innan hon fick sin första kull. Den går i arv också.
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Vår (kastrerade) katt har också en sån 'påse' under magen. Och hon är smal och har alltid varit det, men en sån har hon. Ser lite kul ut, smalt huvud, smal kropp, smala ben, smal svans och påse under magen som hänger ner...
Hon är nu 3 år så hon är inte gammal direkt. Tror alla kastrerade honor jag haft utom en har fått en sån 'påse'. Skumt egentligen.
 
Sv: Plastikoperation (eller vad man kan kalla...

Vår (kastrerade) katt har också en sån 'påse' under magen. Och hon är smal och har alltid varit det, men en sån har hon. Ser lite kul ut, smalt huvud, smal kropp, smala ben, smal svans och påse under magen som hänger ner...
Hon är nu 3 år så hon är inte gammal direkt. Tror alla kastrerade honor jag haft utom en har fått en sån 'påse'. Skumt egentligen.

Har en sen en tid tillbaka sett det där fenomenet på min katt. Jag tycker hon ser fit ut i övrigt, och tjejen min å alla som kommer in å ser henne säger att hon är fet och överviktig. Men hon är inte det minsta tjock någon annanstans just förutom det där hänget.

Och jag vill minnas att hon började få det efter att kattungen vi köpte började snutta på hennes bröst. Hon är dock kastrerad, men alla fall, kattungen tog henne som sin mamma och trodde hon hade mjölk, el nått.

Kan det bli att dom får lite hängbuk av en sån sak med?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 809
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 296
Senast: kakan89
·
Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 395
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp